Biznes plan 2600-DSFRz3fpBP
Biznesplany są nie tylko dokumentami mającymi zastosowanie przy uruchamianiu nowych firm. Mogą być również stosowane przez istniejące firmy zarówno w uruchamianiu przedsięwzięć inwestycyjnych jak i w codziennej działalności. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
1.Potrzeba planowania
- funkcje planowania,
- funkcje biznesplanów,
2.Typy biznesplanów,
- biznesplany istniejących firm,
- biznesplany nowych przedsięwzięć,
- skrócone biznesplany,
- pełne biznesplany
3.Jak pisać plany
- na co zwracają uwagę analitycy,
- błędy biznesplanów.
4.Przed rozpoczęciem planowania
- wiedza potrzebna do planowania,
- uzupełnianie braków.
5.Adresaci biznesplanów
- pracownicy,
- menedżerowie,
- kontrahenci,
- inwestorzy.
6 - 7.Biznesplan - opis przedsięwzięcia
- formułowanie celów,
- środki realizacji celów,
- problemy lokalizacji
8.Biznesplan - opis produktu
- charakterystyka produktów,
- dostawcy,
- warunki dostaw
9. – 10 Biznesplan - badanie rynku,
- żródła wiedzy,
- analiza nabywców
- metody szacowania popytu
- metody szacowania sprzedaży.
11.Biznesplan – zarządzanie
- zasoby ludzkie
- najważniejsze systemy
12.Bizneplan – marketing
- marketing mix w biznesplanie
- koszty działań promocyjnych
13.Biznesplan – harmonogramy
- czas trwania czynności
- metody sieciowe
14. Biznesplan – analiza ryzyka
- szanse
- zagrożenia
15. Biznesplan - planowanie finansowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy
Zna i rozumie specyfikę, zasady, procedury i praktyki dotyczące tworzenia i działalności małego przedsiębiorstwa, jego kluczowych funkcji (operacyjnej, marketingowej, finansowej, zarządzania personelem) i jego relacji z otoczeniem (S1_W02); (K_W02)
Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na tworzenie i funkcjonowanie małego przedsiębiorstwa. (S1_W05); (K_W05)
Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości. (S1_W06); (K_W06)
W zakresie umiejętności
Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na tworzenie i funkcjonowanie małego przedsiębiorstwa, stosując właściwy dobór źródeł. (S1_U02); (K_U02)
Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową. (S1_U05); (K_U05)
Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. (S1_U06); (K_U06)
W zakresie kompetencji
Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. (S1_K02); (K_K02)
Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych. (S1_K03); (K_K03).
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas konwersatorium i na koniec podczas zaliczenia konwersatorium w postaci prezentacji przygotowanego biznesplanu.
Ocenie podlega:
- aktywność w trakcie konwersatorium,
- biznesplan (dokument) przygotowany przez studentów w grupach,
- prezentacja biznesplanu przez grupy.
Zaliczenie przedmiotu wymaga:
- stworzenia przez studentów grup przygotowujących skrócone biznesplany,
- wyboru tematyki projektowanego biznesplanu (po konsultacji z prowadzonym),
- zaprezentowania poziomu zaawansowania pracy przez każdą grupę na zajęciach w połowie semestru,
- przygotowania biznesplanu w formie dokumentu przez każdą grupę.
- zaprezentowania każdego z biznesplanów na forum całej grupy konwersatoryjnej.
Ocena z konwersatorium będzie składała się z następujących elementów:
- aktywność w trakcie konwersatorium i przygotowanie do spotkania weryfikującego zaawansowanie prac w połowie semestru – 10% oceny końcowej
- dokument (biznesplan) przygotowany przez każdą grupę - 45% oceny końcowej
- prezentacja biznesplanu na forum grupy seminaryjnej – 45% oceny końcowej.
Literatura
Literatura podstawowa
J.Pasieczny Biznesplan, PWE, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca
- B.Glinka, J.Pasieczny, Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse, realizacja, rozwój, WUW, Warszawa 2015
- K.Williams Biznesplan. Co trzeba wiedzieć i zrobić aby stworzyć doskonały biznesplan, PWE, Warszawa 2012
- J.Kowalczyk (red.) Biznesplan, Wyd.Naukowe WZ UW, Warszawa 2010
- M.Miller Biznesplan w praktyce, Helion, Gliwice 2002
- C.Barrow, P.Barrow, R.Brown Biznesplan w małej firmie, Helion, Gliwice 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: