Psychologia w finansach 2600-DSFRz2PF
Zakres omawianych zagadnień:
Specyfika poznania naukowego w psychologii i jego zastosowania. W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (finansach, zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych. Którym możemy ufać? Przewaga badań eksperymentalnych nad korelacyjnymi. Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu).
ZASTOSOWANIA - integracja problematyki finansowej i psychologicznej w ramach psychologii finansowej: tzw. finanse behawioralne 2.0.
1. Funkcjonowanie poznawcze ludzi
Jak funkcjonują nasze umysły? Organizacja sieci skojarzeniowych-kategorie poznawcze, pozawerbalny (HOLISTYCZNY) zapis doświadczenia vs zapis aktywności poznawczej (system ANALITYCZNY). Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Procesy automatyczne i kontrolowane.Rola zawartości pamięci operacyjnej. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowania o wolne zasoby poznawcze. Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”). Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Efekt kotwicy/zestawienia: asymilacja vs kontrast.
ZASTOSOWANIA: percepcja pieniądza-błędy poznawcze w ocenach finansowych, predykcje nieuczciwości
2. Funkcjonowanie emocjonalne ludzi
Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; Opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. Czy mogę wierzyć temu co czuję? Efekt mylnej interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Zarażanie emocjami. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna. Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji-adaptacji-przesytu. Rozpoznawanie, interpretacja i regulacja procesów emocjonalnych.
ZASTOSOWANIA: psychologiczne aspekty chciwości, wypalenie zawodowe w instytucjach finansowych
3. Funkcjonowanie behawioralne ludzi
Dynamika procesów motywacyjnych, dążenie do zgodności ewaluatywnej wymuszające redukcję dysonansu poznawczego; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. Podejmowanie decyzji ( indywidualnie vs w grupie) i planowanie działań. Rafa perspektywy: różnice w wyjaśnianiu zachowania innych osób vs własnego (koncentracja na przyczynie - dlaczego to robię vs na przewidywanych konsekwencjach - po co to robię).
Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi.
ZASTOSOWANIA: postawy wobec zarabiania, oszczędzania, wydawania pieniędzy, psychologiczne uwarunkowania decyzji inwestora: efekt Pigmaliona na giełdzie, psychospołeczne mechanizmy bańki spekulacyjnej
UWAGA: W czasie zajęć kolejność i zakres omawianych zagadnień może być zmieniony ze względu na dynamikę procesu uczenia studentów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie psychologii w finansach (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i praktyki dotyczące psychologicznych podstaw funkcjonowania ludzi w różnych typach organizacji i rynków finansowych (K_W02).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska psychologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i rynków finansowych (K_W05)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska psychologiczne w organizacjach finansowych oraz ich wpływ na decyzje finansowe stosując właściwy dobór źródeł (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty uwzględniające psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z psychologicznymi aspektami zarządzania finansami w organizacjach, rachunkowości, zarządzania instytucjami finansowymi i strategii instytucji finansowych (K_K01)
• Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem - (nie obowiązuje tu zatem sesja poprawkowa). Na wynik końcowy wpływa praca w ciągu całego semestru
System zaliczania jest zgodny z modelem siłowni intelektualnej (każdy podnosi ciężar stosowny do swoich możliwości czasowych i poziomu aspiracji).
Pomiar przyrostów wiedzy studentów składa się z dwóch faz:
FAZA NAUKI – na którą składają się testy internetowe bez ograniczenia czasu i liczby podejść – liczy się najlepszy wynik (praca bez presji czasowej) i inne krótkie zadania na platformie internetowej.
FAZA CERTYFIKACJI – dwa kolokwia po 3. i po 6. zajęciach, w których pytania są losowane z testów internetowych z FAZY NAUKI. Kolokwia mają ograniczony czas trwania (praca w warunkach presji czasowej).
W przypadku niezaliczenia zajęć w normalnym terminie czeka Państwa zaliczenie ustne.
Pogwałcenie zasad uczciwości akademickiej (np. ściąganie) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z przedmiotu bez możliwości poprawiania. Trzeba będzie powtarzać przedmiot za rok.
Wymagania:
Na ocenę dostateczną: (1) co najmniej 60% z obu kolokwiów; (2) aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań- nie trzeba uczestniczyć w pracy grupowej
Na ocenę dobrą: (1) co najmniej 70% z obu kolokwiów; (2) pozytywna ocena z pracy grupowej; (3) aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań
Na ocenę bardzo dobrą: (1) co najmniej 90% z obu kolokwiów; (2) pozytywna ocena z pracy grupowej; (3) aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań
Dodatkowe możliwe punkty bonusowe doliczane do średniego wyniku obu kolokwiów:
zależą od procentowej oceny uzyskanej w FAZIE NAUKI i stanowią nadwyżkę ponad 60% np. student, który w FAZIE NAUKI osiągnie na platformie wynik 90% będzie miał doliczone do średniej z obu kolokwiów aż 30%
5% za udział w polecanym badaniu naukowym.
Literatura
Podstawowa (fragmenty dostępne na platformie):
1. Wieczorkowska-Wierzbińska G., Psychologiczne ograniczenia.
2. Wieczorkowska-Wierzbińska G., Zarządzanie ludźmi - optyka psychologiczna.
3. Zaleśkiewicz T., Psychologia ekonomiczna.
Uzupełniająca:
1. Ariely D., Szczera prawda o nieuczciwości.
2. Thaler, R.H., Sunstein, C.R., Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: