Podstawy zarządzania 2600-DSFRz1PZ
1. Zarządzanie – podstawowe pojęcia i definicje
• Definicje zarządzania
• Pojęcie i istota zarządzania
• Istota zarządzania na poziomie organizacji
• Istota zarządzania na poziomie procesu
• Istota zarządzania na poziomie stanowiska
• Zarządzanie – nauka, praktyka, czy sztuka?
2. Charakterystyka organizacji
• Pojęcie i definiowanie organizacji
• Systemowe ujęcie organizacji
• Rodzaje organizacji
• Interesariusze i środowisko organizacji
3. Szkoły i kierunki zarządzania
• Klasyczna szkoła zarządzania
• Szkoła behawioralna
• Szkoła ilościowa (matematyczna)
• Podejście systemowe
• Podejście sytuacyjne
• Podejście integrujące
4. Analiza procesu decyzyjnego w organizacji
• Decyzje i proces decyzyjny
• Problem i rozwiązywanie problemów
• Uwarunkowania procesu decyzyjnego
• Teoria decyzji, modele i techniki jej podejmowania
5. Zarządzanie celami i planowanie w organizacji
• Cele organizacji i zarządzanie poprzez cele
• Istota i cele planowania
• Etapy planowania
• Metody i techniki planowania
• Rodzaje planów i ich przydatność
• Bariery planowania
6. Zarządzanie strategiczne
• Istota zarządzania strategicznego
• Strategia – istota, cechy i funkcje
• Etaty przygotowania i wdrażania strategii
• Analiza strategiczna i jej metody
• Zasady zarządzania strategicznego
• Rodzaje strategii
7. Organizowanie w zarządzaniu
• Istota i etapy organizowania
• Formalizacja organizacji
• Struktury organizacyjne i ich typy
• Uwarunkowania wyboru struktur organizacyjnych
8. Zarządzanie zmianą
• Cykl życia organizacji i jej zmian
• Rodzaje zmian organizacji
• Przygotowanie zmian w organizacji
• Modele procesu zmian
• Innowacyjność i przedsiębiorczość w organizacji
• Zachowanie wobec zmian
9. Modele i rodzaje władzy oraz autorytetu
• Istota i źródła przywództwa
• Style zachowania się menedżera w pracy
• Style kierowania i przewodzenia
• Siatka kierownicza
• Zakres i uwarunkowania delegowania władzy
10. Istota motywacji i motywowania
• Modele motywacji
• Teorie motywacji
• Wynagrodzenie i niematerialne formy motywacji
• Zasady motywowania pracowników
11. Zarządzanie zasobami ludzkimi
• Istota zarządzania zasobami ludzkimi
• Planowanie zatrudnienia
• Rekrutacja pracowników
• Ocena pracy
• Rozwój zasobów ludzkich
• Zarządzanie przez konflikt w organizacji
12. Kultura i etyka w organizacji
• Pojęcie kultury organizacyjnej
• Model kultury organizacyjnej wg E. Scheina
• Funkcje kultury organizacyjnej
• Typologie kultur
• Uwarunkowania kultury organizacyjnej
• Zarządzanie przez kulturę
• Etyka w zarządzaniu
13.Społeczna odpowiedzialność organizacji
• Zakres i rodzaje odpowiedzialności organizacji
• Istota społecznej odpowiedzialności organizacji w ujęciu historycznym
• Wybrane modele społecznej odpowiedzialności organizacji
• Wybrane programy CRS
• Instrumenty wprowadzania CRS przez organizację
14. Kontrola i controlling
• Istota kontroli w organizacji
• Podstawowe rodzaje kontroli
• Zarządzanie procesami kontroli
• Funkcje i dysfunkcje kontroli
• Controlling w zarządzaniu – jego istota, rodzaje i zastosowanie
15.Umiędzynarodowienie i zarządzanie międzynarodowe
• Istota i uwarunkowania umiędzynarodowienia
• Rodzaje i formy umiędzynarodowienia działalności organizacji
• Podstawowe teorie umiędzynarodowienia organizacji
• Zarządzanie organizacją międzynarodową
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu
w zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie zarządzania organizacją (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące zarządzania organizacją (K_W02).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, (K_W05)
• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości (K_W06)
w zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię z zakresu nauki o zarządzaniu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem zasobami w przedsiębiorstwie, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody (K¬_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
w zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością przedsiębiorstwa (K_K03)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na koniec zajęć podczas egzaminu.
Egzamin przeprowadzony zdalnie na platformie Kampus, przy czym ocena końcowa opiera się na teście egzaminacyjnym jednokrotnego wyboru.
Sposób wyliczania oceny z testu egzaminacyjnego:
• 0 – 55% ocena 2.0
• 56 – 65% ocena 3.0
• 66 – 75% ocena 3.5
• 76 – 85% ocena 4.0
• 86 – 95% ocena 4.5
• 96 – 100% ocena 5.0
Osoby, które nie zdały egzaminu w pierwszym terminie, mogą przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
2. Organizacja i zarządzanie w zarysie – praca zbiorowa pod redakcją J. Bogdanienki, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
3. Zarządzanie, organizacje i organizowanie – praca zbiorowa pod redakcją K. Klincewicza, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
4. Zarządzanie. Teoria i praktyka – praca zbiorowa pod redakcją A. K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.
5. Zarządzanie. Tradycja i nowoczesność – praca zbiorowa pod redakcją J. Bogdanienki i W. Piotrowskiego, PWE, Warszawa 2013.
6. A. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak, Zasady zarządzania, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: