Podstawy informatyki dla biznesu 2600-DSMw1PIDB
Zastosowania edytora w organizacji:
1. formatowanie tekstu (czcionka, akapit, lista punktowana, numerowana),
2. pełna obsługa formatowanych tabel (wczytywanie grafiki, obliczenia, wykresy)
3. rola pola tekstowego w formatowaniu grafiki edytorskiej
4. dodatkowe funkcje obróbki dokumentu (sekcja, nagłówek, stopka, strony parzyste i nieparzyste)
5. obiekty w edytorze tekstu na przykładzie grafiki ozdobnej,
6. tworzenia schematu organizacyjnego oraz
7. tworzenie wzorów matematycznych, statystycznych itp.
8. tworzenie źródeł danych i wykorzystanie ich w korespondencji seryjnej
9. tworzenie spisu treści dokumentu tradycyjnie i automatycznie itp.
Przykłady zastosowań arkusza kalkulacyjnego w organizacji:
1. konwencja adresowania w arkuszu kalkulacyjnym - odwołania względne, bezwzględne i mieszane
2. formatowanie komórek oraz czcionki oraz wykorzystanie paska formuł
3. tworzenie symulacji ekonomicznych
4. praca z danymi z wielu arkuszy kalkulacyjnych
5. tworzenie wykresów z jedną oraz wieloma seriami danych
6. umieszczanie wykresów w tekście,
7. funkcje bazodanowe w arkuszu kalkulacyjnym - sortowanie danych proste oraz wielopoziomowe, filtrowanie danych z wykorzystaniem autofiltra oraz filtrowania zaawansowanego
Ilustracją do rozwiązań teoretycznych są przykłady dotyczące procesów inwestowania, produkcji, obsługi przedsiębiorstw, efektywności ekonomicznej i użyteczności itp.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• identyfikuje potrzeby przedsiębiorstw wymagające wsparcia systemu informatycznego oraz sposoby wykorzystania pakietu MS Office w praktyce gospodarczej (K_W02).
• wykorzystuje MS Excel i MS Word do rozwiązywania podstawowych bieżących problemów gospodarczych (K_U01)
• tworzy symulacje ekonomiczne na podstawie dostarczonych danych (K_U03)
• przygotowuje analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U05)
• samodzielnie opracowuje zagadnienie, które nie jest omawiane na zajęciach (K_U08)
• porównuje różne warianty rozwiązań problemów gospodarczych w kontekście ich zastosowania do analizy procesów w organizacji (K_K01).
Kryteria oceniania
Metody: Ćwiczenia, przykłady z praktyki, interaktywne wyjaśnienie kluczowych pojęć. Podstawowym kryterium oceny jest posługiwanie się sprzętem i oprogramowaniem komputerowym (MS Office) dla rozwiązywania zadań związanych z praktyką gospodarczą
Końcową formą zaliczenia są dwa kolokwia praktyczne polegające na wykonaniu zestawu zadań za pomocą edytora tekstu Microsoft Word oraz arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel.
Na ocenę końcową składa się: 30% ocena z zaliczenia edytora tekstu, 70% ocena z arkusza kalkulacyjnego. Zaliczenie będzie się odbywało tradycyjnie w laboratoriach WZ UW
Do uzyskania zaliczenia przedmiotu należy uzyskać minimum 60% z każdego z kolokwiów cząstkowych.
Skala ocen: DST (51%-60%), DST Plus (61%-70%), DB (71%-80%), DB Plus (81%-90%), BDB (91%-100%)
Literatura
Podstawowa pozycja:
Kowalczyk G., Word 2010 PL. Kurs (ebook), Helion, Gliwice, 2013
red. Z. Pastuszak, Technologia informacyjna. Materiały do ćwiczeń, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2022.
Literatura uzupełniająca:
Węglarz W., Żarowska-Mazur A., Excel 2010. Praktyczny kurs (ebook), Warszawa, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN
Masłowski K., Excel 2010 PL. Ćwiczenia praktyczne (ebook), Helion, Gliwice, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: