Psychologia w finansach 2600-DSFRw2PF
Zakres omawianych zagadnień:
1. Specyfika poznania naukowego w psychologii i jego zastosowania
W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (finansach, zarządzaniu, psychologii, ekonomii)?
Rodzaje doniesień naukowych. Którym możemy ufać? Przewaga badań eksperymentalnych nad korelacyjnymi.
Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych.
Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).
Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)
Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniach konsumentów na rynku.
ZASTOSOWANIA - integracja problematyki finansowej i psychologicznej w ramach psychologii finansowej: tzw. finanse behawioralne 2.0.
2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka
Jak funkcjonują nasze umysły?
Kategorie poznawcze.
Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna.
Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowania o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej.
Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny).
Procesy automatyczne i kontrolowane.
Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.
Czy nasza pamięć może być niezawodna?
Dynamika zapisów pamięciowych.
Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”).
Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji.
Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji.
Efekt kotwicy/zestawienia: asymilacja vs kontrast.
ZASTOSOWANIA: percepcja pieniądza-błędy poznawcze w ocenach finansowych, predykcje nieuczciwości.
3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka
Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne;
Opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.
Czy mogę wierzyć temu co czuję? Efekt mylnej interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Zarażanie emocjami. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna.
Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu.
Rozpoznawanie, interpretacja i regulacja procesów emocjonalnych.
ZASTOSOWANIA: psychologiczne aspekty chciwości, wypalenie zawodowe w instytucjach finansowych.
4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka
Efekt fokusowania
Dynamika procesów motywacyjnych, dążenie do zgodności ewaluatywnej wymuszające redukcję dysonansu poznawczego;
Zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.
Podejmowanie decyzji ( indywidualnie vs w grupie) i planowanie działań.
Rafa perspektywy: różnice w wyjaśnianiu zachowania innych osób vs własnego (koncentracja na przyczynie - dlaczego to robię vs na przewidywanych konsekwencjach - po co to robię).
Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi.
ZASTOSOWANIA: postawy wobec zarabiania, oszczędzania, wydawania pieniędzy, psychologiczne uwarunkowania decyzji inwestora: efekt Pigmaliona na giełdzie, psychospołeczne mechanizmy bańki spekulacyjnej.
UWAGA: W czasie zajęć kolejność i zakres omawianych zagadnień może być zmieniony ze względu na dynamikę procesu uczenia studentów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie psychologii w finansach (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i praktyki dotyczące psychologicznych podstaw funkcjonowania ludzi w różnych typach organizacji i rynków finansowych (K_W02)
• Zna i rozumie procesy i zjawiska psychologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i rynków finansowych (K_W05)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska psychologiczne w organizacjach finansowych oraz ich wpływ na decyzje finansowe stosując właściwy dobór źródeł. (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty uwzględniające psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z psychologicznymi aspektami zarządzania finansami w organizacjach, rachunkowości, zarządzania instytucjami finansowymi i strategii instytucji finansowych (K_K01)
• Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru.
System zaliczania jest zgodny z modelem siłowni intelektualnej (każdy podnosi ciężar stosowny do swoich możliwości czasowych i poziomu aspiracji). Każdy quiz internetowy ma wyznaczony termin na jego wykonanie i można wypełniać go dwa razy – liczy się wyższy wynik. Quizy internetowe nie są otwierane po upłynięciu terminu powtórnie.
W przypadku niezaliczenia zajęć w normalnym terminie czeka Państwa zaliczenie ustne.
Pogwałcenie zasad uczciwości akademickiej (np. ściąganie) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z przedmiotu bez możliwości poprawiania. Trzeba będzie powtarzać przedmiot za rok.
Wymagania:
1. Na ocenę dostateczną:
aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań
co najmniej 50% z quizów wiedzy na platformie elearningowej
nie trzeba uczestniczyć w pracy grupowej
2. Na ocenę dobrą
aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań
co najmniej 65% z quizów wiedzy na platformie elearningowej
minimum 55% możliwych punktów za pracę grupową
3. Na ocenę bardzo dobrą
aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań
co najmniej 85% z quizów wiedzy na platformie elearningowej
minimum 75% możliwych punktów za pracę grupową
zaliczenie ustne
Dodatkowe możliwe punkty bonusowe doliczane do punktacji z quizów internetowych:
2% za obecność na wszystkich zajęciach,
5% za udział w polecanym badaniu naukowym.
Literatura
Podstawowa (fragmenty dostępne na platformie):
1. Wieczorkowska-Wierzbińska G., Psychologiczne ograniczenia.
2. Wieczorkowska-Wierzbińska G., Zarządzanie ludźmi - optyka psychologiczna.
3. Zaleśkiewicz T., Psychologia ekonomiczna.
Uzupełniająca:
1. Ariely D., Szczera prawda o nieuczciwości.
2. Thaler, R.H., Sunstein, C.R., Impuls.
3. D. Ariely i J. Kreisler, Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych, Smak Słowa, Sopot 2019
4. D. Ariely, Payoff. Ukryta logika kształtująca naszą motywację, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: