Financial anxiety and well-being 2600-DSdz3FAen
Kurs ten ma na celu zapoznanie studentów z lękiem finansowym i dobrobytem, kładąc nacisk na biznesowy i zarządczy punkt widzenia. Program nauczania będzie opierał się na stosownych badaniach naukowych, zapewniając kompleksowe zrozumienie lęku finansowego i dobrobytu, szczególnie w niestabilnych czasach. Jego celem jest wyposażenie studentów w teoretyczny i praktyczny wgląd w te koncepcje i ich wzajemne powiązania.
Podzielony na różne moduły, kurs będzie poświęcony różnym aspektom lęku finansowego i dobrobytu. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na genezę i ramy teoretyczne różnych koncepcji i konstruktów, metodologie pomiaru i praktyczne strategie wdrażania.
Moduł 1: Umiejętności finansowe (2 sesje)
A. Konceptualizacja umiejętności finansowych
B. Pomiar (cyfrowych) umiejętności finansowych
C. Umiejętności finansowe i kryzys finansowy
D. Umiejętności finansowe i młodzi ludzie / studenci
Moduł 2: Lęk finansowy (2 sesje)
A. Wprowadzenie i pomiar lęku finansowego
B. Wpływ lęku finansowego na zdrowie psychiczne i fizyczne
C. Lęk finansowy młodych dorosłych/studentów
D. COVID-19 i lęk finansowy
Moduł 3: Dobrobyt finansowy (3 sesje)
A. Wprowadzenie do dobrobytu finansowego
B. Teoretyczna dyspozycja dobrobytu finansowego (komponent, struktura, antecedencje)
C. Ogólny subiektywny dobrostan i dobrostan finansowy
D. Osobisty dobrobyt finansowy i jego związek z dobrobytem rodzinnym i społecznym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Od studentów, którzy pomyślnie ukończą ten kurs, oczekuje się, że będą potrafili:
I. wykazać się kompleksowym zrozumieniem lęku finansowego i jego wpływu na młodych dorosłych/studentów.
II. zrozumieć, ocenić i przeanalizować znaczenie umiejętności finansowych i komfortu psychicznego w radzeniu sobie z lękiem finansowym.
III. zdobyć akademickie i menedżerskie umiejętności czytania poprzez zrozumienie i interpretację czasopism akademickich.
Kryteria oceniania
Dwa quizy klasowe (pytania wielokrotnego wyboru): 15% + 15%
Egzamin końcowy w formie indywidualnych zadań: 70%
Próg zaliczeniowy: 60%
OPIS INDYWIDUALNEGO ZADANIA:
Zadanie: Esej badawczy na wybrany temat z kursu.
Zadanie będzie obejmować następującą ogólną strukturę, ale nie będzie do niej ograniczone:
1. Wprowadzenie i identyfikacja problemu
- Wprowadzenie
- Identyfikacja luki badawczej
- Kształtowanie problemu
2. Przegląd literatury: Omówienie i ocena literatury przedmiotu
3. Metodologia: Sugerowany wybór metodologii dla tego badania (nie oczekuje się wielu dyskusji).
4. Wyniki: Oczekiwane wyniki (nie oczekuje się wielu dyskusji).
5. Implikacje menedżerskie: Dlaczego i jak uważasz, że twoje badania pomogą menedżerom i praktykom?
SZCZEGÓŁOWE INSTRUKCJE:
1. 2000 słów, z wyłączeniem strony tytułowej i referencji
2. Cytowanie w stylu APA lub Harvard.
3. Czcionka 12 Times New Roman, 1,5 odstępu i 1-calowy margines po obu stronach.
4. Numer strony na dole każdej strony
KLUCZOWE KWESTIE:
● Zero tolerancji dla plagiatu.
● Korzystanie z oprogramowania OpenAI (np. ChatGPT) jest zabronione
● Przeprowadzona zostanie wzajemna weryfikacja.
OCENIANIE:
90% - 100% = A
80% - 89% = B
70% - 79% = C
60% - 69% = D
< 60% = F (Fail)
Literatura
Archuleta, K. L., Dale, A., & Spann, S. M. (2013). College students and financial distress: exploring debt, financial satisfaction, and financial anxiety. Journal of Financial Counseling and Planning, 24(2), 50-62.
Archuleta, K. L., Glenn, C., Lawson, D. R., Clady, J. P., & Solomon, S. (2021). I Know I Should, But Do I Do It? Connecting Covert and Overt Financial Behaviors. Journal of Financial Counseling and Planning, 32(3), 550-563.
Archuleta, K. L., Mielitz, K. S., Jayne, D., & Le, V. (2020). Financial goal setting, financial anxiety, and solution-focused financial therapy (SFFT): A quasi-experimental outcome study. Contemporary Family Therapy, 42, 68-76.
Brüggen, E. C., Hogreve, J., Holmlund, M., Kabadayi, S., & Löfgren, M. (2017). Financial well-being: A conceptualization and research agenda. Journal of Business Research, 79, 228-237.
Fan, L., & Henager, R. (2022). A structural determinants framework for financial well-being. Journal of Family and Economic Issues, 43(2), 415-428.
Grable, J. E. (2016). Financial risk tolerance. Handbook of consumer finance research, 19-31.
Huston, S. J. (2010). Measuring financial literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296-316.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2011). Financial literacy and retirement planning in the United States. Journal of pension economics & finance, 10(4), 509-525.
Mahendru, M., Sharma, G. D., & Hawkins, M. (2022). Toward a new conceptualization of financial well‐being. Journal of Public Affairs, 22(2), e2505.
NOTE: Further materials related to specific modules will be provided later.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: