Podstawy turystyki 2600-DSFR-PT-og
1. Podstawowe pojęcia w turystyce (2 godz.):
• Pojęcie i istota turystyki;
• Turystyka i rekreacja;
• Ruch turystyczny;
• Turysta.
Literatura:
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000, rozdz. 1.1.
2. Kompendium wiedzy o turystyce (praca zbiorowa pod redakcją G. Gołembskiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 2002, cz. I, rozdz. 1.
3. Panasiuk A. (red.): Ekonomika turystyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006, rozdz. 2.
2. Rodzaje turystyki i uwarunkowania ich powstawania (1,5 godz.):
• Kryteria podziału turystyki;
• Klasyfikacja turystyki;
• Podstawowe rodzaje turystyki.
Literatura :
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000, rozdz. 1.2 i 1,3.
2. Borne H., Doliński A.: Organizacja turystyki. WSiP, Warszawa 2001, rozdz. 2.
3. Procesy rozwoju turystyki (1,5 godz.):
• Fazy rozwoju turystyki,
• Współczesny biznes turystyczny,
• Zarys historii rozwoju turystyki w Polsce.
Literatura :
1. Borne H., Doliński A.: Organizacja turystyki. WSiP, Warszawa 2001, rozdz. 1.
2. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.: Produkt turystyczny. (pomysł, organizacja , zarządzanie). PWE, Warszawa 2005, rozdz. 1.
3. Różycki P.: Zarys wiedzy no turystyce. Wyd. Proksenia, Kraków 2006, rozdz. 2.
4. Dobra i walory turystyczne, infrastruktura i baza turystyczna (2 godz.):
• Dobra i walory turystyczne,
• Zagospodarowanie i infrastruktura turystyczna,
• Rodzaje usług turystycznych.
Literatura
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000, rozdz. 2.7 i 5.
2. Borne H., Doliński A.: Organizacja turystyki. WSiP, Warszawa 2001, rozdz. 5.
5. Produkt i rynek turystyczny (2 godz.):
• Rynek turystyczny;
• Produkt turystyczny – jego cechy i struktura;
• Podaż turystyczna;
• Popyt turystyczny;
• Pakiet turystyczny.
Literatura :
1. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.: Produkt turystyczny. (pomysł, organizacja , zarządzanie). PWE, Warszawa 2005, rozdz. 3, 4 i 5.
2. Kompendium wiedzy o turystyce (praca zbiorowa pod redakcją G. Gołembskiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 2002, cz. I, rozdz. 2, 3, 4 i 5.
3. Panasiuk A. (red.): Ekonomika turystyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006, rozdz. 5, 6, 7, 8.
4. Różycki P.: Zarys wiedzy no turystyce. Wyd. Proksenia, Kraków 2006, rozdz. 7.
6. Gospodarka turystyczna (2 godz.):
• Pojęcie i istota gospodarki turystycznej,
• Związki turystyki z transportem,
• Związki turystyki z rolnictwem,
• Związki turystyki z przemysłem,
• Związki turystyki z kulturą,
• Związki turystyki ze sportem.
Literatura:
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000, rozdz. 4.
2. Kompendium wiedzy o turystyce (praca zbiorowa pod redakcją G. Gołembskiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 2002, cz. I, rozdz. 6..
7. Czynniki rozwoju turystyki (2 godz.):
• Klasyfikacja czynników rozwoju turystyki,
• Zagospodarowanie infrastrukturalne i turystyczne
• Czynniki ekonomiczne,
• Czynniki społeczne,
• Czynniki środowiskowo-ekologiczne.
Literatura:
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000, rozdz. 2.
2. Kompendium wiedzy o turystyce (praca zbiorowa pod redakcją G. Gołembskiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 2002, cz. IV, rozdz. 3, 4 i 5.
8. Turystyka jako czynnik przemian (2 godz.):
• Istota i zakres przemian,
• Postawy gospodarzy wobec zmian i ich przygotowanie się,
• Postawy przybyszów – oczekiwania i zmiany,
• Przemiany w miejscowości recepcyjnej,
• Przemiany w miejscowości emisyjnej.
Literatura:
1. Kompendium wiedzy o turystyce (praca zbiorowa pod redakcją G. Gołembskiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 2002, cz. IV, rozdz. 2 i 6.
9. Funkcje i dysfunkcje turystyki (2 godz.):
• pojęcie funkcji turystyki,
• funkcje współczesnej turystyki,
• dysfunkcje współczesnej turystyki.
Literatura :
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000, rozdz. 6.
2. Wodejko S.: Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Wyd. Prywatnej Wyższej Szkoły Handlowej w Warszawie, Warszawa 1997, rozdz. VI.
3. Różycki P.: Zarys wiedzy no turystyce. Wyd. Proksenia, Kraków 2006, rozdz. 6.
10. Zaliczenie (1 godz.).
80 godz. – całkowita liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się
rozdz. 15.
15. Zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student powinien:
• usystematyzować – na bazie wcześniejszej wiedzy – istotę działalności turystycznej;
• przyswoić podstawowe pojęcia związane z turystyką;
• poznać podstawowe czynniki sprzyjające i ograniczające rozwój turystyki.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy zaliczeniem na ocenę –
odbywającym się:
● w formie pisemnej.
● w formie odpowiedzi opisowej na cztery pytania, po 15 min na każde,
● za każde pytanie jest możliwe dostanie 5 punktów, w skali od 0 do 5,
przy czym za:
11-12 punktów – ocena 3 (dostateczna),
13-14 punktów – ocena 3,5 (dostateczna plus),
15-16 punktów – ocena 4 (dobra),
17-18 punktów – ocena 4,5 (dobra plus),
19-20 punktów – ocena 5 (bardzo dobra).
● istnieje możliwość zaliczenia ustnego, jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony studentów;
obejmującym:
● zagadnienia podane w sylabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu),
● studenci na zaliczeniu muszą wykazać się znajomością tych zagadnień oraz umiejętnością ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie.
Osoby, które nie zaliczyły przedmiotu, mogą przystąpić do zaliczenia w sesji poprawkowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gaworecki W.W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000 (lub następne wydania).
Literatura uzupełniająca:
1. Borne H., Doliński A.: Organizacja turystyki. WSiP, Warszawa 2001.
2. Jędrzejczyk I.: Nowoczesny biznes turystyczny. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001
3. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.: Produkt turystyczny. (pomysł, organizacja , zarządzanie). PWE, Warszawa 2005.
4. Kompendium wiedzy o turystyce (praca zbiorowa pod redakcją G. Gołembskiego). Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 2002.
5. Kornak A. S., Rapacz A.: Zarządzanie turystyką j jej podmiotami w miejscowości i regionie. Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001. Panasiuk A. (red.): Ekonomika turystyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006.
6. Rapacz A.: Przedsiębiorstwo turystyczne. Wyd. Difin, Warszawa 2007.
7. Różycki P.: Zarys wiedzy no turystyce. Wyd. Proksenia, Kraków 2006.
8. Strategie rozwoju turystyki w regionie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.
9. Wodejko S.: Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Wyd. Prywatnej Wyższej Szkoły Handlowej w Warszawie, Warszawa 1997.
10. Zarządzanie turystyką (praca zbiorowa pod redakcją L. Pender’a i R. Sharpley’a. PWE, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: