Psychologia w biznesie 2600-DSMz1PB
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom?
- W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych, i którym możemy ufać? Przewaga badań eksperymentalnych nad korelacyjnymi.
- Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).
- Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)
- Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniach konsumentów na rynku.
2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu
- Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.
- Czy nasza pamięć jest niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”).
- Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast.
- Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku.
3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej
- Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.
- Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności.
- Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna.
- Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi
- Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.
4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej?
- Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). Strategie działania. Dynamika w realizacji celów.
- Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji.
- Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.
- Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi
- Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie psychologii w biznesie (K_W01)
• Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię z zakresu psychologii do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji (np. zarządzanie personelem) i ich integracji w ramach strategii organizacji (K_W02)
• Zna i rozumie w sposób pogłębiony teorie i modele psychologiczne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki (K_W03).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię z zakresu psychologii do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody (K-_U01).
• Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska społeczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł (K_U02).
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03).
• Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w zakresie psychologii (K_U04).
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie (K_U06)
W zakresie kompetencji społecznych:
• Gotów/owa jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki w odniesieniu do psychologicznego funkcjowania człowieka (K_K01)
• Gotów/owa jest do przestrzegania standardów etycznych w zakresie funkcjonowania społecznego (K_K03)
Kryteria oceniania
1) Kolokwium (test na ostatnich zajęciach - 40% oceny),
2) Aktywność na platformie e-learningowej (testy internetowe i pytania otwarte - 50% oceny),
3) Aktywna obecność na zajęciach (10% oceny)
Punkty bonusowe:
1) Udział w badaniach (10% do części e-learningowej)
2) Włączanie kamery na zajęciach (kamera włączona przez całe zajęcia o ile prowadzący nie poprosi o jej wyłączenie) (5% do całości)
Do testów internetowych można podchodzić 2 razy. Liczy się średnia z dwóch podejść. Testy nie będą ponownie otwierane po upłynięciu terminu ich wykonania.
Kolokwium zaliczeniowe będzie można poprawiać jedynie, jeśli z części e- learningowej student uzyskał minimum 50% możliwych do zdobycia punktów.
Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać min. 60% możliwych do zdobycia punktów (kolokwium + aktywność na platformie + aktywna obecność na zajęciach)
Literatura
Podstawowe pozycje:
Udostępnione na platformie materiały dydaktyczne na podstawie: Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011)
Arnold J, Randall R, Patterson F, Silvester J, Robertson I, Cooper CL, Burnes B, Harris D & Axtell C (2016) Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th ed. Harlow: Pearson.
Uzupełniające pozycje:
Dodatkowe materiały udostępnione na platformie e-learningowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: