Podstawy psychologii 2 2500-ZNP-BIO-2
Wykład 1. Biologiczne podstawy funkcjonowania psychicznego
Jak zmieniało się spojrzenie na relację dusza- ciało/ psychika-mózg?
Asymetria funkcjonalna mózgu
Metody badań neurofizjologicznych mózgu
Hormonalna i neuronalna regulacja zachowania i procesów wewnętrznych
Literatura: Gazzaniga, M.S. (2003). Mózg – jeden czy dwa? W: R.R.
Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s.
24-34). Gdańsk: GWP
Wykład 2. Zmysły i odbiór wrażeń, procesy organizujące percepcję
Ludzki system zmysłowy. Jak się rozwija?
Procesy organizujące percepcję
Wkład psychologii Gestalt
Oczekiwanie i kontekst w spostrzeganiu.
Literatura: Turnbull, C.M. (2003). Widzisz to, co znasz. W: R.R. Hock
(red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 61-68).
Gdańsk: GWP.
Wykład 3. Kategoryzacja percepcyjna. Tworzenie pojęć
Eksperyment Sacharowa w laboratorium Wygotskiego
Tworzenie pojęć na podstawie materiału werbalnego
Pogląd klasyczny a pogląd probabilistyczny w odniesieniu do pojęć
Pojęcia jako indywidualne teorie na temat świata
Literatura: Turnbull, C.M. (2003). Widzisz to, co znasz. W: R.R. Hock
(red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 61-68).
Gdańsk: GWP
Wykład 4. Procesy uwagi
Uwaga jako mechanizm redukcji informacji
Uwaga a świadomość
Metoda introspekcji
Funkcje uwagi: selektywność, czujność, przeszukiwanie,
kontrola czynności jednoczesnych
Literatura: Gibson, E.J. & Walk, R.D. (2003). Uwaga na wzrokowe
urwisko. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły
oblicze psychologii (s. 51-59). Gdańsk: GWP
Wykład 5. Świadomość, nieświadomość, przedświadomość, podświadomość
Struktura świadomości. Nieświadomość
Wspomnienia przedświadome.
Podświadome zdawanie sobie sprawy
Mechanizmy obronne. Dorobek psychoanalizy
Literatura: Freud, A. (2003).Znowu przyjmujesz postawę obronną! W:
R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze
psychologii (s. 281-290). Gdańsk: GWP
Wykład 6. Procesy uczenia się
Behawioryzm. Mechanizmy warunkowania (klasycznego, instrumentalnego)
Ewolucja definicji wzmocnienia
Rozkłady wzmocnień
Uczenie się wykraczające poza warunkowanie
Literatura: Pawłow, I.P. (2003). Nie tylko o śliniących się psach. W:
R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze
psychologii (s. 93-101). Gdańsk: GWP
Skinner, B.F. (2003). Odpukać w niemalowane drewno. W: R.R. Hock
(red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 108-
116). Gdańsk: GWP
Wykład 7. Procesy pamięci
Pamięć jako mechanizm przechowywania doświadczenia
Podstawowe rodzaje pamięci
Strategie pamięciowe
Pamięć autobiograficzna jako podstawa tworzenia doświadczenia indywidualnego
Loftus, E.F. (2003). Dzięki za pamięć. W: R.R. Hock (red.), 40 prac
badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 151-160). Gdańsk:
GWP
Wykład 8. Język i komunikacja
Kompetencja językowa i komunikacyjna człowieka
Rozwój funkcji językowych w ontogenezie
Język ludzki a języki zwierząt
Relatywizm językowy
Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Rozdział 12. Język a
myślenie (s.178-195). Warszawa: Scholar
Wykład 9. Myślenie i rozumowanie. Inteligencja
Wnioskowanie dedukcyjne
Rozumowanie indukcyjne
Strategie rozwiązywania problemów
Biologiczne i poznawcze teorie inteligencji. Iloraz inteligencji
Rosenthal, R. & Jacobson, L. (2003). Dostajesz to, czego oczekujesz. W:
R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii
(s.125-134). Gdańsk: GWP
Wykład 10. Emocje
Co to są procesy emocjonalne?
Komponenty emocji
Kierunki rozwoju emocji
Neurofizjologia emocji. Rola ciała migdałowatego
Ekman, P. & Friesen, W.V. (2003). Masz to wypisane na twarzy. W:
R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii
(s. 207-216). Gdańsk: GWP
Wykład 11. Motywacja
Definicja i funkcje motywacji.
Typy motywacji
Prawo Yerkesa – Dodsona
Podstawowe teorie motywacji
Festinger, L. & Carlsmith, J.M. (2003). Sprzeczne myśli. W: R.R. Hock
(red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 225-
233). Gdańsk: GWP
Wykład 12. Uwarunkowania i konsekwencje różnic indywidualnych
w zachowaniu. Temperament i osobowość
Biologiczne podstawy czynników osobowości
Teorie typów temperamentu i teorie cech osobowości
Teorie psychodynamiczne a teorie humanistyczne osobowości
Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze
Rotter, J.B. (2003). Czy jesteś kowalem swego losu? W: R.R. Hock
(red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 235-
244). Gdańsk: GWP
Wykład 13. Psychologia rozwoju człowieka
Na jakie pytania odpowiada psychologia rozwoju człowieka?
Zmiana a rozwój. Podejścia do badań nad rozwojem (modele rozwoju)
Strategie badania zmian rozwojowych
Jak zmienia się człowiek w ciągu życia?
Piaget, J. (2003). Chociaż oczy nie widzą. W: R.R. Hock (red.), 40 prac
badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 170-179m). Gdańsk:
GWP
Wykład 14. Mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w kontekście społecznym (na przykładzie wybranych eksperymentów)
Badania nad konformizmem (eksperyment Ascha)
Posłuszeństwo wobec autorytetu (eksperyment Milgrama)
Eksperyment „więzienny” Zimbardo
Eksperyment Seligmana. Badania nad wyuczoną bezradnością
Asch, S.E. (2003). Potęga konformizmu. W: R.R. Hock (red.), 40 prac
badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 349-355). Gdańsk:
GWP
Milgram, S. (2003). Posłuszni do końca. W: R.R. Hock (red.), 40 prac
badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 365-374). Gdańsk:
GWP
Wykład 15. Podsumowanie: Człowiek jako przedmiot i człowiek jako podmiot
Teoria czynności Tadeusza Tomaszewskiego i teorie pochodne
O etyce w badaniach psychologicznych
Tomaszewski, T. (1984). Ślady i wzorce . Rozdział „Człowiek jako
przedmiot i człowiek jako podmiot”. Warszawa: WSiP.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu „Podstawy psychologii” student dysponuje wiedzą,
którą opisują poniższe efekty kształcenia:
- Zna specyfikę języka naukowego psychologii. Rozumie pojęcie metody naukowej
w kontekście psychologii. (K_W01, K_W02)
- Umie scharakteryzować rozwój człowieka w różnych okresach życia (K_W07)
- Dysponuje wiedzą na temat funkcjonowania poznawczego człowieka,
a także na temat stanów afektywnych i ich wpływu na zachowanie (K_W08,
K_W09)
- Zna i rozumie mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka
w kontekście społecznym (K_W10)
- Ma wiedzę na temat uwarunkowań i konsekwencji różnic indywidualnych
w zachowaniu (K_W11)
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy (pisemny)
(40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru,
zawsze tylko jedna z odpowiedzi jest prawidłowa)
Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi
Skala ocen:
24-26 dst
27-29 dst+
30-32 db
33-35 db+
36-38 bdb
39-40 celująco
Praktyki zawodowe
Nie ma
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: