Diagnoza kliniczna osobowości testem MMPI-2 2500-SP307-15
Kurs wprowadza w zagadnienia konstrukcji i stosowania Minnesockiego Wielowymiarowego Inwentarza Osobowości. Metoda ta jest interesująca zarówno dla osób specjalizujących się w psychometrii, ze względu na oryginalną metodę konstrukcji i zastosowanie wielu interesujących technik poprawiających właściwości poszczególnych skal, jak i dla klinicystów, poszukujących odpornego na fałszowanie wyników narzędzia oceny osobowości zaburzonej.
Pierwsza część zajęć ma charakter wykładu. Prezentowane sa zasady konstrukcji testu i historia prac nad polska adaptacją, omawiana jest specyfika tworzenia norm. Omawiane sa techniki zabezpieczenia testu przed manipulacją ze strony badanego (MMPI uchodzi za najlepiej zabezpieczony pod tym względem kwestionariusz) i praktyczne aspekty oceny wiarygodności testu. Omawiane są kolejne skale kwestionariusza, przy czym duży nacisk położony jest na znajomość kryteriów diagnostycznych wg ICD-10 w porównaniu z klasyczną terminologią psychiatryczną Kraepelina, która stanowiła podstawę tworzenia MMPI.
Oprócz części wykładowej kurs obejmuje pracę w grupach nad analizą przypadków i formułowanie diagnozy klinicznej. Uczestnicy mają możliwość nauki samodzielnego opracowania przypadków osób z zaburzeniami osobowości, nerwicowymi, psychotycznymi i afektywnymi.
Część wykładowa kończy się testem, następnie po części seminaryjno-warsztatowej uczestnicy tworzą na zaliczenie samodzielną opinię na podstawie wyników MMPI.
Nakład czasu: uczestnictwo w zajeciach 30 godzin. Przygotowanie do zajęć, wykonanie własnego badania i obliczenie wyników 45 godzin. Przygotowanie do dwóch sprawdzianów 15 godzin. Razem 90 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
– Wymienia zalety i wady empirycznej konstrukcji kwestionariuszy
– Interpretuje wyniki na skali tenowej
– Formułuje hipotezę interpretacyjną
– Interpretuje wyniki skal kwestionariusza
– Zna podskale skal klinicznych
– Tworzy zintegrowaną opinię psychologiczną
– Udziela informacji zwrotnej osobie badanej
– Ocenia wiarygodność profilu MMPI
Postawy. Student
– Zachowuje krytycyzm wobec danych testowych
– Dostrzega konieczność opisu silnych i słabych stron badanego w informacji zwrotnej
– Dostrzega związek między posiadaniem wiedzy klinicznej i psychometrycznej a rzetelnością diagnozy
Umiejętności. Student
– Stosuje formalne wskaźniki do interpretacji MMPI
– Prawidłowo koduje profil w systemie Welscha
– Prawidłowo stosuje klucze i normy
– Wykreśla profil
Kryteria oceniania
• Śródsemestralny pisemny test kontrolny: 50% oceny końcowej, w tym:
– Zagadnienia psychometryczne 10%
– Zagadnienia psychopatologiczne 10%
– Formalne wskaźniki interpretacyjne 10%
– Treść skal 20%
• Końcowe zaliczenie pisemne w formie studium przypadku: 50% oceny końcowej, w tym:
– Ocena wiarygodności testu 10%
– Ocena poziomu nieprzystosowania i sformułowanie hipotezy interpretacyjnej 10%
– Sformułowanie opinii psychologicznej 20%
– Sformułowanie wniosków i informacji zwrotnej 10%
• Kryteria oceny końcowej:
51-60%: dst,
61-70% dst+
71-80% db,
81-90% db+
91-99% bdb,
100% celujący
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: