- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Budowanie pozycji rynkowej małej firmy 2600-BUDPOZ-OG
Przedmiot prezentuje wyzwania związane z zarządzaniem nowym przedsiębiorstwem i budowaniem jego rynkowej pozycji. W trakcie zajęć zostaną omówione, a także przećwiczone w praktyce (ćwiczenia, studia przypadków) następujące zagadnienia:
- Zarządzanie małą firmą
- Projektowanie organizacji
- Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa
- Rozwój kompetencji przedsiębiorczych
- Wykorzystanie networkingu w działalności przedsiębiorczej,
- Podstawowe rodzaje działań marketingowych, projektowanie mieszanki marketingowej
- Promowanie firmy i rozwój działalności w internecie
- Budowanie przewagi konkurencyjnej: źródła przewagi, podstawowe rodzaje strategii
- Strategie rozwoju, ekspansji i umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
- Innowacje w budowaniu pozycji rynkowej przedsiębiorstwa,
- Clustry i parki technologiczne
- Formy współpracy przedsiębiorstw
- Pozyskiwanie, zatrudnianie pracowników i polityka personalna małej organizacji
- Tworzenie wartości materialnej firmy
Wszystkie omawiane zagadnienia będą ilustrowane praktycznymi przykładami dostosowanymi do potrzeb i specyfiki słuchaczy (studenci kierunków niezwiązanych z ekonomią i zarządzaniem). W prowadzeniu przedmiotu wezmą również udział goście – przedsiębiorcy prowadzący własną działalność.
Osiągnięcie celów zajmie ok. 80 godz. pracy własnej studenta.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu Przedmiotu osiągnięte zostaną efekty w następujących obszarach:
Wiedza; student:
Zna zasady zarządzania małą firmą
Wie, na czym polega projektowanie organizacji
Zna wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstwa
Wie, jakie kompetencje przedsiębiorcze i menedżerskie są potrzebne na różnych etapach rozwoju przedsięwzięcia
Zna znaczenie networkingu dla rozwoju przedsięwzięcia
Wie, jakich działań marketingowych wymaga zarządzanie małą firmą
Wie, jakie są możliwości wykorzystania Internetu do budowania pozycji przedsiębiorstwa
Wie, co to jest przewaga konkurencyjna i zna jej podstawowe źródła
Wie, jakie jest znaczenie innowacji dla rozwoju firmy
Wie co to są lustry oraz parki technologiczne i jak można je wykorzystać w prowadzeniu działalności gospodarczej
Zna główne formy i modele współpracy przedsiębiorstw
Wie jaka jest specyfika polityki personalnej w małej firmie, zna rolę odpowiedniego doboru personelu
Umiejętności:
Potrafi zidentyfikować podstawowe wyzwania w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem i umie zaprojektować system zarządzania małą organizacją
Potrafi stworzyć projekt organizacji
Potrafi doskonalić swoje kompetencje przedsiębiorcze i menedżerskie
Potrafi zaprojektować i zbudować trwałe relacje networkingowe
Potrafi zaprojektować działania marketingowe adekwatne do potrzeb małej firmy
Potrafi wykorzystać internetowe kanały komunikacji, dystrybucji, sprzedaży i budowania relacji z klientami,
Umie dobrać odpowiednią dla potrzeb przedsiębiorstwa strategię rozwoju
Umie dobrać źródła i formy budowania przewagi konkurencyjnej do potrzeb przedsiębiorstwa
Potrafi zidentyfikować źródła innowacji, oceniać potencjał innowacyjnego pomysłu
Potrafi pozyskiwać partnerów biznesowych i odpowiednio dobrać formy współpracy z nimi
Potrafi zaprojektować zasady pozyskiwania pracowników i zarządzania nimi
Kompetencje społeczne:
Potrafi w bardziej świadomy sposób budować społeczne relacje (networking)
Wie, jak budować trwałe relacje z partnerami biznesowymi.
Wie jakie jest znaczenie odpowiedniego doboru współpracowników, potrafi budować relacje z pracownikami
Doskonali swoje umiejętności pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu wymaga aktywnego udziału w zajęciach, prac indywidualnych i wykonywanych w grupach ćwiczeń.
Ocena ciągła.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Glinka, B. i Gudkova, S. 2011, Przedsiębiorczość, Warszawa: Wolters Kluwer.
2. Osterwalder, A. i Pigneur, Y. 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Warszawa: One Press.
Materiały Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl)
Materiały dostarczone przez prowadzących zajęcia.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
0Zajęcia nie są przeznaczone dla studentów Wydziału Zarządzania UW. Aby zajęcia ruszyły na przedmiot musi się zapisać minimum 20 osób. |
W cyklu 2023L:
0Zajęcia nie są przeznaczone dla studentów Wydziału Zarządzania UW. Aby zajęcia ruszyły na przedmiot musi się zapisać minimum 20 osób. |
W cyklu 2024Z:
0Zajęcia nie są przeznaczone dla studentów Wydziału Zarządzania UW. Aby zajęcia ruszyły na przedmiot musi się zapisać minimum 20 osób. |
W cyklu 2024L:
0Zajęcia nie są przeznaczone dla studentów Wydziału Zarządzania UW. Aby zajęcia ruszyły na przedmiot musi się zapisać minimum 20 osób. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: