Consumers, Media Platforms and Democracy 2600-DSdz3CMPDen
Celem przedmiotu jest przedstawienie praw jednostki, postrzeganej zarówno jako konsument jak i obywatel, na platformach medialnych. Kurs przedstawia ryzyka dla praw obywatela i konsumenta do wolności słowa, wolności i pluralizmu mediów oraz kontrastuje je z obecnymi i proponowanymi rozwiązaniami prawnymi. Zajęcia skupiają się na sytuacji w Unii Europejskiej, okazjonalnie czerpiąc przykłady z zagranicy.
Zajęcia poruszają następujące tematy:
1. Pluralizm mediów, wolność słowa - perspektywa prawnoczłowiecza
2. Rynki medialne dzisiaj - podobieństwa i różnice między mediami tradycyjnymi, a platformami medialnymi
3. Nowe rozwiązania regulacyjne w UE - jak DMA, DSA, EMFA wpłyną na prawa jednostek na platformach medialnych
4. Wpływ platform mediów społecznościowych na jednostki
5. Prawo do prawdy? Media informacyjne, a prawa konsumenta/obywatela
6. Prawo konkurencji, a media - czy to “rynek jak każdy inny”?
Zajęcia składają się z części wykładowej z prezentacją omawianych tematów i części interaktywnej, zakładającej studium przypadków i dyskusję.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu, student:
- widzi znaczenie wolności słowa i pluralizmu mediów dla demokracji
- dostrzega różnicę w funkcjonowaniu mediów tradycyjnych i platform medialnych
- rozumie nowe rozwiązania prawne przyjęte przez UE w zakresie regulacji platform medialnych
- potrafi wskazać przysługujące konsumentom prawa w odniesieniu do mediów, platform mediów społecznościowych
- wskazuje szanse i zagrożenia dla mediów płynące z transakcji rynkowych i ich oceny
Kryteria oceniania
Wymagany jest aktywny udział w zajęciach, w tym w części interaktywnej i dyskusjach. Ocenie podlegać będzie również prezentacja pracy grupowej (tematy zostaną przedstawione na zajęciach).
Dozwolona jest jedna nieobecność w semestrze.
Literatura
Brogi, Elda (2020). “The media pluralism monitor: Conceptualizing media pluralism for the online environment”.Profesional de la información, v. 29, n. 5, e290529.
Barrie Sander, Democratic Disruption in the Age of Social Media: Between Marketized and Structural Conceptions of Human Rights Law, European Journal of International Law, Volume 32, Issue 1, February 2021, Pages 159–193, https://doi.org/10.1093/ejil/chab022
CAUFFMAN C, GOANTA C. A New Order: The Digital Services Act and Consumer Protection. European Journal of Risk Regulation. 2021;12(4):758-774. doi:10.1017/err.2021.8
Armando J. Garcia Pires, Media pluralism and competition, Eur J Law Econ (2017) 43:255–283, DOI 10.1007/s10657-016-9548-x
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: