Seminarium licencjackie 2600-DSMz3SL
Głównym celem seminarium jest zapoznanie studentów z zasadami pracy naukowej, które umożliwiają samodzielne przygotowanie pracy licencjackiej na wysokim poziomie merytorycznym. Problematyka seminarium jest ukierunkowana na indywidualne zainteresowania studentów w obszarze dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości, z koncentracją na zagadnieniach, którym poświecone jest dane seminarium w ramach dyscypliny i kierunku studiów. W ramach seminarium omówione zostaną cele pracy dyplomowej oraz zadania seminarium dyplomowego. Uczestnicy poznają podstawy metodologii nauk społecznych oraz zasady wyboru tematu pracy dyplomowej. Omówione zostaną także zasady budowania pracy naukowej, w tym wyboru problemu badawczego, formułowania hipotez lub pytań badawczych Szczególny nacisk zostanie położony na umiejętne korzystanie z literatury naukowej oraz zasobów internetowych jako źródeł informacji. Ponadto omówione zostaną typowe dla danego seminarium metody zbierania materiałów empirycznych oraz ich analizy i prezentacji wyników. Istotnym aspektem seminarium będzie bieżąca weryfikacja zawartości merytorycznej pisanej pracy dyplomowej oraz jej doskonalenie na podstawie uwag promotora.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: obowiązkowe seminaria licencjackie | Ogólnie: seminaria licencjackie | W cyklu 2024Z: obowiązkowe seminaria licencjackie | W cyklu 2024L: seminaria licencjackie obowiązkowe |
Efekty kształcenia
Student/studentka po zaliczeniu kursu
w zakresie wiedzy:
• Posługuje się terminologią w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości (K_W01),
• Wyjaśnia podstawowe teorie związane z zarządzaniem organizacją w obszarze (K_W01),
• Omawia metodyki badawcze wskazując ich mocne i słabe strony z perspektywy przyjętego celu badania (K_W01),
• Wyjaśnia zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności organizacji i jej kluczowych funkcji (K_W02),
• Wyjaśnia procesy i zjawiska w otoczeniu organizacji (K_W05),
w zakresie umiejętności:
• Wykorzystuje teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania problemów związanych z tematyką seminarium (K¬_U01),
• Formułuje cel główny pracy i problem badawczy (K_U01),
• Interpretuje procesy i zjawiska rynkowe i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Formułuje cele/pytania badawcze (K¬_U03),
• Przystosowuje istniejące metody badawcze do rozpoznawania, diagnozowania zagadnień związanych z tematyką seminarium (K¬_U03),
• Dobiera właściwe dla tematu pracy źródła (K¬_U03),
• Przygotowuje samodzielnie analizę i diagnozę problematyki w kontekście, w którym osadzony jest temat pracy (K¬_U05),
• Przeprowadza analizę i dyskusję wyników własnych badań K_U05),
• Przygotowuje raport dotyczący ustaleń badawczych lub analitycznych wykorzystując narzędzia informatyczne K_U05),
• Formułuje rekomendacje praktyczne na podstawie przeprowadzonych badań i analiz (K_U04)
• Korzysta ze źródeł naukowych w języku obcym podczas opracowywania zagadnień związanych z tematem pracy (K_U06),
• Organizuje pracę własną związaną z przygotowaniem pracy dyplomowej (K_U07)
• Identyfikuje samodzielnie swoje potrzeby w zakresie uzupełniania i rozwijania swojej wiedzy i umiejętności podczas przygotowywania pracy dyplomowej (K_U08),
w zakresie kompetencji społecznych:
• ocenia mocne i słabe strony różnych koncepcji teoretycznych (K_K01),
• ocenia wady i zalety metod badawczych (K_K01),
• podczas dyskusji wyników badań odwołuje się do potwierdzonych koncepcji teoretycznych (K_K02),
• formułuje rekomendacje przynoszące korzyść społeczności, społeczeństwu lub środowisku, a także działania na rzecz dobra wspólnego (K_K03)
• formułuje rekomendacje praktyczne związane z postawionym problemem badawczym (K_K04)
• zachowuje standardy etyczne podczas badania empirycznego (K_K05)
Kryteria oceniania
Bieżąca współpraca ze studentem podczas seminariów wraz z oceną postępów w pisaniu pracy dyplomowej.
Literatura
Podstawowa pozycja:
1. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu, Warszawa 2023.
2. Lisiński M., Szarucki M., Metody badawcze w naukach o zarządzaniu i jakości, PWE, Warszawa 2021.
3. Babbie, Earl R., Podstawy badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
4. Inne pozycje – uzależnione od tematyki pracy.
Literatura uzupełniająca:
1. Hensel, P. (2020) ‘Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości’, Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości
2. Klincewicz, K. M. Żemigała, and M. Mijal (eds) (2012) Bibliometria w zarządzaniu technologiami i badaniami naukowymi. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
3. Paul, J., Khatri, P. and Kaur Duggal, H. (2023) ‘Frameworks for developing impactful systematic literature reviews and theory building: What, why and how?.’, Journal of Decision Systems, pp. 1–14..
5. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, (red.) W. Czakon, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: