Systemy informacyjne zarządzania 2600-DSMz2SIZ
Wykład:
1. Zarządzanie informacją i wiedzą w systemach informacyjnych zarządzania – zagadnienia wstępne
2. Powstanie i rozwój systemów informacyjnych zarządzania
3. Systemy transakcyjne, bazy i hurtownie danych
4. Systemy informowania i wspomagania kierownictwa
5. Systemy doradcze: systemy wspomagania podejmowania decyzji, systemy eksperckie
6. Systemy sztucznej inteligencji AI, Business Intelligence i Big Data
7. Systemy e-biznesu i e-bankowości oraz charakterystyka wybranych zastosowań
8. Zjawisko mobilności w rozwoju informatyki m-commerce, m-banking
9. Strategie rozwoju ICT
10. Metodyki projektowania i wdrażania współczesnej technologii informacyjnej
11. Użyteczność i efektywność zastosowań współczesnej technologii informacyjnej
12. Społeczeństwo informacyjne i organizacje wirtualne
13. Trendy rozwoju informatyki
Konwersatorium:
Zastosowania baz danych w organizacji:
1. Wprowadzenie do teorii relacyjnych baz danych.
2. Tabele i typy pól, wprowadzanie danych,
3. Relacje w bazach danych,
4. Zapytania do baz danych i język SQL,
5. Formularze i raporty
Zarządzanie procesami w projektach informatycznych:
1. Podejście procesowe i zarządzanie procesami biznesowymi
2. Modelowanie procesów biznesowych w projektowaniu systemów informatycznych (mapy procesów, modele przepływu procesów, hierarchia procesów i relacje między procesami)
3. Prezentacja możliwości wybranego narzędzia modelowania procesów biznesowych (sposób interakcji, etapy tworzenia procesu, funkcjonalności i ich wykorzystanie)
4. Podstawowe elementy notacji w BPMN (symbole graficzne i ich kategorie, zasady zastosowania)
5. Przypisywanie zasobów, ryzyk i innych atrybutów procesu do procesów i zadań przy użyciu wybranego narzędzia do modelowania procesów biznesowych
6. Analiza i optymalizacja procesów przy użyciu wybranego narzędzia do modelowania procesów biznesowych
7. Zadanie projektowe - przykłady zastosowań systemu Adonis w modelowaniu procesów biznesowych w oparciu o notację BPMN.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie baz danych i informatycznych systemów zarządzania (K_W01).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności różnych typów organizacji wykorzystujących w zarządzaniu systemy informatyczne (K_W02).
• Zna i rozumie działanie wybranych rozwiązań informatycznych, które wspierają zarządzanie przedsiębiorstwem (K_W05).
• Rozumie zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W05).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz wiedzę z zakresu technologii informacyjnych do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł teoretycznych i rozwiązań praktycznych oraz przystosowując istniejące metody (K_U01).
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować projekt bazy danych (K_U03).
• Potrafi samodzielnie i zespołowo modelować procesy przedsiębiorstwa za pomocą BPMN i proponować optymalizację procesów przedsiębiorstwa dzięki narzędziom informatycznym (K_U03).
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06).
W zakresie postaw:
• Gotów jest do krytycznej oceny narzędzi informatycznych, wspierających zarządzanie w przedsiębiorstwie (K_K01)
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się wg zasad określonych przez prowadzących laboratorium na pierwszych zajęciach, oceny wg skali poniżej.
Wykład kończy się egzaminem w formie testu jednorazowego wyboru; oceny wg standardowego sposobu oceny na UW. Osobno na wykładzie oraz na laboratorium będzie można zdobyć ilość %% określających końcową ocenę:
0-50% – ocena 2
51-60% – ocena 3
61-70% – ocena 3,5
71-80% – ocena 4
81-90% – ocena 4,5
91-100% – ocena 5
Literatura
Lecture
Primary literature:
• Turban E., Pollard C., Wood G.: Information Technology for Management: Driving Digital Transformation to Increase Local and Global Performance, Growth and Sustainability, 12th Edition, John Wiley &Sons, NY, 2021, ISBN-10 : 1119702909; ISBN-13 : 978-1119702900,
• Informatyka ekonomiczna cz. II, Informatyzacja obiektu gospodarczego, red. J. Korczak, M. Dyczkowski, B. Łukasik-Makowska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2013,
Complementary literature:
• Laudon K. C., , J.P Laudon J. P., Managment Information Systems, Prentice-Hall, NY, 2021.
• Mobilne aspekty technologii informacyjnych, red. W. Chmielarz, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa, 2016,
• Chmielarz W.: Information Technology Project Management, Wydawnictwo Naukowe, WZ UW, Warszawa, 2015.
• Gregor B., Kaczorowska-Spychalska D., Technologie cyfrowe w biznesie. Przedsiębiorstw 4.0, a sztuczna inteligencja, PWN, Warszawa, 2020
Conversation
Primary literature:
• Alexander M., Kusleika D. (2019). Access 2019 PL. Biblia. Helion, Gliwice.
• Drejewicz Sz. (2017). Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych. Onepress
Complementary literature:
• Ale M. (2011). Microsoft Access. Przewodnik dla użytkowników Excela. Helion, Gliwice.
• Misiak Z. (2023). Modelowanie procesów biznesowych. BPMN 2.0 od podstaw. Onepress.
• Marlon Dumas, Marcello La Rosa, Jan Mendling, Hajo A. Reijers, Renata Gabryelczyk (2022). Business Process Management. Istota zarządzania procesami biznesowymi. Studia z zarządzania. PWN.
• Feddema H. (2006). Microsoft Acces Podręcznik administratora. Helion, Gliwice.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: