Podstawy komunikowania się w Polskim Języku Migowym: Część 1. Wprowadzenie do Polskiego Języka Migowego (dla I roku specjalizacji) 2500-SP314-07
Blok I - przedstawienie zagadnień związanych z kulturą głuchych i Polskim Językiem Migowym oraz różnych form systemu migowego (system językowo-migowy, pidgin migowy, kontakt migowy itp.); wprowadzenie przydomków imiennych o charakterze wizualno-gestowym dla słuchaczy.
Blok II - rozwijanie umiejętności użycia specyficznych regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi, naprzemienność ról); rozwijanie umiejętności podtrzymywania kontaktu wzrokowego; uwrażliwianie percepcji wzrokowej (wykształcenie sprawności w przestawianiu się z percepcji słuchowej na wzrokową).
Blok III - przedstawianie zasad prowadzenia dialogu (np. zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, potwierdzenie/zaprzeczenie informacji itp.); prowadzenie prostych dialogów w PJM; wprowadzenie elementów pantomimy; objaśnianie reguł użycia ekspresji twarzy na poziomie prozodyczno-gramatycznym; tworzenie różnego rodzaju zdań w PJM ? twierdzących, pytających, przeczących, rozkazujących, złożonych.
Blok IV - rozszerzanie słownictwa (np. liczby, nazwy kolorów, rzeczy, czynności); kształtowanie umiejętności organizacji przestrzennej w tworzeniu wypowiedzi migowych; rozróżnienie przestrzeni językowej i topograficznej; tworzenie wypowiedzi z użyciem znaków migowych o charakterze fleksyjno-przestrzennym; objaśnianie reguł obligatoryjnego użycia gestów wargowych i oralnych przy wykonywaniu znaków migowych; wprowadzenie znaków niemanualnych (odróżnianie znaków manualnych od znaków niemanualnych) pełniących rolę regulatorów.
Blok V - rozwijanie umiejętności tworzenia prostych narracji (tworzenie opowiadania na temat siebie samego, rodziny, studiów, itp.); kształtowanie podstawowych umiejętności tworzenia zarówno mowy bezpośredniej, jak i pośredniej; prezentacja historyjek obrazkowych; wprowadzenie do humoru Głuchych; objaśnianie psychologicznych aspektów humoru głuchych; tworzenie dowcipów o charakterze wizualno-gestowym; projekcja filmu o kulturze głuchych pt. Deaf Way.
Blok VI - zajęcia wyjazdowe (spotkanie z innymi osobami głuchymi); zaliczenie ? kolokwium ustne
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- rozpoznaje różnice między systemem językowo-migowym (SJM) a polskim językiem migowym (PJM);
- argumentuje, że głuchota stanowi nie tylko zjawisko medyczne, ale także czynnik integracji kulturowej;
- używa odpowiednich regulatorów podczas konwersacji migowej;
- posługuje się alfabetem palcowym;
- samodzielnie rozpoczyna i podtrzymuje rozmowę w PJM;
- wyraża proste zdania twierdzące i przeczące, pytania ogólne i szczegółowe z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy;
- prowadzi w PJM dialogi i tworzy proste opowiadania.
Kryteria oceniania
- zaliczenie końcowe (w formie "ustnej" w polskim języku migowym) - 91% oceny końcowej
- kontrola obecności (obecność na wszystkich zajęciach + 4 %; nieobecność na jednym wykładzie + 2%)
- poziom aktywności na zajęciach (prowadzenie dialogów i opowiadań w polskim języku migowym + 5%)
Krytetria oceny końcowej:
51-60%: dst,
61-70% dst+
71-80% db,
81-90% db+
91-99% bdb,
100% celujący
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Baker-Shenk C., Cokely D. (1980). What is American Sign Language? W: Baker-Shenk C., Cokely D. (red.) American Sign Language: A teacher's recourse text on grammar and culture. Washington, DC.: Gallaudet University Press.
2. Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A. (2007) Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce. W: E. Wożnicka (red.) Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. Łódź: Polski Związek Głuchych.
3. Kamińska M. (2004). Słyszący w świecie języka migowego. Nauczyciel w Świecie Ciszy, 5, 25-30.
4. Padden C. (1980). The deaf community and the culture of deaf people W: Baker C., Battison R. (red.) Sign language and the deaf community. National Association of the Deaf.
5. Reagan T. (1995). A sociocultural understanding of deafness: American Sign Language and the culture od deaf people. Int. J. Intercultural Rel., 19, 2, 239-251.
6. Sacks O. (1998). Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA.
7. Tomaszewski, P., Gałkowski, T., Rosik, P. (2002). Nauczanie polskiego języka migowego jako obcego języka: Czy osoby słyszące mogą przyswoić język wizualny? Czasopismo Psychologiczne, 8, 1, 7-20.
8. Tomaszewski, P., Rosik, P. (2002). Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem? W: G.Jastrzębowska, Z.Tarkowski (red.) Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wyd. Fundacja ORATOR.
9. Tomaszewski, P.(2004). Polski Język Migowy - mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72.
10. Tomaszewski P. (2006). Dialog versus monolog: Jak podtrzymywać kontakt wzrokowyz dzieckiem głuchym? Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 43-56.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: