Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu CSR. Konteksty, praktyka, trendy w Polsce i na świecie 2500-SP311-04
Etyka w zjawiskach społecznych, politycznych i gospodarczych. Ale o co chodzi?!
1. Czy istnieje etyka biznesu czy po prostu ETYKA? - teorie i definicje.
2. Czy biznes może być moralny? Teoretycy i praktycy.
3. Czy ktoś widział „homo economicus?”
4. Etyka, regulacje, prawo – komplementarność i szare strefy.
5. Etyka biznesu – samoregulacja, profesjonalizacja zarządzania etyką. Prawo państwowe i UE.
Globalizacja biznesu, globalne ryzyka cywilizacyjne
1. „Finansjalizacja” gospodarki światowej: poważne ryzyko cywilizacyjne?
2. „Świat według Monsanto” - bolesna lekcja globalizmu w lokalnej społeczności.
3. „Inside job” – kulisy światowego kryzysu 2008 i lekcje na przyszłość.
4. Luka w regulowaniu międzynarodowego przepływu gospodarczego. Po co biznesowi państwo? Rola UN Global Compact.
5. Koncepcja zrównoważonego rozwoju biznesu: mierzenie wpływu ekonomicznego, środowiskowego i społecznego.
6. Relacje biznesu z otoczeniem: zysk dla akcjonariuszy czy współpraca z interesariuszami.
7. Ekonomiczna teoria interesariuszy.
8. Przywódcy i mistrzowie zrównoważonego biznesu w światowym biznesie.
Strategiczne zarządzenie etyką w firmie a społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
1. Ewolucja w zarządzaniu CSR: od miękkiego „nice to have” do zrównoważonego biznesu „must have”.
2. Etyka w społecznej odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility): modele i praktyka.
3. Organizacja struktury i odpowiedzialności – modele z praktyki międzynarodowej i polskiej.
4. Zderzenie teorii i praktyki: kiedy etyka działa a kiedy jest pustym frazesem korporacyjnym?
5. Postawy wobec etyki: menedżerowie, pracownicy, klienci, konsumenci, obywatele.
6. Etyka z perspektywy wybranych działów firmy: sprzedaż, zarządzanie ludźmi, łańcuch dostaw, marketing, produkcja, zarządzanie ryzykiem.
7. Infrastruktura etyczna firmy. Przegląd „skrzynek narzędziowych” zarządzania etyką.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1. Wiedza:
- poznają teorię oraz praktykę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)
- zapoznają się z przykładami strategicznego podejścia do CSR w polskim i międzynarodowym biznesie,
- poznają kontekst zarządzania etyką w biznesie oraz najnowsze trendy polskie i międzynarodowe,
- poznają specyfikę etycznych wyborów w biznesie, w tym szczególnie sytuację dylematu etycznego i metody podejmowania etycznych decyzji
- uzyskują wiedzę potrzebną do krytycznego zrozumienia zależności pomiędzy globalizacją a społeczną odpowiedzialnością biznesu.
2. Umiejętności:
- nabywają umiejętność rozpoznawania i zrozumienia ekonomicznego, społecznego i środowiskowego wpływu działalności firmy na kluczowych interesariuszy firmy (pracowników, klientów, otoczenie),
3. Kompetencje społeczne:
- odznaczają się umiejętnością krytycznego zrozumienia zależności pomiędzy globalizacją a społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Kryteria oceniania
1x Praca indywidualna
1x praca zespołowa
Literatura
Blanchard K., Peale N.V. (2010). Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Branson, R., (2015). Biznes do góry nogami wywrócony. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Smith, N.C., Lenssen G. (2009). Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Gasparski, W. (red) (2013). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne PWN.
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu wolnym i szybkim. Poznań: Media Rodzina.
Laszlo, Ch. (2008). Firma zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Żylicz, O. (2010). Psychologia moralności. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: