Pomoc rodzinie z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju 2500-SP314-11
1. Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju
2. Przekazywanie rodzicom informacji o zaburzeniach w rozwoju dziecka
3. Stres rodzicielski oraz strategie radzenia sobie stosowane przez rodziców dzieci z zaburzeniami
4. Wywiad z rodzicem dziecka z zaburzeniami rozwoju
5. Systemowy model funckjonowania rodziny
6. Relacje rodzic - terapeuta
7. Postawy rodziców
8. Praca z rodzicami w zależności od ich postaw
9. Sutuacja ojców oraz sytuacja rodzeństwa dzieci z zaburzeniami rozwoju
10. Formy pomocy rodzicom
11. Wideotrening komunikacji jako forma pomocy rodzicom w kontakcie ze swoim dzieckiem
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
- opisuje podstawowe problemy funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym
- wylicza strategie radzenia sobie ze stresem używane przez matki i ojców dzieci z niepełnosprawnością
- zna koncepcje opisujące adaptacje rodziców do wychowywania dziecka z niepełnosprawnością
- wymienia trudności związane z pracą terapeuty dziecka z niepełnosprawnością
- opisuje poszczególne postawy rodzicielskie
- definiuje systemowy paradygmat funkcjonowania rodziny
Postawa. Student:
- dostrzega obszary, w których wsparcie rodzin dzieci z niepełnosprawnością jest najbardziej potrzebne
- widzi swoje własne mocne i słabe strony jako przyszłego specjalistę w kontakcie z rodzinami dzieci z niepełnosprawnością
- uwzględnia metodologiczną różnorodność badań dotyczących sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością w formułowaniu wniosków
Umiejętności. Student:
- wybiera adekwatną strategię postępowania w kontakcie z rodzicami o zróżnicowanych postawach
- używa myślenia systemowego w opisie sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością
- rozwija świadomość swoich trudności w kontakcie z rodzinami o określonych postawach
- pokazuje umiejętność przeprowadzenia wywiadu z rodzicem dziecka z niepełnosprawnością
- ilustruje swoją zdolność zaplanowania zajęć dla rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się kolokwium pisemnym, zawierającym pytania otwarte, które stanowi podstawę wystawienia oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wyd. UW;
Twardowski, A. (1999). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 18-54). Warszawa: WSiP;
Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wyd. UW;
Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN;
Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej;
Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;
Twardowski, A. (2009). Psychologiczne problemy ojców dzieci z niepełnosprawnościami. Szkoła Specjalna, 70 (1), 4-17;
Majkowska, A. (2008). Relacje dzieci z autyzmem z ich zdrowym rodzeństwem. Ujęcie systemowe. Dziecko Autystyczne, 16, 73-83;
Grochowska, J. (2000). Życie w cieniu autyzmu. Rodzeństwo dzieci autystycznych. Dziecko Autystyczne, 8, 90-100.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: