Ochrona konsumenta i konkurencji 2600-0620320001
Wykład 1 (3h)
1.1. System ochrony konkurencji i konsumenta; podstawowe wartości chronione (wolność i uczciwość konkurencji; interesy konsumentów); podstawy konstytucyjne; podstawowe instytucje; podstawowe pojęcia (1h)
1.2.Ochrona (wolnej) konkurencji (ochrona antymonopolowa). Podstawy prawne. Zakres jednostronnych praktyk monopolistycznych (1 h).
1.3. Bezwzględny zakaz nadużywania pozycji dominującej. Przykłady
Wykład 2 (3 h)
2.1. Względny zakaz porozumień ograniczających konkurencję; zakaz karteli; wyłączenia spod zakazu. Przykłady zakazanych działań kolektywnych (2h)
2.2. Prewencyjna kontrola koncentracji; transakcje podlegające kontroli; testy konkurencji. Przykłady koncentracji zakazanych (1h) Wykład 3 (3h)
3.1. Pojęcie konsumenta, instytucje ochrony konsumentów
3.2. Zbiorowe interesy konsumentów
3.3. Ochrona konsumentów w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
3.4. Umowy konsumenckie (niedozwolone postanowienia umowne, wzorce umów)
Wykład 4 (3h)
4.1 Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny
4.2 Sprzedaż konsumencka
4.3 Umowy zawierane na odległość, Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa, Usługi turystyczne, kredyt konsumencki
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Pozycje obowiązkowe:
M. Bernatt, A. Jurkowska, T. Skoczny, Ochrona konkurencji i konsumentów, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania, Warszawa 2007.
Ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2007 Nr 50, poz. 331 ze zm.).
Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz. U. 2003 Nr 153, poz. 1503 ze zm.).
Ustawa z 20 lipca 2001 o kredycie konsumenckim (Dz. U. 2001 Nr 100, poz. 1081).
Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zwierająca przepisy regulujące problematykę umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa (Dz. U. 2000 Nr 22, poz. 271).
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. 1997 Nr 133, poz. 884).
Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 2002 Nr 141, poz. 1176).
Ustawa z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. 2003 Nr 229, poz. 2275).
Pozycje uzupełniające:
Kohutek K., Sieradzka M., Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008.
Jurkowska A., Miąsik D., Skoczny T., Szydło M., Nowa uokik z 2007 r. - kolejny krok w kierunku doskonalenia podstaw publicznoprawnej ochrony konkurencji w Polsce, "Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego" Nr 4/2007.
Jurkowska A., Miąsik D., Skoczny T., Szydło M., Nowa uokik z 2007 r.: krytyczna analiza niektórych rozwiązań, "Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego" Nr 5/2007.
Jurkowska A., Skoczny T., Wyłączenia grupowe spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję - w poszukiwaniu nowoczesnych regulacji w Polsce [w:] Zarządzanie i rozwój, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2007.
Konkurencja w gospodarce współczesnej (pod red. C. Banasińskiego i E. Stawickiego), UOKiK, Warszawa 2007.
Ochrona konkurencji i konsumentów w Polsce i Unii Europejskiej (studia prawno-ekonomiczne) (pod red. C. Banasińskiego), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2005.
Standardy wspólnotowe w polskim prawie ochrony konsumenta, (pod red. C. Banasińskiego) Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: