Terapia małżeństw z perspektywy poznawczo-behawioralnej 2500-SP310-14
Podejście poznawczo-behawioralne należy do nurtu terapii opartych na dowodach naukowych, co oznacza, że jednym z jego ważnych założeń jest weryfikacja empiryczna skuteczności. W trakcie zajęć zostaną przywołane propozycje terapii par zaproponowanych w ramach tego podejścia ("tradycyjna" terapia behawioralna par, terapia poznawczo-behawioralna, terapia integracyjno-behawioralna). Szerzej zostaną omówione podstawowe założenia terapii poznawczo-behawioralnej oraz terapii par w nurcie tpb. W oparciu o przykłady dokonana zostanie konceptualizacja najczęściej zgłaszanych przez pary problemów (główne obszary konfliktowe, różnice miedzy kobietami i mężczyznami, rozpoznanie "przypadku" w odniesieniu do modelu poznawczego), jak również analiza proponowanych w tym podejściu podstawowych metod wprowadzania zmian i rozwiązywania konfliktów (ustalanie celu terapii, główne techniki terapeutyczne: identyfikacja i modyfikacja zniekształconych treści poznawczych, eksperymenty behawioralne, wzmacnianie podstaw związku i zachowań pozytywnych, nauka skutecznego komunikowania się i rozwiązywania konfliktów).
Podstawą zaliczenia jest napisanie pracy, która ma zawierać opis sytuacji w odniesieniu do podstawowego modelu poznawczo-behawioralnego, a także obecność na zajęciach oraz aktywne w nich uczestniczenie.
Sylabus:
1. Wprowadzenie do terapii poznawczo behawioralnej (tpb): podstawowe założenia tpb.
2. Techniki tpb: identyfikacja i modyfikacja negatywnych automatycznych myśli, eksperymenty behawioralne.
3. Zauroczenie i rozczarowanie. Konceptualizacja problemów małżeńskich (identyfikacja negatywnego myślenia, błędnego odczytywania sygnałów, błędnych interpretacji, dysfunkcjonalnych oczekiwań, znaczeń i symboli, reguł i postaw).
4. Typowe zniekształcenia poznawcze. Rozumienie perspektywy współmałżonka. Zakłócenia w porozumiewaniu się. Określanie problemów w komunikacji.
5. Rozwiązywanie problemów: ustalanie celów i przygotowanie do wprowadzenia zmian. Przekonania dotyczące zmian. Wprowadzanie zmian. Modyfikacja zniekształceń w myśleniu.
6. Rozwiązywanie problemów: Wzmacnianie podstaw więzi małżeńskiej. Wzajemne dostrajanie się, wzmacnianie zachowań pozytywnych, sztuka konwersacji, umiejętność współdziałania i zwalczania kłopotów. Radzenie sobie ze złością.
7. Specyficzne problemy par. Podsumowanie zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- Wymienia rodzaje terapii poznawczo-behawioralnych par.
- Wymienia i omawia podstawowe założenia terapii poznawczo-behawioralnej par.
- Stosuje technikę identyfikowania i weryfikowania negatywnych automatycznych myśli.
- Opisuje zasady przeprowadzania eksperymentu behawioralnego.
- Wymienia i omawia podstawowe różnice miedzy behawioralną terapią par, poznawczo-behawioralną terapią par i podejściem behawioralno-integracyjnym w ramach terapii par.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i praca pisemna (100% oceny końcowej). Zajęcia mają charakter zblokowany, obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Praca pisemna oceniana jest w odniesieniu do takich kryteriów jak: uwzględnienie wszystkich założeń modelu tpb, umiejętność patrzenia na problem z różnych perspektyw, umiejętność generowania hipotez, zaangażowanie.
Literatura
Beck, A.T. (1995). Miłość nie wystarczy. Jak rozwiązywać nieporozumienia i konflikty małżeńskie. Poznań: Media Rodzina.
Datilio F.M., Padesky C.A. (1999) Terapia poznawcza dla par małżeńskich. Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: