Bazy danych 2600-DSMdz/w3zegBZ
1. Wprowadzenie do baz danych – zakres oraz specyfika zastosowań baz danych
2. Typy baz danych oraz modele baz danych
3. Tworzenie tabel oraz definiowanie relacji,
4. Modelowanie danych – model związków encji
– Transformacja z modelu pojęciowego do modelu relacyjnego.
– Normalizacja schematu relacyjnej bazy danych
5. Podstawy języka SQL
– Wprowadzenie i składnia języka – zakres zastosowań
– Wybrane funkcje języka SQL (np. numeryczne, znakowe, warunkowe)
– Zapytania kierowane do bazy danych – instrukcja SELECT
6. Systemy zarządzania relacyjną bazą danych na przykładzie MySQL
7. Zastosowanie języka XML jako narzędzia opisu struktury danych
8. Wybrane aspekty bezpieczeństwa baz danych
9. Hurtownia danych – definicje zakres zastosowań
– Podstawy projektowania hurtowni danych – model pojęciowy, logiczny oraz fizyczny
– Hurtownia danych jako element Systemów Business Inteligence
– Podstawowe narzędzia analityczne OLAP
– Wielowymiarowy model danych oraz mechanizmy eksploracji danych (ang. Data minning)
10. Systemy bazodanowe jako element systemów Informacyjnych Wspomagających Zarządzanie
11. Budowa i wykorzystanie prostej bazy danych na przykładzie prezentacji możliwości oprogramowania MS Acceess 2019
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie specyfikę, zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności w e-biznesie, jego kluczowych funkcji (operacyjnej, marketingowej, finansowej, zarządzania personelem) i jego relacji z otoczeniem (S3 _W02),
• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie w e-biznesie i gospodarce cyfrowej (S3-W05).
W zakresie umiejętności :
• Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w e-biznesie oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody (S3_U01)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania e-biznesu i gospodarki cyfrowej oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim- wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (S3_U03)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. (S3-U06)
W zakresie kompetencji społecznych :
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem e-biznesu i gospodarki cyfrowej (S3_K01).
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się zostaną zweryfikowane w postaci test przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w sali wykładowej.
Test będzie przeprowadzony stacjonarnie przy zastosowaniu platformy e-nauka. W uzasadnionych przypadkach możliwa będzie także tradycyjna, papierowa wersja testu.
Łącznie podczas testu będzie można zdobyć 20 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0-10 punktów – ocena 2
11-12 punktów – ocena 3
13-14 punktów – ocena 3,5
15-16 punktów – ocena 4
17-18 punktów – ocena 4,5
19-20 punktów – ocena 5
Literatura
Podstawowa :
1. Chodkowska-Gyurics A., Hurtownie danych. Teoria i praktyka, Helion 2022
2. Hernandez J., Projektowanie baz danych dla każdego. Przewodnik krok po kroku, Helion 2022
3. Elmasri R., Navathe S., Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, 2019
4. Rockoff L., Język SQL. Przyjazny podręcznik. Wydanie III (ebook), Helion, 2022
5. Ullman J.D., Windom J., Podstawowy kurs systemów baz danych, Helion, Warszawa wa, 2011
Uzupełniająca :
1. Alexander M., Kusleika R., Access 2019 PL. Biblia. Helion, 2023
2. Banaszak Z., Kłos S., Mleczko J., Zintegrowane systemy zarządzania, PWE, 2016
3. Kisielnicki J., MIS systemy informatyczne zarządzania, Placet, Warszawa 2008
4. Surma J., Business Inteligence, PWN, 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: