Zaawansowane metody jakościowe w naukach społecznych 2500-SZD-ZMJWNS
Zajęcia 1 – Planowanie badań jakościowych
Literatura na zajęcia:
Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 3, 4, 5)
Omawiane zagadnienia:
• Specyfika badań jakościowych: metodologia badań jakościowych (jakościowe vs ilościowe); rodzaje badań jakościowych: IDI, FGI, badania etnograficzne, badania jakościowe przez internet
• Definicja problemu badawczego: na jakie pytania badawcze odpowiadają metody jakościowe, jakościowe badania naukowe a badania aplikacyjne, łączenie metod jakościowych z ilościowymi
• Budowanie schematu badawczego: wybór rodzaju metody badania, liczba wywiadów, liczba grup w schemacie badawczym
• Definicja kryteriów rekrutacyjnych/selekcyjnych
Zadanie domowe: zaplanowanie badania jakościowego (schemat badania, kryteria rekrutacyjne/selekcyjne)
Zajęcia 2 – Scenariusz wywiadu jakościowego
Literatura na zajęcia:
Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 3, 4, 5)
Omawiane zagadnienia:
• Problemy badawcze, pytania badawcze, a pytania w wywiadzie
• Kolejność pytań w wywiadzie
• Techniki wspomagające i techniki projekcyjne
• Scenariusza wywiadu jakościowego (topic guide, discussion guide)
Zadanie domowe: przygotowanie scenariusza wywiadu jakościowego
Zajęcia 3 – Prowadzenie wywiadu jakościowego
Literatura na zajęcia:
Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 9)
Omawiane zagadnienia:
• Umiejętności potrzebne przy prowadzeniu wywiadu jakościowego
• Rodzaje pytań
• Budowanie kontaktu z respondentami
• Rodzaje interwencji w przypadku „trudnych” respondentów
Zadanie domowe: esej (3000 znaków) oraz przeprowadzenie 2 wywiadów na dany temat
Zajęcia 4 – Analiza i interpretacja badań jakościowych
Literatura na zajęcia:
Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 10)
Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
Literatura na zajęcia:
• Zasady analizy wyników badań jakościowych
• Interpretacja wyników badań jakościowych – jakie informacje można wyciągnąć z badań jakościowych, a jakich nie można
• Zasady przygotowywania raportu z badań jakościowych (badania aplikacyjne)
• Publikacje naukowe z badań jakościowych
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności:
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
1) opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
• dopuszczalna jedna usprawiedliwiona nieobecność
2) zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
• poprawne wykonanie prac domowych
• aktywny udział w zajęciach
3) metody weryfikacji efektów uczenia się: wykonanie zadań
4) kryteria oceniania: poprawne wykonanie zadań
Literatura
Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN.
Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana. (rozdział 10)
Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. (rozdział 3)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: