Marketing w handlu i merchandising 2600-DSMdz3MHMf
1. Charakterystyka handlu
• Istota handlu w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym
• Znaczenie handlu w gospodarce
• Funkcje handlu
• Uwarunkowania rozwoju handlu
• Handel w kanałach dystrybucji
• Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych
Literatura: (1), s. 7-17; (2), s. 13-35.
2. Handel hurtowy
• Miejsce hurtu w kanale dystrybucji
• Struktura rynku hurtowego
• Funkcje hurtu
• Rodzaje hurtowników
• Strategie przedsiębiorstw hurtowych
• Kierunki rozwoju handlu hurtowego
Literatura: (1), s. 172-199.
3. Handel detaliczny
• Miejsce detalu w kanale dystrybucji
• Rodzaje handlu detalicznego – handel stacjonarny, wysyłkowy, obwoźny
• Funkcje detalu
• Typy jednostek handlu detalicznego
• Znaczenie handlu detalicznego
• Strategie przedsiębiorstw detalicznych
• Kierunki rozwoju handlu detalicznego
Literatura: (1), s. 18-50.
4. Dane na temat handlu detalicznego
• Zachowania konsumentów wobec handlu detalicznego
• Kluczowe preferencje konsumentów wobec ofert handlu detalicznego
• Znaczenie cen i asortymentu
• Najlepiej oceniane przez konsumentów sklepy detaliczne
• Czynniki decydujące o konkurencyjności sklepów
• Czynniki zaufania konsumenta do detalisty
Literatura: (2), s. 67-94.
5. Polityka produktowa przedsiębiorstwa handlowego
• Specyfika usługi handlowej
• Asortyment firmy handlowej – wymiary
• Sztuka asortymentacji
• Kształtowanie asortymentu handlowego z elementów blokowych
• Zestaw usług dodatkowych
Literatura: (1), s. 81-90; (2), s. 213-238.
6. Metoda obsługi klienta w sklepie detalicznym
• Metody obsługi klientów
• Jakość obsługi
• Obsługa tradycyjna
• Obsługa preselekcyjna
• Samoobsługa
• Czynniki determinujące wybór metody obsługi
• Procedura obsługi klienta w sklepie
Literatura: (1), s. 29-37, 125-149; (2), s. 305-325.
7. Marki prywatne (detalisty)
• Marki handlowe (marki własne) – rola,
• Przyczyny tworzenia rozwoju marek handlowych
• Typologia marek prywatnych
• Wpływ marek handlowych na relacje w kanale dystrybucji
• Strategie marek handlowych
• Zadania marki prywatnej
• Pozycjonowanie marek prywatnych
Literatura: (2), s.159-174.
8. Istotne decyzje lokalizacyjne i cenowe w marketingu firmy handlowej
• Rola firmy handlowej w kanale dystrybucji
• Decyzje i uwarunkowania lokalizacyjne
• Współpraca z dostawcami
• Polityka zakupów
• Elementy logistyki
• Uwarunkowania cenowe przedsiębiorstwa handlowego
• Marże handlowe
Literatura: (1), s.51-75, 91-95; (2), s. 125-153.
9. Promocja w handlu
• Cele i adresaci promocji
• Formy i instrumenty dedykowane sferze handlu
• Reklama firmy handlowej
• Marketing bezpośredni
• Promocje sprzedaży
• Reklama w punkcie sprzedaży (P.O.S.)
• Promocja osobista personelu handlowego
• Programy lojalnościowe
Literatura: (2), s. 271-299.
10. Merchandising w firmie handlowej
• Pojęcie merchandisingu
• Istota merchandisingu wizualnego
• Czynniki determinujące decyzje merchandisingowe
• Znaczenie merchandisingu
• Elementy składowe merchandisingu
• Merchandising-mix
• Gospodarowanie przestrzenią handlową
Literatura: (2), 179-207; (3), s. 89-114.
11. Ekspozycja produktów
• Wystawa punktu sprzedaży – rola, zasady wykorzystania
• Zasady i techniki ekspozycyjne
• Rodzaje ekspozycji
• Planowanie ekspozycji
• Inżynieria półki
• Operowanie światłem
• Wykorzystanie kolorów
• Oddziaływanie kinestetyczne na nabywców
Literatura: (2), 282-286.
13. Tendencje i przyszłość handlu
• Pozastacjonarne formy handlu
• Sprzedaż internetowa – e-commerce
• Globalizacja i internacjonalizacja handlu
• Prawo i etyka w handlu
Literatura: (2), 39-65.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się związane są z pozyskaniem określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
W wymiarze wiedzy studenci poznają zasady prowadzenia działalności marketingowej w sferze handlu, a szczególnie handlu detalicznego. Dowiadują się, jaka jest specyfika marketingu handlowego i jego narzędzia. Z tej specyfiki wynikają określone problemy marketingowe i zalecenia dla praktyki marketingowej w handlu. Wiedza obejmuje także poznanie specyfiki zachowań konsumentów korzystających z ofert handlu detalicznego. Studenci poznają szczególnie istotne w marketingu handlowym elementy mieszanki marketingowej, która obejmuje obok tradycyjnych czterech elementów (produkt, dystrybucja, promocja i cena), także inne elementy szczególnie tutaj ważne takie, jak: metody obsługi klienta, asortymentacja, zarządzanie marką prywatną, lokalizacja punktów sprzedaży czy merchandising.
Efektem realizacji zajęć jest także pozyskanie przez studentów określonych umiejętności. Uczestnicy wykładu posiądą umiejętność wyboru i wykorzystania technik marketingowych stosowanych w przedsiębiorstwie handlowym. Szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że studenci poznają zachowania konsumentów korzystających z ofert handlowych. Rozpoznają zasady i sposoby budowy strategii marketingowych w marketingu handlowym. Do pozyskiwanych w trakcie zajęć umiejętności należy zaliczyć wskazanie najważniejszych działań służących poprawie skuteczności działań marketingowych w handlu, a w tym skonstruowania mieszanki marketingowej w handlu z uwzględnieniem takich działań, jak obsługa klientów, dobór asortymentu handlowego, zaprojektowanie marki prywatnej czy zaplanowanie ekspozycji i innych działań merchandisingowych.
Uczestnicy zajęć pozyskują kompetencje marketingowe zasadzające się na pro-rynkowej filozofii działania. Kształtowane są tutaj postawy studentów charakteryzujące się otwartością na zmiany, otwartością na problemy i ludzi, asertywnością, pozytywnym myśleniem i podejściem do otoczenia oraz orientacją na otoczenie. Podczas zajęć zwraca się uwagę na kluczowe kompetencje służące skutecznemu wdrożeniu zasad marketingu do praktyki działania firm handlowych oraz budujące klimat w zespole. Szczególnie jest to istotne z uwagi na konieczność współpracy osób zajmujących się marketingiem z innymi osobami i komórkami w przedsiębiorstwie. Od tej współpracy zależy skuteczność marketingu w firmach handlowych. Kluczowe kompetencje związane są z wdrażaniem w życie pozyskanej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (pytania zamknięte i/lub półotwarte i/lub otwarte).
Literatura
(1). H. Szulce, J. Chwałek, W. Ciechomski, Ekonomika handlu, część 1, WSiP, Warszawa 2008;
(2). M. Sullivan, D. Adcock, Marketing w handlu detalicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003;
(3). J. Szumilak (red.), Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: