Diagnoza trudności rozwojowych i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku szkolnym (seminarium) 2500-SP314-05
Część I ? Sytuacja psychologiczna oraz potrzeby rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością w wieku szkolnym.
1. Funkcjonowanie poznawcze
2. Funkcjonowanie społeczne
3. Funkcjonowanie emocjonalne
Część II ? Praca psychologa z dzieckiem z trudnościami rozwojowymi w szkole
4. Potrzeby edukacyjne osób z niepełnosprawnością w wieku szkolnym
5. Możliwości kształcenia dzieci z problemami rozwojowymi (nauczanie indywidualne, edukacja specjalna, formy i zakres nauczania integracyjnego).
6. Zadania psychologa w szkole integracyjnej oraz specjalnej
Część III ? Diagnoza
7. Modele oraz metody diagnozy psychologicznej trudności dziecka w wieku szkolnym - zdolności umysłowe (Skala Inteligencji Wechslera w diagnostyce rozwoju intelektualnego dzieci z niepełnosprawnością umysłową)
8. Modele oraz metody diagnozy psychologicznej trudności dziecka w wieku szkolnym - kompetencje społeczne
9. Modele oraz metody diagnozy psychologicznej trudności dziecka w wieku szkolnym - dojrzałość emocjonalna
Część III ? Formy pracy z osobami z niepełnosprawnością
10. Metody rozwijania aktywności psychoruchowej
11. Metody rozwijania umiejętności komunikowania się
12. Metody rozwijania umiejętności poznawczych
13. Metody rozwijające funkcjonowanie społeczne
14. Metody rozwijające funkcjonowanie emocjonalne
15. Kolokwium
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci zdobywają więdzę oraz umiejętności praktyczne w przeprowadzaniu diagnozy funkcjonalnej - wykonywaniu standardowych testów diagnostycznych przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz interpretowaniu ich wyników.
Kryteria oceniania
Pisemna praca na zaliczenie oraz kolokwium
Literatura
Kaja B. (1995) Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: WSP
Bogucka, J., Kościelska, M. (1996). Wychowanie i nauczanie integracyjne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
Głodkowska J. (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych w stopniu lekkim ? diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP
Matczak, A.(1994) Diagnoza intelektu. Warszawa: Wyd.
Gałkowski, T. (1995). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: WSiP
Sęk, H. (1998). Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa:Wyd. Naukowe PWN
Szustrowa T. (1987) (red.) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Wyd. UW, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: