Warsztat kompetencji psychologicznych 2500-SP309-02
Profesjonalne prowadzenie treningów rozwoju osobowości wymaga od trenera posiadanie podstawowych umiejętności psychologa: sztuki słuchania, nawiązywania kontaktu, komunikacji werbalnej, świadomości własnych emocji, ekspresji własnego ciała, sztuki prowadzenia wywiadu. W ramach tych zajęć ćwiczyć będziemy ww. umiejętności nawiązując do teorii i technik stosowanych w psychoterapii. Zajęcia wymagają regularnego czytanie lektur, czynnego udziału oraz własnej otwartości. Bibliografia do zajęć może ulec zmianie.
Zaliczenie: ocena będzie wystawiana na podstawie:
-testów sprawdzających czytanie lektur
-krótkich zadań domowych
-obecności
wymagania:
zaliczenie: kolokwium oraz wykonanie dodatkowego zadania [4pkt/30h]
kryteria selekcji komputerowej: specjalizacja
Lista zagadnień omawianych i ćwiczonych w trakcie kursu:
*Komunikacja werbalna (m.in. parafrazy; klaryfikacja; konfrontacja; komunikat "ja")
*Komunikacja niewerbalna (m.in. obserwacja; synchronizacja)
*Inne umiejętności związane z aktywnym słuchaniem (m.in. empatyczne rozumienie; otwartość "ja"; ekspresja "ja")
*Radzenie sobie z oporem
*Zjawiska występujące w grupie (m.in. opór; role i normy grupowe; spójność)
*Podstawy pracy z grupą (m.in. samodzielne tworzenie i prowadzenie ćwiczeń)
*Etyka zawodowa psychologa w kontekście pracy z grupą
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zwiększenie podstawowych kompetencji psychologicznych.
Nabycie nowych, praktycznych umiejętności z obszaru pracy z ludźmi (zarówno indywidualnej jak i z grupami).
Literatura
literatura obowiązkowa (fragmenty):
Bernard H. S., MacKenzie K. R. (red.). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa
Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa.
Egan G. (1986). Twarzą w twarz. Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Poznań: Zysk i S-ka.
McKay M., Davis M., Fanning P. (2005). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
literatura uzupełniająca:
Bernard H. S., MacKenzie K. R. (red.). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa
Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa.
Egan G. (1986). Twarzą w twarz. Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Poznań: Zysk i S-ka.
Grzesiuk, L. (red.)(2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
McKay M., Davis M., Fanning P. (2005). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Semplewska-Żakowicz K. Kreutz K. (red.) (2005) Wywiad psychologiczny tom.1, Pracownia Testów Polskiego Wydawnictwa Psychologicznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: