Wspieranie rozwoju osobowości 2500-SP309-01
Wykład 1 14.02
Dr Dorota Kobylińska
Wprowadzenie. Counselling jako nieterapeutyczna metoda pomocy
Kobylińska D. (2005). Wywiad na potrzeby wspierania rozwoju osobistego, W: Wywiad psychologiczny, K. Stemplewska-Żakowicz, T. Szutrowa i K. Krejtz (red.) Warszawa: Pracownia testów PTP.
Wykład 2 21.02
dr Monika Grzesiak-Feldman
Warsztat umiejetnosci psychospolecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa–
Literatura:
Grzesiak-Feldman, M. (2005). Warsztat umiejętności psychospołecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa: wybrane zagadnienia. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 2(2), 171-186
Wykład 3 i 4 28.02 i 6.03
dr D. Karwowska
O możliwościach modyfikowania i ograniczania wpływu utajonego afektu na jawnie formułowane sądy
Literatura obowiązkowa:
1.Jarymowicz M. (2008) Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa:PWN (Część IV i VI)
2.Karwowska D (2007) Rola refleksyjnego systemu wartościowania w ograniczaniu wpływu nieuświadamianego afektu. [W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP
3.Karwowska D i Szuster A. (2007) O niektórych indywidualnych właściwościach ograniczających wpływ nieuświadamianego afektu. [W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP
Literatura uzupełniająca:
1.Jarymowicz M. (2008) Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa:PWN (Część II i V)
2.Karwowska D i Kobylińska D (2007) Zlateralizowane ekspozycje bodźców podprogowych.[W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP
3.Kobylińska D (2001) Efekt asymilacji i kontrastu w badaniach nad wpływem utajonego afektu na formułowanie sądów [W:] M. Jarymowicz (red.) Pomiędzy afektem a intelektem – poszukiwania empiryczne. Warszawa: WIP PAN
4.Kolańczyk A (2007) Asymilacyjne i Kontrastowe oceny względem nieuświadamianego afektu – próba interpretacji. [W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP
Wykład 5 i 6 13.03 i 20.03
dr hab. Anna Szuter-Kowalewicz
Regulacyjna rola reprezentacji innych ludzi w społecznym funkcjonowaniu
Znaczenie dostępności perspektywy innej osoby.
Literatura:
• Markus,H.(1993). Ja w myśli i pamięci (w) T. Maruszewski (red.), Poznanie, afekt, zachowanie. Warszawa: PWN 102-129.
• Kamińska-Feldman, M.(1994). Asymetria w ocenianiu dystansów Ja-Inni. Warszawa: OWWPUW s. 13-25.
• Szuster,A.(2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu Warszawa: Wyd. Instyt. Psych. PAN s.51-61.; 98-108
• Szuster, A. (2008). O roli standardów poza-ja w antycypacji ocen i zachowań innych ludzi [W;] W. Ciarkowska, W. Oniszczenko,(red.) Szkice z psychologii różnic indywidualnych (s. 294- 306)
• Szuster, A., Borodo-Jaskólska, E. (2011). O możliwości ograniczenia projekcji Ja: rola dostępności standardów poza-ja. Przegląd Psychologiczny, 54,2 s.159- 178
Wykład 7 27.03
dr Tomasz Baran
Doświadczenie metafizyczne a rozwój osobowości
Jung, C. G. (2005). Psychologia a religia Zachodu i Wschodu. Warszawa: Wydawnictwo KR (str. 479 -515)
Wykład 8 3.04
dr Norbert Maliszewski
Wprowadzenie do treningu twórczości
Wykład 9 17.04
dr hab. Katarzyna Stemplewska-Żakowicz
Dialogowe Ja
Literatura:
Oleś, P. K., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki.(t.1, ss. 651 – 764). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Podrozdział 8.8.4. Teoria dialogowego Ja (ss.727 - 731)
Wykład 10 24.04
dr hab. Katarzyna Stemplewska-Żakowicz
Diagnoza psychologiczna w poradnictwie i psychoterapii
Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki.(t.2, ss. 23 – 94). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Podrozdział 11.3.1.3. Rygor naukowy w diagnozie psychologicznej (ss.37 - 43)
• Podrozdział 11.3.2. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (ss.43 - 46).
Wykład 11 8.05
Diagnoza psychologiczna w poradnictwie i psychoterapii c.d.
Wykład 15.05
mgr Anna Werner
Optymizm
Wykład 13 22.05
Dr Dorota Kobylińska
Rozwój osobowości na podstawie wybranych teorii psychologicznych; psychologia pozytywna
Literatura:
Oleś P. (2003). Rozwój osobowości, W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, tom 3 (s. 131-177). Warszawa: PWN.
29.05 - EGZAMIN
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura w sylabusie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: