Bankowość detaliczna i korporacyjna 2600-DSFRdz/w3zifBDK
• Istota bankowości detalicznej i korporacyjnej
• Mechanizmy ochrony klienta detalicznego
• Bankowość detaliczna i korporacyjna a regulacje
• Czynniki rozwoju rynku bankowości detalicznej – uwarunkowania i potencjał rynku
• Instytucje niebankowe i parabankowe na rynku detalicznych usług finansowych – charakterystyka, oferta, trendy przemian
• Konkurencja na rynku bankowości detalicznej – czynniki przewagi konkurencyjnej, strategie konkurencyjne
• Dystrybucja w bankowości detalicznej – ewolucja kanałów, rola innowacji
• Placówka bankowa – tradycyjne i nowoczesne formuły funkcjonowania, wyzwania przyszłości
• Produkty bankowości detalicznej – główne kierunki przemian. Kształtowanie się podziału „bankowość masowa vs. bankowość osobista”
• Bankowość detaliczna w perspektywie globalnej – specyfika bankowości detalicznej w wybranych krajach świata
• Bankowość islamska – produkty bankowe a ograniczenia etyczne i religijne
• Segmentacja klientów detalicznych. Produkty oszczędnościowe i inwestycyjne kierowane do osób fizycznych (oferta standardowa i wealth management). Usługi płatnicze i rozliczeniowe dla segmentu detalicznego.
• Kredyty hipoteczne i bankowość hipoteczna. Rozwój rynku kredytów mieszkaniowych w Polsce. Regulacyjne i ekonomiczne uwarunkowania hipotecznych kredytów mieszkaniowych.
• Zachowania klienta detalicznego
• Strategie bankowości detalicznej
• Modele opłacalności klienta detalicznego
• Bankowość korporacyjna. Usługi bankowości korporacyjnej. Potrzeby współczesnego przedsiębiorstwa w zakresie usług finansowych a oferta produktowa banków. Finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej przedsiębiorstw (kredyty bankowe, leasing, inne usługi finansowania). Konsorcja kredytowe.
• Oferta banków korporacyjnych w obszarze zarządzanie płynnością przedsiębiorstwa, realizacji transakcji płatniczych bezgotówkowych, obsługi transakcji walutowych, obsługi transakcji gotówkowych.
• Usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego i zarządzania ryzykiem dla przedsiębiorstw. Inne usługi finansowe dla przedsiębiorstw. Usługi dla podmiotów sektora publicznego (rządowego i jednostek samorządu terytorialnego).
• Strategia i organizacja bankowości korporacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
Zna i rozumie:
• S2_W01 - w zaawansowanym stopniu terminologię dotyczącą zarządzania instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse oraz w dyscyplinach uzupełniających (nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne).(K_W01)
• S2_W02 - w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące zarządzania instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) (K_W02)
• S2_W03 - w zaawansowanym stopniu teorie i modele ekonomiczne odnoszące się do zarządzania instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) (K_W03)
• S2_W05 - w zaawansowanym stopniu procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na zarządzanie instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) (K_W05)
Potrafi:
• S2_U01 - wykorzystać teorię dyscypliny ekonomia i finanse oraz w dyscyplin uzupełniających (nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej), stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody (K_U01)
• S2_U02 - prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na zarządzanie instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej), stosując właściwy dobór źródeł (K_U02)
• S2_U03 - samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące zarządzania instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• S2_U04 - planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• S2_U05 - posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
Jest gotów do:
• S2_K01- oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z zarządzaniem instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) (K_K01)
• S2_K02 - przestrzegania zawodowych standardów etycznych z zarządzaniem instytucjami finansowymi (w szczególności bankami w obszarze bankowości detalicznej i korporacyjnej) (K_K03)
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), śródsemestralne pisemne zaliczenia w postaci testów (pytania otwarte, pytania zamknięte jedno i wielokrotnego wyboru) i odpowiedzi ustnych, kontrola obecności, prace w grupach podczas zajęć. Warunkiem koniecznym zaliczenia jest oddanie prac realizowanych w grupach i ich zaliczenie.
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników i na koniec podczas zaliczenia konwersatorium.
• 10% praca na zajęciach,
• 50% projekt grupowy;
40% kolokwium końcowe
Wykłady prowadzone przez wybitnych znawców danej dziedziny,
Prezentacje multimedialne,
Interaktywne ćwiczenia grupowe i indywidualne,
Konsultacje z praktykami,
Case studies
Literatura
Patrycja Chodnicka-Jaworska, Piotr Jaworski, wrażliwość rynku akcji na publikacje danych rynkowych w czasie pandemii COVID-19, Wydawctwo Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 2020;
Patrycja Chodnicka-Jaworska, Credit rating na rynku finansowym, PWE, 2019;
Zaleska M. (red.), Współczesna bankowość. Teoria i praktyka. Tom 1, Difin, Warszawa 2007.
Stachurska-Targosz J. (red.), Bankowość korporacyjna i inwestycyjna, WSB, Poznań 2005.
Korenik. D. (red.), Innowacyjne usługi banku, PWN, Warszawa 2006.
Szelągowska A. (red.), Współczesna bankowość korporacyjna, CeDeWu, Warszawa 2011.
Szelągowska A. (red.), Współczesna bankowość detaliczna, CeDeWu, Warszawa 2010.
Wiatr M. Bankowość korporacyjna, Difin, 2012.
David T. Llewellyn, Reinhard H. Schmidt, Luisa Anderloni, Financial Innovation in Retail and Corporate Banking (New Horizons in Money and Finance), Edward Elgar Pub, 2009.
Alan G. Swankie, Corporate banking, Global Professional Publishing, 2017.
Choudhury M., Principles And Concepts Of Corporate Banking Hardcover, Cyber Tech Publications, 2012.
de Laurentis, Giacomo, Strategy and Organization of Corporate Banking, Springer, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: