Psychologia - warsztaty zintegrowane 2500-ZNP-GEO-4
Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet; zajęcia odbywają się w czterogodzinnych blokach warsztatowych.
• Warsztat 1. Wprowadzenie – po co nauczycielom edukacja psychologiczna i umiejętności interpersonalne? Relacja z uczniem jako kontekst procesu nauczania.
• Warsztat 2. Specyfika pracy i komunikacji z uczniami w różnym wieku – specyfika faz rozwojowych a komunikacja; kontakt z dziećmi młodszymi; kontakt z nastolatkami.
• Warsztat 3. Rola nauczyciela w pracy z grupą - nauczyciel jako kierownik grupy uczniów; kontakt z rodzicami uczniów.
• Warsztat 4. Podstawy efektywnej komunikacji – komunikacja jedno- i dwustronna; aktywne słuchanie; komunikacja werbalna i niewerbalna.
• Warsztat 5. Sytuacje trudne i problemowe – identyfikacja i sposoby reagowania w przypadku zachowań problemowych uczniów i sytuacji konfliktowych.
• Warsztat 6. Asertywność, oceny – udzielanie informacji zwrotnej w sposób konstruktywny; wpływ procesów interpersonalnych na porozumienie i komunikację.
• Warsztat 7. Współpraca nauczyciela w grupie i z innymi instytucjami – nauczyciel jako część systemu szkolnego; czynniki wpływające na dobrostan psychiczny nauczyciela i wypalenie zawodowe; współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz zewnętrznymi wobec szkoły instytucjami.
• Warsztat 8. Podsumowanie zajęć; omówienie doświadczeń studentów z zajęć i praktyk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Rozumienie różnorodności zadań z obszaru nauczania i wychowania wpisanych w zawód nauczyciela.
• Rozumienie związku pomiędzy aspektem wychowawczym i dydaktycznym w pracy nauczyciela i jego znaczenie dla efektywności nauczania.
• Znajomość zadań rozwojowych zarówno w odniesieniu do uczniów, jak i siebie samego.
• Rozumienie znaczenia procesów rozwojowych dla nauczania i funkcjonowania społecznego uczniów i nauczycieli.
• Różnicowanie sposobów kierowania klasą i znajomość ich konsekwencji.
• Rozumienie znaczenia współpracy rodzica i nauczyciela dla procesu wychowawczego i edukacyjnego.
• Rozpoznawanie obszarów współpracy pomiędzy nauczycielem a innymi specjalistami i instytucjami potencjalnie zaangażowanymi w opiekę wychowawczą lub edukacyjną nad uczniem.
• Rozpoznawanie czynników ryzyka wypalenia zawodowego, jak również czynników przed nim chroniących.
Kompetencje poznawcze:
• Znajomość i umiejętność aplikowania metod facylitujących współpracę między nauczycielem a rodzicem.
• Znajomość i umiejętność świadomego zastosowania adekwatnych zachowań komunikacyjnych w wybranych sytuacjach (B.1.U3, B.1.U4).
• Rozumienie znaczenia właściwej komunikacji dla procesów wychowawczych i edukacyjnych.
• Rozumienie znaczenia podejmowania autorefleksji dla przebiegu procesów komunikacyjnych.
• Umiejętność formułowania adekwatnych informacji zwrotnych w wybranych sytuacjach, w tym z uwzględnieniem aspektu motywowania ucznia.
Kompetencje społeczne:
• Umiejętność radzenia sobie ze stresem i stosowania strategii radzenia sobie trudnościami (B.1.U7).
• Umiejętność planowania działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób (B.1.U8).
• Umiejętność podejmowania autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1).
• Wykorzystanie zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Odrobienie wszystkich prac domowych i czytanie literatury – sprawdzane podczas dyskusji i ćwiczeń grupowych na zajęciach.
Wykonanie prezentacji w grupie 2-3 osobowej.
Aktywność na zajęciach.
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
Literatura
Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka.
Kowalik, S. (red.). (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Gray, P. (2015). Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwe, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Wydawnictwo MIND.
Holmes, J., D. (2019). Edukacja I uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aronson, E. (2005). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: