Psychology in Business 2600-BM-PIB
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom?
- W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne.
- Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).
- Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)
- Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku.
2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu
- Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.
- Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast.
- Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku.
3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej i stres w pracy
- Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.
- Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności.
- Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi
- Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.4. Osobowość i różnice indywidualne
- Ocena osobowości w kontekście organizacyjnym
-Wpływ różnic indywidualnych na wyniki pracy i dynamikę zespołu.
5. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej?
- Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje).
- Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji.
- Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.
- Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji.
W cyklu 2024Z:
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom? 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
w zakresie wiedzy:
• charakteryzuje różne metody oraz rodzaje zmiennych w badaniach w zakresie psychologii w biznesie (K_W01)
• podaje przykłady wykorzystania metod diagnozowania pracowników (osobowość, temperament) w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi.(K_W02)
w zakresie umiejętności:
• identyfikuje zjawiska związane z pobudzeniem emocjonalnym (np. efekt mylnej interpretacji pobudzenia) oraz ich wpływ na relacje w organizacji. (K_U02)
• identyfikuje procesy automatyczne i kontrolowane oraz aktywizację schematów poznawczych w kontekście zarządzania ludźmi (K_U02)
• klasyfikuje rolę emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich oraz w zarządzaniu organizacją, biorąc pod uwagę dynamikę reakcji emocjonalnych (np. efekt ekspozycji, habituacja) (K_U02)
• analizuje funkcjonowanie poznawcze człowieka, w tym ograniczenia zasobów poznawczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji w zarządzaniu. (K_U05)
• współdziała w zespole proponując rozwiązania wybranych kejsów biznesowych (K_K07)
w zakresie kompetencji społecznych:
• weryfikuje w sposób krytyczny opublikowane badania naukowe, (biorąc pod uwagę ich m.in. trafność wewnętrzną, zewnętrzną, miary) w kontekście zarządzania ludźmi w organizacji (K_K02)
Kryteria oceniania
Aktywność podczas zajęć - 20% oceny, przygotowanie i prezentacja projektów - 20% oceny, obecność na zajęciach - 20% oceny, test końcowy - 40% oceny.
Literatura
• McKenna, E. (2020). Business psychology and organizational behaviour. Routledge.
• Myers, D. G., De Wal C. N., Gruber J. (2024). Psychology. Worth publishers.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: