Psychologia w biznesie 2600-DSMdz1PB
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom?
- W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne.
- Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).
- Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)
- Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku.
2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu
- Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.
- Czy nasza pamięć jest niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”).
- Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast.
- Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku.
3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej
- Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.
- Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności.
- Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna.
- Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi
- Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.
4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej?
- Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). Strategie działania. Dynamika w realizacji celów.
- Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji.
- Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.
- Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi
- Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
w zakresie wiedzy:
• rozpoznaje błędy poznawcze (np. efekt pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia) (K_W01),
• wyjaśnia sposoby zdobywania wiedzy naukowej w naukach społecznych, w tym różnice między badaniami korelacyjnymi a eksperymentalnymi, sposoby zbierania i analizy danych i tworzenia raportów badawczych (K_W01)
• identyfikuje procesy automatyczne i kontrolowane oraz aktywizację schematów poznawczych w kontekście zarządzania (K_W05),
• rozpoznaje rolę emocji w podejmowaniu decyzji zarządczych i konsumenckich (K_W05)
• formułuje wnioski dotyczące wpływu funkcjonowania poznawczego człowieka dla podejmowania decyzji w kontekście zarządzania oraz funkcjonowania rynku (K_W05)
w zakresie umiejętności:
• identyfikuje zjawiska związane z pobudzeniem emocjonalnym (np. efekt mylnej interpretacji pobudzenia) oraz ich wpływ na relacje w organizacji (K_U02)
• klasyfikuje rolę emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich oraz w zarządzaniu organizacją, biorąc pod uwagę dynamikę reakcji emocjonalnych (np. efekt ekspozycji, habituacja) (K_U02)
• analizuje funkcjonowanie poznawcze człowieka, w tym ograniczenia zasobów poznawczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji w zarządzaniu. (K_U05)
• korzysta z naukowych źródeł anglojęzycznych w zakresie psychologii w biznesie (K_U06).
• analizuje swoje zachowania i decyzje w kontekście wiedzy psychologicznej omawianej na zajęciach (K_U08)
w zakresie kompetencji społecznych:
• formułuje oceny działań i decyzji o charakterze zarządczym wykorzystując wiedzę psychologiczną do analizy zachowań ludzkich i dynamiki grupowej (K_K01)
• weryfikuje w sposób krytyczny opublikowane badania naukowe (biorąc pod uwagę ich m.in. trafność wewnętrzną, zewnętrzną, miary) w kontekście zarządzania ludźmi w organizacji (K_K02)
• ocenia skutki etyczne sprawowania władzy na innymi w organizacji rozumiejąc metamorficzne efekty władzy na zachowanie członków zespołu (K_K03)
Kryteria oceniania
1) Kolokwium (test na ostatnich zajęciach - 50% oceny; kolokwium musi być zaliczone na minimum 50%),
2) Aktywność semestralna (quizy internetowe, pytania otwarte, aktywność na zajęciach - 50% oceny).
Punkty bonusowe: Udział w badaniach (10% do części semestralnej)
Przedmiot kończy się zaliczeniem (nie obowiązuje tu zatem oficjalna sesja poprawkowa). Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru. Ocena końcowa będzie średnią ważoną z wyniku z kolokwium (waga=0,5) i aktywności semestralnej (waga=0,5). Osoby, które z powodu choroby (udokumentowanej zwolnieniem lekarskim) nie będą mogły napisać testu zaliczeniowego w ustalonym terminie, będą pisać test w terminie późniejszym.
Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru. Do poprawy testu zaliczeniowego będą dopuszczone tylko osoby, które systematycznie pracowały w ciągu trwania semestru (uzyskały co najmniej 50% punktów z części semestralnej).
Po upłynięciu terminu wypełniania quizów internetowych, nie będą one ponownie otwierane.
Literatura
Podstawowe pozycje:
• Udostępnione na platformie materiały dydaktyczne
• Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011)
• Arnold J, Randall R, Patterson F, Silvester J, Robertson I, Cooper CL, Burnes B, Harris D & Axtell C (2016) Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th ed. Harlow: Pearson.
Uzupełniające pozycje:
Dodatkowe materiały udostępnione na platformie e-learningowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: