Socjologia w biznesie 2600-DSMdz1SB
1. Socjologia a nauki o zarządzaniu
Socjologia naukowa a „gorąca” wiedza socjologiczna
Podstawy metodologii nauk społecznych
Główne nurty myśli socjologicznej
Socjologiczna wyobraźnia – umiejętność powiązania wpływu otoczenia społeczno-kulturowego na zarządzanie i organizacje
2. Kultura społeczeństwa
Definicja i elementy kultury
Wpływ przemian kulturowych na organizacje i zarządzanie
Zjawisko dewiacji na przykładzie patologii życia organizacyjnego
3. Stratyfikacja i klasy społeczne
Kryteria podziałów klasowych
Podział klasowy społeczeństw zachodnich i społeczeństwa polskiego
Wpływ przynależności klasowej na decyzje konsumpcyjne jednostki
Klasa społeczna a zawód i etos pracy
4. Demografia
Przemiany demograficzne na świecie i w Polsce
Dzietność, zastępowalność pokoleń, przyrost naturalny, piramidy wieku
Konsekwencje przemian demograficznych dla rynku pracy
5. Wspólnoty, instytucje, organizacje
Wspólnoty i organizacje jako dwie formy grup ludzkich
Proces instytucjonalizacji
Podstawowe zagadnienia socjologii organizacji
6. Socjologia pracy
Struktura i kierunki rozwoju rynku pracy
Cechy rynku pracy (niepewność zatrudnienia, rozwój sztucznej inteligencji AI)
Dyskryminacja w miejscu pracy
Praca a kapitał społeczny
7. Władza, polityka, środki masowego przekazu
wpływ otoczenia politycznego na organizacje i zarządzanie
rozwój nowych środków masowego przekazu (Internet i technologie mobilne) a przemiany społeczne
manipulacje w środkach masowego przekazu
8. Globalizacja i społeczeństwo ponowoczesne
Społeczne skutki globalizacji i rozwoju korporacji ponadnarodowych
Amerykanizacja kultury
Społeczeństwie ponowoczesne (konsumpcjonizm, indywidualizacja, kultura hedonizmu)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/-ka:
• Zna i rozumie terminologię odnoszącą się do podstawowych pojęć socjologicznych (K_W01)
• Zna i rozumie rolę i miejsce uwarunkowań socjologicznych dla działalności przedsiębiorstw (K_W02)
• Zna i rozumie znaczenie uwarunkowań społeczno-kulturowych dla zarządzania zasobami ludzkimi (K_W02)
• Zna i rozumie znaczenie uwarunkowań społeczno-kulturowych dla rozumienia zachowań konsumentów na rynku (K_W02)
• Zna i rozumie procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym społeczeństwie, mające wpływ na działalność przedsiębiorstw i funkcjonowanie gospodarki (K_W05)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy społeczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł (K_U02).
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotowywać analizy i raporty związane ze zjawiskami społecznymi wpływającymi na działalność przedsiębiorstw i funkcjonowanie gospodarki (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową. (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk społecznych w otoczeniu organizacji (K_K01)
• Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu)
Ocena bardzo dobra: aktywna obecność na zajęciach i co najmniej 85% z punktów możliwych do zdobycia (na zajęciach/platformie, podczas testu zaliczeniowego, z oceny prac projektowych+ Zaliczenie ustne
Ocena dobra: aktywna obecność na zajęciach powyżej 70% z punktów możliwych do zdobycia (na zajęciach, platformie, podczas testu zaliczeniowego, z oceny prac projektowych
Ocena dostateczna: aktywna obecność na zajęciach i powyżej 50% z punktów możliwych do zdobycia (na zajęciach, platformie i podczas kolokwium zaliczeniowego). Nie trzeba uczestniczyć w projektach grupowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Giddens A. (2012). Socjologia Warszawa: PWN
Literatura uzupełniająca:
• Giddens A., Sutton P. (2021) Sociology. 9th Edition, Cambridge: Polity Press
• Sztompka P. (2012) Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: