Matematyka finansowa 2600-DSFRz1MF
Przedmiot dzieli się na cztery części. Pierwsza jest poświęcona kalkulacji zmiany pieniądza w czasie. Poruszane są zagadnienia stopy procentowej w rachunku oprocentowania prostego, składanego, ciągłego oraz w rachunku dyskonta matematycznego i handlowego. Studenci poznają zasady obliczania instrumentów finansowych takich jak weksle, bony skarbowe, lokaty terminowe, rachunki a vista, kredyty kupieckie itp. Rozpatrywane są zagadnienia związane z obliczeniami czasu (w różnych wariantach: czas rzeczywisty – kalendarzowy oraz czas bankowy) oraz dostosowywania stóp procentowych do podanych okresów oprocentowania. Rozpatrywane są stopy podokresowe: ich wyznaczanie ze stopy nominalnej oraz równoważność. W przypadku oprocentowania składanego wprowadzane jest także pojęcie stopy efektywnej oraz wzory na obliczanie tej stopy w zależności od liczby okresów kapitalizacji w roku. Zagadnienia kalkulacji zmiany pieniądza w czasie uzupełnione są problemami inflacji. Podstawowym narzędziem jest równanie Fishera określające związek stopy nominalnej, stopy inflacji oraz realnej stopy oprocentowania. Wyprowadzane są wzory na obliczanie rocznej stopy inflacji na podstawie stóp inflacji w podokresach.
Drugą część wypełniają ogólne zagadnienia związane z problemem zmiany wartości kapitału w czasie. Formułowane są ogólne zasady związane z określeniem wartości pieniądza i na podstawie tych zasad oraz wzorów określających równoważność modelu oprocentowania składanego i kapitalizacji ciągłej budowany jest uniwersalny model zmiany kapitału w czasie. Model służy do wprowadzenia pojęcia kapitałów równoważnych oraz do wykonywania obliczeń potwierdzających tę równoważność. Studenci uczą się wykorzystywać wyprowadzone wzory do rozwiązywania zadań dotyczących porównywania kapitałów w różnych okresach oraz przewidywania ich wartości przyszłej.
Część trzecia dotyczy rachunku efektywności inwestycji finansowych. Omawiane są przede wszystkim dynamiczne oceny projektów inwestycyjnych: wartość bieżąca netto (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR), wskaźnik rentowności (PI) oraz zdyskontowany okres zwrotu (DPP). Studenci uczą się rozumienia znaczenia podanych wskaźników, obliczania ich oraz wykorzystywania obliczonych wartości do porównywania różnych projektów inwestycyjnych opierając się na ustalonych kryteriach zawierających ograniczenia dotyczące kosztu kapitału lub możliwości (stóp) reinwestycji.
Czwarta część dotyczy rachunku rentowego i powiązanych z nim zagadnień spłaty długów. Studenci poznają ogólne wzory związane z rachunkiem rentowym oraz zasady ich stosowania. Rozwiązują problemy wyceny renty (w tym renty wieczystej) i wyznaczania brakującej raty oraz stosowania równania bankierów. Wyprowadzany jest wzór na obliczenie czynnika dyskontowania renty (PVIFA – present value interest factor of annuity) i wykorzystania tego wzoru do wyznaczania stałej raty renty.
Studenci uczą się konstruowania planu spłaty kredytu według różnych scenariuszy (stała rata kapitałowa i stała rata annuitetowa) także na rzeczywistych przykładach z polskiego rynku finansowego.
Student łącznie powinien przeznaczyć od 70 do 100 godzin pracy, w tym 18 godzin na uczestniczenie w zajęciach i pozostałe od 52 do 82 godzin na ćwiczenie umiejętności stosowania odpowiednich wzorów i wykonywania obliczeń oraz na wyszukiwaniu i samodzielnym przeliczaniu rzeczywistych instrumentów finansowych dostępnych na rynku (wyszukiwanie na portalach banków i instytucji finansowych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe. Po ukończeniu przedmiotu student:
- ma podstawową wiedzę na temat pojęć i kategorii związanych z ekonomią, finansami, rachunkowością i ubezpieczeń (K_W03);
- ma podstawową wiedzę dotyczącą analiz ilościowych i narzędzi statystycznych (K_W08)
- potrafi poprawnie analizować poprawność podejmowanych działań z zakresu finansów i wnioskowania na ich podstawie (K_U06).
Efekty przedmiotowe (szczegółowe). Po ukończeniu przedmiotu student:
- rozpoznaje i opisuje cechy podstawowych instrumentów finansowych, dokonuje ich oceny i porównania;
- wykonuje obliczenia dotyczące podstawowych instrumentów finansowych (kredytów - także kupieckich, weksli, lokat bankowych itp.), konstruuje plany spłaty kredytu (równą ratą kapitałową i ratą annuitetową);
- wyjaśnia problemy zmiany wartości kapitału w czasie, rozpoznaje kapitały równoważne i stosuje uniwersalny model zmiany kapitału w czasie do aktualizacji kapitału do wskazanego momentu;
- analizuje inwestycje finansowe pod kątem ich opłacalności, w tym: przeprowadza rachunek efektywności inwestycji finansowych, stosuje dynamiczne metody oceny projektów inwestycyjnych, oblicza podstawowe wskaźniki (NPV, IRR, PI, DPP) i na ich podstawie porównuje różne inwestycje finansowe;
- przeprowadza rachunek rentowy (oblicza wycenę renty zwykłej i wieczystej, wyznacza brakującą ratę).
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia: na zaliczenia składa się jedno kolokwium (90% możliwych punktów) i praca semestralna ( 10% punktów). Kolokwium musi być zaliczone na połowę punktów, czyli 45% możliwych do uzyskania punktów. Próg zaliczenia wynosi 60% możliwych do zdobycia punktów.
50-60% - dst
61-65% - dst+
66-78% - db
79-84% - db +
85-100% - bdb
Literatura
1. Podgórska M., Klimkowska J., Matematyka Finansowa. PWN, 2013
2. Szałański M., Matematyka finansowa. Toruńska Szkoła Zarządzania, 2001
3. Piasecki K., Ronka-Chmielowiec W., Matematyka finansowa. Wydawnictwo C. H. Beck. 2011
Dodatkowo:
1. Sobczyk M., Matematyka finansowa, Placet, 2011
2. Kellison S., The theory of an interest. Irwin,1992
3. Jajuga K., Jajuga T. Inwestycje. PWN 2007
4. Szałański M., Matematyka finansowa wspomagana komputerowo, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania, 2003
5. S. J. Garret, An Introduction to the Mathematics of Finance. A Deterministic Approach. Elsevier, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: