Zaburzenia młodzieży 2500-SP310-11
Na zajęciach zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Okres adolescencji – ogólna charakterystyka i najważniejsze zagadnienia.
2. Norma i patologia w okresie dorastania. Psychopatologia okresu dorastania.
3. Etiologia zaburzeń psychicznych w okresie dorastania – najważniejsze koncepcje.
4. Rodzina z adolescentem – etap życia rodziny związany z cyklem rozwoju. Ujęcie systemowe problemów w okresie dorastania. Kryzysy i trudne doświadczenia rodzinne – śmierć, rozwód.
5. Dojrzewanie płciowe. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży – norma i patologia.
6. Doświadczenia przemocy i zaniedbywania i ich konsekwencje w okresie dzieciństwa i adolescencji.
7. Zachowania ryzykowne w okresie dorastania - eksperymentowanie i nadużywanie substancji psychoaktywnych.
8. Zaburzenia zachowania. Zachowania agresywne - podłoże biologiczne i psychologiczne.
9. Zaburzenia lękowe. Diagnoza różnicowa poszczególnych zaburzeń, obraz kliniczny i etiologia. Najważniejsze czynniki ryzyka.
10. Zaburzenia lękowe - c.d.
11. Depresja młodzieńcza. Związek depresji z zachowaniami autodestruktywnymi (samobójstwa, uzależnienia).
12. Zaburzenia odżywiania – kryteria diagnostyczne i przebieg. Najważniejsze koncepcje dotyczące etiologii anoreksji i bulimii.
13. Zaburzenia psychotyczne w okresie dorastania. Wczesne symptomy schizofrenii oraz najważniejsze czynniki ryzyka.
14. Formy pomocy udzielanej adolescentom. Terapia rodzinna – specyfika pracy z dorastającym i jego rodziną. Problemy etyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student wyjaśnia najważniejsze aspekty kryzysu w okresie dorastania.
Student wyjaśnia związek pomiędzy natężeniem kryzysu u dorastających a kontekstem społeczno-kulturowym.
Student potrafi refleksyjnie i krytycznie posługiwać się wiedzą dotyczącą znaczenia kryzysu w okresie dorastania.
Student potrafi posługiwać się głównymi kryteriami różnicowania kryzysu rozwojowego (normatywnego) i patologii.
Student wyjaśnia trudności dotyczące diagnozy zaburzeń u młodzieży.
Student zna i omawia kategorie zaburzeń diagnozowanych u dzieci i młodzieży wg klasyfikacji ICD-10 i DSM-IV.
Student umie posłużyć się kryteriami z klasyfikacji zaburzeń w procesie diagnozy osób w okresie dorastania.
Student potrafi wyjaśnić etiologię poszczególnych zaburzeń u młodzieży w odniesieniu do różnych koncepcji teoretycznych.
Student wymienia i omawia wskaźniki rozpowszechnienia występowania zaburzeń psychicznych w grupie młodzieży w okresie dorastania.
Student opisuje najważniejsze metody pracy terapeutycznej z osobami w okresie dorastania.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności.
Zapoznanie się z literaturą przewidzianą na każde zajęcia - w trakcie semestru zapowiedziane krótkie testy kontrolne.
Aktywność na zajęciach - premiowana dodatkowymi punktami.
Podstawą zaliczenia - łączna liczba punktów otrzymana we wszystkich testach i na podstawie aktywności na zajęciach.
Literatura
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Rozdziały 1, 2, 11, 12, 13, 14. Poznań: Zysk i Ska.
Beisert, M. (2006). Trud dorastania seksualnego. W: M. Beisert (red.), Seksualność w cyklu życia człowieka (s. 145-169). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology. (2 wyd.). London, New York: Routledge.
Elliot, J., Place, M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: WSiP.
Greszta, E. (2006). Depresja wieku dorastania. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
Józefik, B. (1999). Anoreksja i bulimia psychiczna. Kraków: Collegium Medicum UJ.
Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Namysłowska, I. (red.). (2000). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.
Namysłowska, I. (red.). (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania : psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Oriwd, M., Pietruszewski, K. (1996). Psychiatria dzieci i młodzieży. Karków: Collegium Medicum UJ.
Radochociński, M. (2009). Psychopatologia życia emocjonalnego dzieci i młodzieży. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Radziwiłłowicz, W. (2010). Depresja u dzieci i młodzieży. Analiza systemu rodzinnego – ujęcie kliniczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Radziwiłłowicz, W., Sumiała, A. (red) (2006). Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wolańczyk, T, Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: