Diagnoza indywidualna 2500-SP307-04
CZĘŚĆ I: WPROWADZENIE W TEMATYKĘ INDYWIDUALNEJ DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ
Zajęcia 1: Wprowadzenie do zajęć – kwestie organizacyjne i program. Zasady zaliczenia zajęć , ze szczególnym naciskiem na przeprowadzenie diagnozy oraz przygotowanie raportu. Wprowadzenie w tematykę diagnozy indywidualnej cz. I: Co to jest, na czym polega diagnoza psychologiczna. Relacja z diagnostą – kontrakt. Praca domowa – znalezienie osoby chętnej do poddania się diagnozie (z uwzględnieniem, że powinna to być osoba pełnoletnia, nieznajoma, itd.); zawarcie kontraktu oraz ustalenie celu diagnozy, na podstawie której dokonane zostanie zaliczenie zajęć.
Zajęcia 2: Wprowadzenie teoretyczne w tematykę diagnozy indywidualnej – cz. II: Podejście nomotetyczne, idiograficzne, ilościowe, jakościowe, kliniczne, ustrukturalizowane, swobodne. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych. Modele podejmowania decyzji diagnostycznych i postępowania diagnosty. Praca domowa – krótki opis celu diagnozy indywidualnej uzgodnionego z osobą badaną do przedstawienia na kolejnych zajęciach.
METODY DIAGNOSTYCZNE
Zajęcia 3: Obserwacje behawioralne – rodzaje obserwacji. Ćwiczenia w obserwacji i interpretacji zachowań. Praca domowa – obejrzenie wybranego fragmentu filmu, dokonanie, opis i interpretacja obserwacji. Krótkie przedstawienie na kolejnych zajęciach.
Zajęcia 4: Wywiad swobodny vs ustrukturalizowany. Techniki tworzenia pytań. Ćwiczenia w prowadzeniu wywiadu.
Zajęcia 5: Metody pomiaru zdolności – przypomnienie. Prezentacje studentów.
Zajęcia 6: Metody pomiaru osobowości – przypomnienie. Prezentacje studentów.
Zajęcia 7: Metody pomiaru sposobów radzenia sobie ze stresem i aspektów zdrowotnych – przypomnienie. Prezentacje studentów.
Zajęcia 8: Metody pomiaru zainteresowań i wartości oraz aspektów relacji rodzinnych – przypomnienie. Prezentacje studentów.
KOMPETENCJE DIAGNOSTY
Zajęcia 9: Dobór metod i technik diagnostycznych – ćwiczenie na bazie celów uzgodnionych przez studentów z ich osobami badanymi. Praca domowa – dobór technik odnośnie celu ustalonego z osobą badaną. Przeprowadzenie docelowej diagnozy indywidualnej za pomocą wybranych technik standardowych. Analiza rezultatów i przygotowanie pytań do ustrukturalizowanego wywiadu.
Zajęcia 10: Kompetencje i umiejętności diagnosty. Ćwiczenia w aktywnym słuchaniu i określeniu problemu/potrzeb/kompetencji/umiejętności osoby badanej. Praca domowa: wstępne wnioski odnośnie celu badania ustalonego z osobą badaną, wyciągane na podstawie wyników przeprowadzonych testów - do przedstawienia na kolejnych zajęciach. Deadline na oddanie pytań przygotowanych do wywiadu z osobą badaną.
Zajęcia 11: Wnioski diagnostyczne oraz zasady pisania raportu z postępowania diagnostycznego. Praca domowa – druga część docelowej diagnozy indywidualnej - przeprowadzenie wywiadu z osobą badaną.
Zajęcia 12: Informacje zwrotne – ćwiczenia. Praca domowa – przygotowanie docelowego, końcowego raportu z postępowania diagnostycznego.
Zajęcia 13: Etyka diagnosty. Ćwiczenia na opisach trudnych przypadków. Deadline na oddanie raportów z przeprowadzonej na potrzeby zajęć diagnozy indywidualnej.
Zajęcia 14: Kolokwium. Omówienie raportów.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu studenci będą potrafili trafnie określać kryteria pomiaru, dobierać właściwe metody diagnostyczne, przeprowadzać proces diagnozy oraz opisywać go w ramach raportu. Będą w sposób kompetentny wyciągać wnioski na temat aktualnego i prawdopodobnego przyszłego funkcjonowania diagnozowanej jednostki.
Kryteria oceniania
Aktywna praca podczas zajęć. Wykonywanie prac domowych (20% ogólnej punktacji), które służą przećwiczeniu umiejętności i pozyskaniu wiedzy potrzebnych do przeprowadzenia diagnozy indywidualnej. Podstawę zaliczenia stanowi raport z przeprowadzonej diagnozy (50% ogólnej punktacji). Pozyskana wiedza zostanie także sprawdzona podczas końcowego kolokwium (30% ogólnej punktacji).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 2, 3 i 4.
Paluchowski, W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: SCHOLAR. Rozdziały 4 i 5.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny II. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Rozdziały: „Relacja diagnostyczna”, Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym”, „Dylematy etyczne”, „Zawieranie kontraktu”, „Udzielanie informacji zwrotnej”.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny III. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Wybrany/e rozdział/y odpowiednio do celu diagnozy.
Podręczniki do wybranych standardowych metod diagnostycznych.
Literatura uzupełniająca:
Kodeks etyczny zawodu psychologa.
Lichtenberger, E.O., Mather, N., Kaufman, N.L., Kaufman, A.S., (2004) Essentials of assessment report writing, New York: Wiley, 55-81.
Lichtenberger, E.O., Mather, N., Kaufman, N.L., Kaufman, A.S., (2004) Essentials of assessment report writing, New York: Wiley, 1-29. (X)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: