Marketing 2600-DSMz2M
Wykład:
1. Zasady i instrumenty działalności marketingowej przedsiębiorstwa
− Określenie miejsca (roli) marketingu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa
− Definicja marketingu
− Zasady orientacji marketingowej
− Sekwencja decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie
2. Transformacja cyfrowa w marketingu
− Technologie informacyjno-komunikacyjne
− Martech
− Cyfrowa gotowość
− Marketing-mix – modele działania
3. Ewolucja marketingu
− Typologie ewolucji marketingu
− Orientacje prowadzenia działalności marketingowej – typologia 1
− Fazy rozwoju marketingu – typologia 2
4. Marketing strategiczny w organizacji
− Strategia marketingowa dla organizacji – elementy
− Domena działania organizacji
− Strategiczne jednostki działalności
− Misja organizacji
− Cele strategiczne organizacji
− Analiza portfelowa
− Strategie zakresowe
5. Decyzje strategiczne – STPM
− Procedura STPM
− Segmentacja rynku
− Wybór rynku docelowego
− Różnicowanie i pozycjonowanie marki
− Założenia strategiczne dla marketing-mix
6. Różne oblicza marketingu
− Specyfika marketingu na rynkach usługowych
− Specyfika marketingu na rynkach B2B
− Specyfika marketingu w organizacjach niedochodowych
Ćwiczenia:
7. Zasady i instrumenty działalności marketingowej przedsiębiorstwa
− Definicja marketingu
− Zasady orientacji marketingowej
− Sekwencja decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie
8. Decyzje strategiczne – STPM
− Procedura STPM
− Segmentacja rynku
− Wybór rynku docelowego
− Różnicowanie i pozycjonowanie marki
− Założenia strategiczne dla marketing-mix
9. Decyzje produktowe
− Pojęcie i rodzaje produktu
− Tworzenie asortymentu rynkowego
− Projektowanie atrybutów produktu indywidualnego
− Planowanie nowego produktu
− Kształtowanie cyklu życia produkt
10. Decyzje dystrybucyjne
− Determinanty i efekty wyboru kanałów dystrybucji
− Wyznaczenie liczby kanałów dystrybucji
− Ustalenie typu dystrybucji (offline i online)
− Określenie długości kanałów dystrybucji
− Wyznaczenie szerokości kanału dystrybucji,
− Ustalenie stopnia powiązań integracyjnych w kanałach dystrybucji
11. Decyzje cenowe
− Ceny – wprowadzenie
− Determinanty decyzji cenowych
− Strategie cenowe
− Ustalenie ceny podstawowej
− Odchylenia od ceny podstawowej
12. Decyzje promocyjne
− Istota promocji i modele komunikacji
− Formy promocji i ich efekty
− Formy promocji offline
− Formy promocji online
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu kursu:
w zakresie wiedzy:
● poprawnie posługuje się terminologią w zakresie marketingu (K_W01)
● charakteryzuje podstawowe modele teoretyczne w zakresie marketingu (K_W01)
● określa rolę marketingu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (K_W02)
● opisuje podstawowe zasady orientacji marketingowej (K_W02)
● określa marketing-mix dla produktu (marki) w odniesieniu do rynku docelowego (K_W02)
● uwzględnia wpływ otoczenia zewnętrznego na decyzje marketingowe w organizacji (K_W05)
● uwzględnia wpływ transformacji cyfrowej i technologii MarTech na decyzje marketingowe w organizacji (K_W05)
● wskazuje wpływ orientacji marketingowej na rozwój i funkcjonowanie różnych form przedsiębiorczości (K_W07)
w zakresie umiejętności:
● rozwiązuje problemy związane z działalnością marketingową organizacji (K_U01)
● analizuje i interpretuje procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ decyzje marketingowe w organizacji (K_U02)
● przygotowuje analizę decyzji marketingowych przedsiębiorstwa, uwzględniając segmentację rynku, wybór rynku docelowego, pozycjonowanie oraz strategie produktowe, cenowe, dystrybucyjne i promocyjne (K_U05)
● pracuje w grupie nad zadaniami zleconymi przez prowadzącego zajęcia (K_U07)
w zakresie kompetencji społecznych:
● krytycznie ocenia decyzje marketingowe przedsiębiorstwa w tym wybór strategii produktowych, cenowych, dystrybucyjnych i promocyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji na rynku oraz ich konsekwencje dla sektora i gospodarki (K_K01)
● proponuje działania i charakterze marketingowym pozwalające na wprowadzenie na rynek nowej oferty (K_K04)
● uznaje wagę standardów etycznych, dbania o transparentność i uczciwość wobec klientów w procesie podejmowania decyzji marketingowych, zwłaszcza w kontekście ustalania cen, wyboru kanałów dystrybucji oraz stosowania narzędzi promocyjnych (K_K05)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) oraz egzaminu
Wykład:
− egzamin pisemny (80% oceny)
− Wyjściówki (3 pytania zamknięte na 10 wykładach) – poprawiają punktację do 10%
− ocena z ćwiczeń (20% oceny)
Ćwiczenia:
− 20% testy /wejściówki
− 30% praca na zajęciach (odpowiedzi na pytania, praca w grupach)
− 50% kolokwium końcowe
Zaliczenie przedmiotu (egzamin):
– Egzamin pisemny – stacjonarny (80% oceny)
• pytania otwarte, tabelkowe i zamknięte
– Ocena z ćwiczeń (20% oceny)
Punkty z ćwiczeń Ocena ważona
20 powyżej 1,4
19 1,4-1,3
18 1,3-1,2
17 1,2-1,1
16 1,1-1,0
15 1,0-0,9
14 0,9-0,8
13 0,8-0,7
12 0,7-0,6
11 0,6-0,5
10 poniżej 0,5
Uwaga: Ocena ważna to iloraz oceny do średniej ocen z danej grupy ćwiczeniowej
– Do egzaminu mogą przystąpić osoby mające zaliczone ćwiczenia
– Wyjściówki (3 pytania zamknięte na 10 wykładach) – poprawiają punktację do 10%
– Minimalna liczba punktów z egzaminu – 51%
– Egzamin zerowy dla studentów uczestniczących w co najmniej 10 wykładach
Łącznie podczas egzaminu będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0-50 punktów – ocena 2
51-60 punktów – ocena 3
61-70 punktów – ocena 3,5
71-80 punktów – ocena 4
81-90 punktów – ocena 4,5
91-100 punktów – ocena 5
Zaliczenie przedmiotu (ćwiczenia):
− 20% testy zaliczeniowe,
− 30% praca na zajęciach;
− 50% kolokwium końcowe
Łącznie na ćwiczeniach będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0-50 punktów – ocena 2
51-60 punktów – ocena 3
61-70 punktów – ocena 3,5
71-80 punktów – ocena 4
81-90 punktów – ocena 4,5
91-100 punktów – ocena 5
Literatura
Podstawowa pozycja:
− Kotler, P., Keller, K.L. (2012). Marketing, Poznań: Rebis.
Uzupełniające pozycje:
− Mazurek, G. (red.) (2018). E-marketing. Planowanie. Narzędzia. Praktyka. Poltex. Warszawa.
− Kotler P., Kartajaya, H., Setiawian, I.(2021). Marketing 5.0. Technologie Next Tech. MT Biznes. Warszawa.
− Garbarski, L., Krzyżanowska, M. (2023). Marketing. Sztuka konkurowania i współpracy. Poltext. Warszawa
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: