Zarządzanie publiczne 2600-DSMdz/w3zspZP
1. Sektor publiczny – istota, zakres i funkcje:
• Istota sektora publicznego;
• Dobra publiczne i społeczne;
• Zakres i funkcje sektora publicznego.
2. Organizacje publiczne – istota i uwarunkowania działalności:
• Istota organizacji publicznych;
• Główne cechy organizacji publicznych;
• Wyznaczniki działania organizacji publicznych;
• Model działania organizacji publicznych i uwarunkowania ich funkcjonowania;
• Wybór publiczny i instrumenty działania.
3. Menedżerowie organizacji publicznych;
• Istota i charakterystyka menedżera publicznego;
• Modele podejmowania decyzji w sektorze publicznym;
• Rodzaje menedżerów publicznych;
• Umiejętności i kompetencje menedżerów organizacji publicznych;
4. Istota i charakterystyka zarządzania publicznego:
• Pojęcie i istota zarządzania publicznego;
• Biurokratyczne zarządzanie w organizacjach publicznych;
• Zakres i warunki sprawnego zarządzania organizacją publiczną;
• Menedżer i jego rola w zarządzaniu organizacją publiczną;
• Zarządzanie publiczne a inne nauki.
5. Ujęcie systemowe zarządzania publicznego i jego zakres:
• Ujęcie systemowe i zasady zarządzania publicznego;
• Wymiar strategiczny i operacyjny systemu sektora publicznego;
• Dziedziny i szczeble zarządzania publicznego;
• Cele i zakres zarządzania w organizacjach publicznych w przekroju różnych szczebli.
6. Podstawy zarządzania strategicznego w organizacjach publicznych:
• Strategia organizacji publicznej i uwarunkowania jej przygotowania;
• Istota zarządzania strategicznego w organizacjach publicznych;
• Obszary zarządzania strategicznego w organizacjach publicznych;
• Zasady i wartości postępowania w zarządzaniu strategicznym organizacji publicznych
7. Analiza strategiczna i przygotowanie strategii w organizacjach publicznych:
• Analiza strategiczna i jej istota;
• Metody analizy strategicznej;
• Metody przygotowania strategii w organizacjach publicznych:
• Rodzaje strategii organizacji publicznych.
8. Wdrażanie strategii organizacji publicznych i czynności towarzyszące:
• Uspołecznianie zarządzania w organizacjach publicznych;
• Ustalanie harmonogramu realizacji strategii organizacji publicznych;
• Proces wdrażania strategii w organizacjach publicznych;
• Monitoring i ocena realizacji strategii w organizacjach publicznych;
• Kontrola i korekta przyjętych strategii przez organizacje publiczne;
• Ustalanie metod i środków wspomagania realizacji strategii organizacji publicznych.
9. Wybrane obszary zarządzania organizacjami publicznymi:
• Zarządzanie zasobami ludzkimi;
• Zarządzanie finansami;
• Zarządzanie projektami;
• Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w organizacjach publicznych.
10. Zarządzanie procesami w organizacjach publicznych i ich doskonalenie:
• Zarządzanie procesami;
• Metody doskonalenia jakości organizacji publicznych;
• Metody odchudzania organizacji;
• Obszary przyszłych zmian w organizacjach publicznych.
11. Doskonalenie jakości zarządzania w organizacjach publicznych;
• Istota jakości zarządzania w organizacjach publicznych;
• Modele i normy zarządzania jakością w organizacjach publicznych;
• Związek między zasobami organizacji publicznych a jakością zarządzania;
• Wpływ uspołecznienia zarządzania w organizacjach publicznych na jakość ich funkcjonowania.
12. Innowacyjność organizacji publicznych i jej uwarunkowania:
• Istota i rodzaje innowacyjności w sektorze publicznym;
• Innowacyjność procesu zarządzania w organizacjach publicznych;
• Innowacyjność dostarczanych elementów w organizacjach publicznych;
• Uwarunkowania innowacyjności organizacji publicznych;
• Zarządzanie innowacjami w organizacjach publicznych.
13. Rola komunikowania w zarządzaniu organizacjami publicznymi:
• Potrzeby i zakres komunikowania się organizacji publicznych ze społeczeństwem;
• Bariery w komunikowaniu się w organizacjach publicznych;
• Przezwyciężanie i wspomaganie komunikowania się w organizacjach publicznych;
• Narzędzia marketingu terytorialnego jako forma komunikowania się ze społeczeństwem.
14. Zarządzanie partnerstwem publiczno-prywatnym:
• Urynkowienie zarządzania działalnością publiczną;
• Istota partnerstwa publiczno-prywatnego:;
• Proces tworzenia i realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego;
• Formy udziału sektora prywatnego w zaspakajaniu dóbr publicznych i społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię z obszaru zarządzania w sektorze publicznym w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) (S4_W01);
• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji niedochodowych i administracji (S4_W05).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacjach niedochodowych i administracji oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody (S4_U01);
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji niedochodowych i administracji, stosując właściwy dobór źródeł (S4_U02);
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (S4_U05).
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji niedochodowych i administracji (S4_K01);
• Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (S4_K03).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na koniec zajęć w formie elektronicznej na platformie Kampus 2 w formie testu jednokrotnego wyboru.
Sposób wyliczania oceny z testu zaliczeniowego:
0 – 54,9% ocena 2.0
55,0 – 64,9% ocena 3.0
65,0 – 74,9% ocena 3.5
75,0 – 84,9% ocena 4.0
85,0 – 94,9% ocena 4.5
95,0 – 100% ocena 5.0
Literatura
Podstawowa pozycja:
• Kożuch B.: Zarządzanie publiczne, Placet, Warszawa 2004.
Uzupełniające pozycje:
• Ekonomia sektora publicznego, Problemy Zarządzania 2005, nr 3.
• Hausner J.: Zarządzanie publiczne. Podręcznik akademicki, Scholar, Warszawa 2008.
• Raczkowski K.: Zarządzanie publiczne. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2015.
• Zarządzanie publiczne: koncepcje, metody, techniki, Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013, nr 169.
• Lynn L. E. Jr.: Public Management. Old and New, Routledge, New York 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: