Zarządzanie małą firmą 2600-DSMw3ZMFm
1. Istota biznesu w małej firmie (2 godz.):
• Istota przedsiębiorstwa (firmy);
• Definicja małego przedsiębiorstwa (firmy);
• Pomysły i uwarunkowania utworzenia małej firmy;
• Cechy małych przedsiębiorstw.
• Rola małych firm w gospodarce.
Literatura:
1. Borowiecki Ryszard, Siuta-Tokarska Barbara: Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Wyd. Difin, Warszawa 2008, rozdz. 1.1. i 1.2.
2. Laszczak Mirosław: Kierowanie małą firmą. Tajniki przedsiębiorczości. Wyd. POLTEXT, Warszawa 2004, rozdz. 1..
3. Jeżak Jan, Popczyk Wojciech, Winnicka-Popczyk Alicja: Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. I.
4. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005, rozdz. 2.1.3.
2. Formy i rodzaje małych firm (2 godz.):
• Formy organizacyjno-prawne małych firm;
• Rodzaje małych firm wg cech społeczno-ekonomicznych;
• Firma rodzinna;
• Formy sieciowe i wirtualne małych firm.
Literatura:
1. Laszczak Mirosław: Kierowanie małą firmą. Tajniki przedsiębiorczości. Wyd. POLTEXT, Warszawa 2004, rozdz. 1..
2. Jeżak Jan, Popczyk Wojciech, Winnicka-Popczyk Alicja: Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. I.
3. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005, rozdz. 4.
3. Podstawy wyboru działań małej firmy (2 godz.):
• Cele działania małej firmy;
• Efektywna skala działalności małych firm;
• Bariery i ograniczenia w funkcjonowaniu małych firm
• Ocena i wybór działalności małej firmy.
Literatura:
1. Borowiecki Ryszard, Siuta-Tokarska Barbara: Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Wyd. Difin, Warszawa 2008, rozdz. 3.
2. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998, rozdz. I.3 i I.4.
3. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005, rozdz. 2.2.
4. Laszczak Mirosław: Kierowanie małą firmą. Tajniki przedsiębiorczości. Wyd. POLTEXT, Warszawa 2004, rozdz. 5.
4. Strategie działania małych firm (2 godz.):
• Istota planowania i strategii małych firm;
• Myślenie strategiczne jako narzędzie zarządzania małą firmą;
• Logika wyboru strategii małej firmy i proces jej formułowania;
• Rodzaje strategii małych firm.
Literatura:
1. Janiuk Ireneusz: Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej. Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 4.
2. Koładkiewicz Izabela, Lutostański Łukasz: Mali mistrzowie w działaniu. Dobre praktyki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Wyd. WSPiZ im L. Koźmińskiego, Warszawa 2004, rozdz. IV..
5. Plany operacyjne małych firm (2 godz.):
• Istota planowania operacyjnego
• Zakres planów operacyjnych;
• Rodzaje planów operacyjnych;
• Zarządzanie przez cele w małych firmach;
• Kontrola i zmiany planów operacyjnych w małych firmach.
Literatura:
1. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005, rozdz. 6.2.
6. Style kierowania małą firmą i podejmowania decyzji (2 godz.):
• Style kierowania i struktura organizacyjna w małej firmie;
• Style kierowania i przewodzenia w małej firmie;
• Style podejmowania decyzji w małych firmach;
• Sposoby postępowania przedsiębiorców przy podejmowaniu decyzji.
Literatura:
1. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998, rozdz. III.3.
2. Laszczak Mirosław: Kierowanie małą firmą. Tajniki przedsiębiorczości. Wyd. POLTEXT, Warszawa 2004, rozdz. 2.2.
7. Zarządzanie wiedzą w małych firmach (2 godz.):
• Innowacyjność i wiedza w małych firmach;
• Błędy w zarządzania wiedzą w małych firmach i ich uwarunkowania:
• Proces kreowania wiedzy w małych firmach i jego uwarunkowania;
• Doskonalenie wykorzystania wiedzy w strategiach działania małych firmach:
Literatura:
1. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie (pod redakcją Kazimierza Perechudy.). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005, rozdz. 1 i 6.
2. Laszczak Mirosław: Kierowanie małą firmą. Tajniki przedsiębiorczości. Wyd. POLTEXT, Warszawa 2004, rozdz. 10 i 11.
8. Zaliczenie (1 godz.).
50 godz. – całkowita liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student powinien:
• poznać istotę, cele, metody i zasady działania małych firm;
• opanować wiedzę, która będzie przydatna w analizowaniu potencjału małej firmy i jej usytuowaniu w otoczeniu;
• usystematyzować – na bazie wcześniejszej wiedzy – istotę i uwarunkowania zarządzania małą firmą.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem –
odbywającym się:
● w formie pisemnej,
● w formie odpowiedzi opisowej na trzy pytania, po 15 min na każde,
● za każde pytanie jest możliwe dostanie 5 punktów, w skali od 0 do 5,
przy czym za:
9- punktów – ocena 3 (dostateczna),
10-11 punktów – ocena 3,5 (dostateczna plus),
12 punktów – ocena 4 (dobra),
13-14 – ocena 4,5 (dobra plus),
15 punktów – ocena 5 (bardzo dobra).
obejmującym:
● zagadnienia podane w sylabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu),
● studenci powinni wykazać się znajomością tych zagadnień oraz umiejętnością ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie.
Osoby, które nie zaliczyły, mogą przystąpić do zaliczenia w sesji poprawkowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998 (lub wydania następne).
2. Laszczak Mirosław: Kierowanie małą firmą. Tajniki przedsiębiorczości. Wyd. POLTEXT, Warszawa 2004..
Literatura zalecana:
1. Borowiecki Ryszard, Siuta-Tokarska Barbara: Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Wyd. Difin, Warszawa 2008.
2. Gruszecki Tomasz: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Wyd. CEDOR, Warszawa 1994.
3. Janiuk Ireneusz: Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej. Wyd. Difin, Warszawa 2004.
4. Jeżak Jan, Popczyk Wojciech, Winnicka-Popczyk Alicja: Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Wyd. Difin, Warszawa 2004.
5. Koładkiewicz Izabela, Lutostański Łukasz: Mali mistrzowie w działaniu. Dobre praktyki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Wyd. WSPiZ im L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
6. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: