Marketingowe strategie cen 2600-1100210057
1. Marketingowa koncepcja ceny
" pojęcie i rodzaje ceny
" kosztowa formuła tworzenia cen
" orientacja cen na rynek
" struktura decyzji cenowych w przedsiębiorstwie - 4 przybliżenia cenowe
2. Pozycjonowanie oferty rynkowej w wymiarze cenowym - pierwsze przybliżenie cenowe
" grupy cenowe
" strategie pozycjonowania cenowego
" strategia cen wysokich
" strategia cen neutralnych (przeciętnych)
" strategia cen wysokich
2. Ustalenie górnej i dolnej granicy dopuszczalnego przedziału cenowego - drugie przybliżenie cenowe
" postrzegana wartość oferty rynkowej jako górna granica dopuszczalnego przedziału cenowego
" wybrane metody szacowania postrzeganej wartości oferty rynkowej
" rodzaje kosztów (zmienne, stałe, semizmienne)
" wyznaczenie bieżącego minimalnego poziomu ceny (jednostkowy koszt zmienny)
3. Analiza popytu - drugie przybliżenie cenowe
" funkcja i rodzaje popytu
" wskaźnik elastyczności cenowej popytu
" subiektywna analiza wrażliwości cenowej nabywców
" wybrane techniki badań marketingowych pozwalających określić relację między ceną a popytem
4. Analiza zachowań cenowych konkurentów - drugie przybliżenie cenowe
" struktury podmiotowe rynku
" analiza konkurentów
" wzorce zachowań cenowych konkurentów
" analiza reakcji konkurentów na decyzje cenowe
5. Analiza opłacalności - drugie przybliżenie cenowe
" wymiary analizy opłacalności
" analiza progu opłacalności w firmie jednoasortymentowej
" analiza progu opłacalności w przedsiębiorstwie wieloasortymentowym
" wskaźnik zmian wielkości sprzedaży krótkookresowy i długookresowy
6. Ustalenie ceny podstawowej - trzecie przybliżenie cenowe
" wyznaczenie ramowej strategii cen (cena zbierania śmietanki rynkowej, cena neutralna, cena penetracji rynku)
" ustalenie ceny podstawowej poprzez cele firmy na danym rynku produktowym
7. Odchylenia od ceny podstawowej - czwarte przybliżenie cenowe
" istota odchyleń od cen podstawowych
" ustalanie cen dla produktów substytucyjnych i komplementarnych
" różnicowanie cen ze względu na ilość kupowanych produktów
" ceny geograficzne
" różnicowanie cen ze względu na czas zakupu
" ceny psychologiczne
" różnicowanie cen względu na typ nabywcy
" czas i warunki płatności
" dyskonta handlowo-funkcjonalne
8. Organizacja decyzji cenowych w przedsiębiorstwie
" centralizacja decyzji cenowych
" decentralizacja decyzji cenowych
" uczestnicy decyzji cenowych
" typowe rozwiązania organizacyjne - decyzje cenowe
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa
Karasiewicz G., Marketingowe strategie cen, PWE, Warszawa 1997
Literatura uzupełniająca
Simon H., Zarządzanie cenami, PWN, Warszawa 1996
Waniowski P., Strategie cenowe, PWE, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: