ZARZĄDZANIE MAŁYM PRZEDSIĘBIORSTWEM - Podstawy przedsiębiorczości 2600-DSMdz/w3zmpPP
Zajęcia „Podstawy przedsiębiorczości” mają charakter konwersatorium wraz z elementami wykładu i grupowych prac warsztatowych z aktywną asystą wykładowcy.
Kurs dzieli się na następujące moduły po 90-180 minut:
1. Przedsiębiorczość jako narzędzie rozwiązywania problemów i proaktywna postawa życiowa;
o Wprowadzenie do myślenia problemowego. Przedsiębiorczość społeczna – Graham Bank i idea mikropożyczek Muhammada Yunusa, Hippo water roller versus PAH i budowa studni, Szkoła w Chmurze i inne aktualne przykłady. Przedsiębiorczość startupowa – paczkomaty versus problem ostatniej mili, Dropbox versus pamięć USB i inne aktualne przykłady;
2. Mała przedsiębiorczość i teoria myślenia efektuacyjnego, czyli budowanie czegoś z niczego;
o Myślenie efektuacyjne (Sarasvathy);
o Teoria zasobowa – model VRIO;
o Rynek przyczółkowy – czym jest, jak go zdefiniować i policzyć;
3. Czym jest model biznesowy? Analiza i innowacja w modelu biznesowym
o Startup jako tymczasowa organizacja zaprojektowana do poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego;
o Omówienie selekcji modeli biznesowych na przykładach rynkowych – np. Razor and Blade (Gillette), Lock-In (Nespresso, Dafi), Long Tail (Amazon), Subscription (Dollar Shave Club), Two-Sided Market (Allegro), Leverage Customer Data (Meta) oraz innych przykładów (55);
o “Magiczny trójkąt” wg Gassmann, Frankenberger, Choudury;
4. Empatia, diagnoza potrzeb, definiowanie punktu widzenia – wprowadzenie do metodyki i narzędzi Design Thinking
o Historia i założenia Design Thinking – Stanford d.school, IDEO i historia MRI dla dzieci;
o Techniki badania potrzeb użytkowników, m. in. – wywiady pogłębione, 5xWhy, Jobs To Be Done, Extreme Users, Persona, Customer Journey Map, Vision Cone (Past-Present-Future);
o Krótka prezentacja metodyki prowadzenia wywiadów pogłębionych.
5. MVP (Minimal Viable Product) – produkt o minimalnym zestawie funkconalności, czyli wprowadzenie do metodyki eksperymentów rynkowych Lean Startup
o Wprowadzenie do założeń metodyki Lean Startup wg Erica Riesa (krótkie cykle buduj-mierz-ucz się);
o Rynkowe przykłady MVP – Groupon, AirBnB, Dropbox, You Need A Budget, Pebble, Modue, Tesla Roadster;
o Typologia MVP – Concierge, Wizard of Oz, Sales, Explainer videos, Landing page, Piecemeal MVP, Single-feature product;
6. Szablon propozycji wartości i szablon modelu biznesowego – wprowadzenie do Customer Development
o Nie ma faktów w Twoim budynku, więc wyjdź na zewnątrz – podstawowe założenia Customer Development;
o Czym jest unikalna propozycja wartości (UVP) i dlaczego jest taka ważna? – przykłady rynkowe (np. kubek lodu w Żabce, zegarki Rolex, cennik w aplikacji Tinder);
o Żaden biznesplan nie przetrwa pierwszego kontaktu z klientami, dlatego używaj BMC – omówienie Business Model Canvas wg Osterwaldera i Pigneur oraz Lean Canvas wg Maurya;
7. Pitch deck, czyli prezentacja inwestorska
o Omówienie struktury prezentacji inwestorskiej na prawdziwych przykładach rynkowych – slajd tytułowy, problem, rozwiązanie, wielkość i potencjał rynku, model biznesowy, trakcja, konkurencja, zespół, call-to-action;
o Oglądanie prezentacji konkursowych lub prezentacja wykładowcy;
8. Etyczne wyzwania współczesności – jak przedsiębiorczość może na nie odpowiedzieć?
Błękitny ocean dla człowieka w świecie zdominowanym przez AI – gdy AI przejmuje zawody, człowiek musi znaleźć nowe obszary działalności oparte na kreatywności, emocjach i etyce. Jakie role pozostaną dla ludzi?
Design Thinking a konflikty zbrojne – metodyka DT może pomóc w analizie przyczyn konfliktów i budowaniu dialogu. Czy kreatywne podejście do problemów mogłoby zapobiec wojnom i konfliktom, np. w Strefie Gazy?
Przedsiębiorczość codzienności – bycie przedsiębiorczym to nie tylko biznes, ale i proaktywne działanie w pracy i życiu społecznym. Jak rozwijać taką postawę na co dzień?
Darmowe media społecznościowe – czy naprawdę są za darmo? – portale takie jak Facebook czy Instagram zarabiają, sprzedając reklamodawcom naszą uwagę i dane. Czy to uczciwa wymiana, czy raczej manipulacja użytkownikami?
9. Finansowanie, formy prawne i ekosystem wspierania przedsiębiorczości startupowej w Polsce
o Podstawowe formy finansowania przedsiębiorczości startupowej – FFF (Family, Friends & Fools), Bootstrapping, Crowdfunding, Platformy startowe, Venture Capital, Business Angels i inne;
o Formy prawne – jaką dobrać do swojego startupu? Omówienie praktycznych aspektów JDG, działalności nierejestrowanej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej i innych na życzenie studentów;
o Omówienie polskiego ekosystemu wspierania przedsiębiorczości – inkubatorów, konkursów, spotkań sieciujących, programów PARP, ekosystemu VC i innych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 Zna i rozumie terminologię dotyczącą małego przedsiębiorstwa w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne).
K_W02 Zna i rozumie specyfikę, zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności małego przedsiębiorstwa, jego kluczowych funkcji (operacyjnej, marketingowej, finansowej, zarządzania personelem) i jego relacji z otoczeniem.
K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości.
K_U01 Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami małego przedsiębiorstwa oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody.K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie małego przedsiębiorstwa, stosując właściwy dobór źródeł.
K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową.
K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.
K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem małego przedsiębiorstwa.
K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
K_K03 Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Realizacja grupowych zadań cząstkowych podczas zajęć oraz esejów indywidualnych poza nimi.
Kryteria oceniania:
Poszczególne zadania są oceniane pod kątem zaangażowania, samodzielności oraz odwagi w myśleniu i działaniu. Nie są one punktowane ani oceniane stopniami – ich poprawne wykonanie skutkuje ich zaliczeniem.
Skala ocen:
100% – 5,5
90% – 5
80% – 4,5
70% – 4
60% – 3,5
50% – 3
40% lub mniej – 2
Nieobecności:
Dopuszczalne są dwie nieobecności niewymagające usprawiedliwienia.
Literatura
Bland, D. J., & Osterwalder, A. (2019). Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation (1st edition). Wiley.
Blank, S., & Dorf, B. (2020). The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company.
Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. HarperBusiness.
Croll, A., & Yoskovitz, B. (2013). Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster (1st edition). O’Reilly Media.
Gassmann, O., Frankenberger, K., Choudury, M., & Csik, M. (2020). Business Model Navigator, The: The strategies behind the most successful companies.
Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2020). The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods (1st edition). Wiley.
Maurya, A. (2012). Running Lean. O’Reilly.
Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (1st Edition). Currency.
Sarasvathy, S. D. (2009). Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. Edward Elgar Publishing.
Yunus, M., & Jolis, A. (2008). Banker to the Poor: Micro-Lending and the Battle Against World Poverty (Trade Paperback Edition). PublicAffairs.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: