Zachowania organizacyjne 2600-DSMz2ZO
Ćwiczenia:
1. Kształtowanie własnej efektywności i kariery zawodowej w organizacji
• Zarządzanie sobą w czasie. Koncepcja perspektyw czasowych Ph. Zimbardo
• Podnoszenie skuteczności pracy intelektualnej
• Atuty i słabości, szanse i ograniczenia w budowaniu kariery zawodowej
• Modele kariery zawodowej a indywidualny rozwój menedżera
2. Psychiczne podstawy zachowania człowieka w organizacji
• Osobowość i temperament a uczestnictwo w organizacji
• Kształtowanie własnego wizerunku w relacjach społecznych
• Zachowanie w sytuacjach trudnych i stres organizacyjny
• Inteligencja emocjonalna w pracy
3. Poczucie sprawstwa
• Umiejscowienie poczucia kontroli
• Zapobieganie wyuczonej bezradności
• Koncepcja wyuczonego optymizmu M. Seligmana
4. Komunikacja interpersonalna w organizacji
• Informacja zwrotna w relacjach interpersonalnych. Modele komunikacji
• Werbalne i niewerbalne aspekty porozumiewania się
• Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie
5. Motywacyjne uwarunkowania zachowania się w organizacji
• Skuteczność koncepcji motywacji w praktyce zarządzania
• Modyfikacja zachowania – zmiana nawyków
• Warunki i programy uczestniczenia w organizacji
• Warunki motywacji autonomicznej
6. Uczestnictwo w organizacji
• Kontrakt społeczny i psychologiczny
• Zaangażowanie organizacyjne
7. Zachowanie w grupie i budowanie zespołu
• Atrybuty grupy: wartości, normy, role, struktury
• Budowanie zwartości grupy. Efekt synergii
• Zagrożenia efektywności grupy
• Leadership
8. Konflikt organizacyjny
• Organizacja jako gra społeczna. Interesy i atuty aktorów
• Etiologia i dynamika konfliktu
• Strategie negocjacyjne w konflikcie
9. Kultura organizacyjna i wpływ społeczny
• Modele i metody diagnozowania kultury organizacyjnej
• Kultura organizacyjna a narodowa
• Metody obrony przed manipulacją
10. Kreatywność i twórcze rozwiązywanie problemów
• Indywidualny i grupowy wymiar kreatywności
• Heurystyki w rozwiązywaniu problemów menedżerskich
• Rozwój postawy i kompetencji twórczych
• Pokonywanie barier myślenia twórczego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe pojęcia dotyczące predyspozycji do pełnienia roli kierowniczych (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące funkcjonowania zespołów w organizacji (K_W02).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu modele, zasady i mechanizmy sprawnej komunikacji w organizacji(K_W02).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska społeczne i technologiczne oraz ich wpływ na relacje między jednostką a grupą w organizacji, w szczególności w odniesieniu do zarządzania ludźmi (K_W05)
• Zna i rozumie podstawowe zasady powstawania i rozwoju różnych form oraz przejawów kultury organizacyjnej (K_W06)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą uwarunkowań skutecznego zarządzania do poprawy własnej efektywności w pracach zespołowych (K_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować zachowania i zjawiska występujące w procesach zespołowych w organizacjach (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące realizacji projektów zespołowych w organizacji oraz komunikatywnie je prezentować publicznie (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem zespołów w organizacji (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób rozwijający efektywność funkcjonowania zespołu (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z relacjami w zespołach i organizacji (K_K03)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia w formie sprawdzianu
Ćwiczenia:
20% sprawdzian zaliczeniowy
80% praca na zajęciach i w domu
Literatura
Podstawowa pozycja:
• Robbins P.S., Judge T.A. 2012. Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Uzupełniające pozycje:
Brooks I. 2018. Organisational behavior. Individuals, Groups and Organisation, UK: Pearson
Ch. Duhigg. 2023. Mądrzej szybciej lepiej Sekret efektywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kożusznik B. 2014. Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Makin P., Cooper C., Cox Ch. 2000. Organizacje a kontrakt psychologiczny, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe
D. Ariely i J. Kreisler, Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych, Smak Słowa, Sopot 2019
D. Ariely, Payoff. Ukryta logika kształtująca naszą motywację, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: