Systemy informacyjne zarządzania 2600-DSMz2SIZ
Wykład:
1. Zarządzanie informacją i wiedzą w systemach informacyjnych zarządzania – zagadnienia wstępne
2. Powstanie i rozwój systemów informacyjnych zarządzania
3. Systemy transakcyjne, bazy i hurtownie danych
4. Systemy informowania i wspomagania kierownictwa
5. Systemy doradcze: systemy wspomagania podejmowania decyzji, systemy eksperckie
6. Systemy sztucznej inteligencji AI, Business Intelligence i Big Data
7. Systemy e-biznesu i e-bankowości oraz charakterystyka wybranych zastosowań
8. Zjawisko mobilności w rozwoju informatyki m-commerce, m-banking
9. Strategie rozwoju ICT
10. Metodyki projektowania i wdrażania współczesnej technologii informacyjnej
11. Użyteczność i efektywność zastosowań współczesnej technologii informacyjnej
12. Społeczeństwo informacyjne i organizacje wirtualne
13. Trendy rozwoju informatyki
Laboratorium komputerowe:
Zastosowania baz danych w organizacji:
1. Wprowadzenie do teorii relacyjnych baz danych.
2. Tabele i typy pól, wprowadzanie danych,
3. Relacje w bazach danych,
4. Zapytania do baz danych i język SQL,
5. Formularze i raporty
Zarządzanie procesami w projektach informatycznych:
1. Podejście procesowe i zarządzanie procesami biznesowymi
2. Modelowanie procesów biznesowych w projektowaniu systemów informatycznych (mapy procesów, modele przepływu procesów, hierarchia procesów i relacje między procesami)
3. Prezentacja możliwości wybranego narzędzia modelowania procesów biznesowych (sposób interakcji, etapy tworzenia procesu, funkcjonalności i ich wykorzystanie)
4. Podstawowe elementy notacji w BPMN (symbole graficzne i ich kategorie, zasady zastosowania)
5. Przypisywanie zasobów, ryzyk i innych atrybutów procesu do procesów i zadań przy użyciu wybranego narzędzia do modelowania procesów biznesowych
6. Analiza i optymalizacja procesów przy użyciu wybranego narzędzia do modelowania procesów biznesowych
7. Zadanie projektowe - przykłady zastosowań systemu Adonis w modelowaniu procesów biznesowych w oparciu o notację BPMN.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie baz danych i informatycznych systemów zarządzania (K_W01).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności różnych typów organizacji wykorzystujących w zarządzaniu systemy informatyczne (K_W02).
• Zna i rozumie działanie wybranych rozwiązań informatycznych, które wspierają zarządzanie przedsiębiorstwem (K_W05).
• Rozumie zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W05).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz wiedzę z zakresu technologii informacyjnych do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł teoretycznych i rozwiązań praktycznych oraz przystosowując istniejące metody (K_U01).
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować projekt bazy danych (K_U03).
• Potrafi samodzielnie i zespołowo modelować procesy przedsiębiorstwa za pomocą BPMN i proponować optymalizację procesów przedsiębiorstwa dzięki narzędziom informatycznym (K_U03).
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06).
W zakresie postaw:
• Gotów jest do krytycznej oceny narzędzi informatycznych, wspierających zarządzanie w przedsiębiorstwie (K_K01)
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się wg zasad określonych przez prowadzących laboratorium na pierwszych zajęciach, oceny wg skali poniżej.
Wykład kończy się egzaminem w formie testu jednorazowego wyboru; oceny wg standardowego sposobu oceny na UW. Osobno na wykładzie oraz na laboratorium będzie można zdobyć ilość %% określających końcową ocenę:
0-50% – ocena 2
51-60% – ocena 3
61-70% – ocena 3,5
71-80% – ocena 4
81-90% – ocena 4,5
91-100% – ocena 5
Literatura
Wykład:
Literatura podstawowa:
• Turban E., Pollard C., Wood G.: Information Technology for Management: Driving Digital Transformation to Increase Local and Global Performance, Growth and Sustainability, 12th Edition, John Wiley &Sons, NY, 2021, ISBN-10 : 1119702909; ISBN-13 : 978-1119702900,
• Informatyka ekonomiczna cz. II, Informatyzacja obiektu gospodarczego, red. J. Korczak, M. Dyczkowski, B. Łukasik-Makowska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2013,
Literatura uzupełniająca:
• Laudon K. C., , J.P Laudon J. P., Managment Information Systems, Prentice-Hall, NY, 2021.
• Mobilne aspekty technologii informacyjnych, red. W. Chmielarz, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa, 2016,
• Chmielarz W.: Information Technology Project Management, Wydawnictwo Naukowe, WZ UW, Warszawa, 2015.
• Gregor B., Kaczorowska-Spychalska D., Technologie cyfrowe w biznesie. Przedsiębiorstw 4.0, a sztuczna inteligencja, PWN, Warszawa, 2020
Laboratoria:
Literatura podstawowa:
Alexander M., Kusleika D. (2019). Access 2019 PL. Biblia. Helion, Gliwice.
Drejewicz Sz. (2017). Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych. Onepress
Literatura uzupełniająca:
Ale M. (2011). Microsoft Access. Przewodnik dla użytkowników Excela. Helion, Gliwice.
Misiak Z. (2023). Modelowanie procesów biznesowych. BPMN 2.0 od podstaw. Onepress.
Marlon Dumas, Marcello La Rosa, Jan Mendling, Hajo A. Reijers, Renata Gabryelczyk (2022). Business Process Management. Istota zarządzania procesami biznesowymi. Studia z zarządzania. PWN.
Feddema H. (2006). Microsoft Acces Podręcznik administratora. Helion, Gliwice.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: