Finanse przedsiębiorstwa 2600-DSFRz2FPRZ
Wykład
1. Zasady, cele i funkcje zarzadzania finansami:
• Umiejscowienie finansów przedsiebiorstw w sferze nauki o finansach
• Podstawowe znaczenie i definicje związane z finansami przedsiębiorstw
• Cele i funkcje zarządzania finansami,
• Zależność pomiędzy finansami a innymi obszarami biznesu).
2. Informacje zawarte w podstawowych dokumentach finansowych
• Analiza fundamentalna
• Analiza wskaźnikowa
3. Finanse przedsiebiorstw spojrzenie z pozycji różnych interesariuszy analizujących ich sytuację finansową
4. Źródła pozyskania kapitału
• Źródła pozyskania kapitału własnego
• Źródła pozyskania kapitału obcego
5. Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstw
6. Decyzje inwestycyjne i ich ocena w horyzoncie krótko i długoterminowym
Konwersatorium
1. Analiza fundamentalna wybranego indywidulanie przez każdego ze Studentów przedsiębiorstwa
2. Ocena możliwości inwestycyjnych wybranego podmiotu gospodarczego
3. Ocena wskaźnikowa analizowanego podmiotu gospodarczego
4. Analiza skali zobowiązań w wybranej firmie i możliwości
5. Analiza progu rentowności
6. Dźwignia finansowa, operacyjna i połączona
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu Student/Studentka:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe zasady i pojęcie związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące oceny sprawozdań finansowych w przedsiębiorstwie (K_W02).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury tworzenia strategie zarządzania finansami przedsiębiorstw (K_W02).
Zna i rozumie podstawowe zasady wykorzystania danych źródeł finansowani przedsiebiorstw (K_W06)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać zależności związane z zarzadzaniem finansami przedsiębiorstw do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru umieszczonego na E-nauce odbywa się w sali wykładowej. Przy ocenie egzaminu nie stosuje się punktów ujemnych i połówkowych.
Do egzaminu dopuszczane są jedynie osoby, które zaliczyły ćwiczenia. Ocen bardzo dobra z ćwiczeń i obecność na wykładach uprawnia do zwolnienia z egzaminu
Zaliczenie konwersatorium postaci kolokwium podsumowującego składającego się z 2/3 praktycznych zadań odnoszących się do praktycznych decyzji finansowych w przedsiębiorstwie w oparciu o analizę wstępna jego sytaucji finansowej
Literatura
Literatura podstawowa:
• Cieślik R., Postuła M. (red.) Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – teoria i praktyka, WN WZ UW, Warszawa 2020.
• Postuła M. (red.) Finanse firmy w decyzjach menedżerskich, WN WZ UW, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
• Rutkowski A. Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2016.
• Ehrhardt M.C., Brigham E.F. Corporate Finance: A Focused Approach 6ed., South-Western, 2016.
• Wybrane artykuły z „Mckinsey on Finance”, „The Economist”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: