Wspieranie integracji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością 2500-SP306-20
Blok I: Wprowadzenie. Aspekty społeczne i kulturowe niepełnosprawności:
(1) Społeczny model niepełnosprawności. Jak społeczeństwo wpływa na powstawanie niepełnosprawności? Własne doświadczenia, obawy związane z niepełnosprawnością.
(2) Postawy, stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja osób z niepełnosprawnością. Obraz społeczny osób z niepełnosprawnością. Osoby niepełnosprawne w mediach. Jak środki masowego przekazu pokazują osoby niepełnosprawne, jakie mogą być tego konsekwencje?
(3) Perspektywa kulturowa niepełnosprawności. Podstawowe pojęcia psychologii międzykulturowej. Proces enkulturacji, jako sposób tworzenia relacji międzykulturowych
(4) Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością w życiu kulturalnym społeczeństwa. Udział osób z niepełnosprawnością w tworzeniu życia kulturalnego społeczeństwa
Blok II: Wspieranie integracji społecznej osób z niepełnosprawnością
(5) Integracja w edukacji. Mity i fakty. Organizacja procesu dydaktycznego i przestrzeni szkolnej dla uczniów z niepełnosprawnością. Postawy uczniów sprawnych wobec niepełnosprawnych rówieśników.
(6) Możliwości kształtowania i modyfikacji postaw wobec osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie propozycji programu profilaktyki uprzedzeń i stereotypów (np. zajęć warsztatowych na temat niepełnosprawności dla dzieci lub młodzieży).
(7) Przeprowadzenie zajęć na temat niepełnosprawności w wybranej placówce oświatowej.
Blok III: Wspieranie integracji zawodowej osób z niepełnosprawnością
(8) Niepełnosprawni jako mniejszościowa grupa kulturowa – implikacje dla sprawnej większości
(9) Metody wsparcia na rynku pracy: zatrudnienie wspomagane, doradztwo zawodowe, outplacement, pośrednictwo pracy, coaching, mentoring
(10) Prawne podstawy rozwoju zawodowego osób niepełnosprawnych w Polsce
(11) Specyficzne potrzeby poszczególnych rodzajów niepełnosprawności na rynku pracy
(12) Stosunek pracodawców do osób niepełnosprawnych
(13) Stosunek niepełnosprawnych do pracy
(14) Profil osoby wspomagającej osoby niepełnosprawne
Efekty kształcenia
• Zdobycie wiedzy na temat powstawania uprzedzeń i stereotypów oraz kształtowania pozytywnego i złożonego obrazu osób z niepełnosprawnością.
• Rozwijanie umiejętności organizowania zajęć informacyjnych dla dzieci, młodzieży, nauczycieli dotyczących niepełnosprawności (w szkołach podstawowych, gimnazjum, liceum)
• Rozwijanie umiejętności reprezentowania interesów osób z niepełnosprawnością wobec instytucji zewnętrznych
• Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej umieszczania osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy
• Rozwijanie umiejętności wsparcia osób niepełnosprawnych w różnych środowiskach społecznych
Literatura
Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń (s. 21-50; s. 307-337). Gdańsk: GWP. (rozdz. Wprowadzenie w tematykę stereotypizacji i uprzedzeń; Przeciwdziałanie uprzedzeniom)
Sękowski, A. E. i Niziołek, M. (2011). Uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych o różnych rodzajach niepełnosprawności. Przegląd Psychologiczny, 54(4), 343-361.
Chodkowska, M., Byra, S., Kazanowski, Z., Osik-Chudowolska, D., Parchomiuk, M., & Szabała, B. (2010). Stereotypy niepełnosprawności. między wykluczeniem a integracją. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bieganowska, A. (2005). Niepełnosprawni w mediach. http://portalwiedzy.onet.pl/4869,4291,1214574,1,czasopisma.html
Stanisławski, P. (2004). Od ofiary do herosa. www.integracja.org/ledge/x/7828
Bedyńska, S., Rycielski, P. (2010). Kim jestem? Przeciwdziałanie stereo typizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Scholar.
Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnoprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzezińska A., Woźniak Z., Maj K., Red. (2007) Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS.
Pisula, E., Matusiewicz, K., Walewska, K. (red.), (2011). Oblicza niepełnosprawności. Warszawa: Medi Page.
Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. (2013). Broszura informacyjna i standardy jakości. Warszawa: PFON.
Giermanowska, E. (red.), (2007). Młodzi Niepełnosprawni – aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia. Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
Górnicka B. (2004) Plany życiowe młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kobosko, J. (red.), (2009). Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie. Warszawa: Stowarzyszenie Usłyszeć Świat.
Łukowski, W. (red.), (2008). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy – portret środowiska. Warszawa: ACADEMICA, Wydawnictwo SWPS.
Majewski, T. (2011). Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Warszawa: MPiPS. Źródło: www.niepelnosprawni.gov.pl/publikacje
Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych. (1998). Społeczny model niepełnosprawności. Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, nr 1 (155).
Palak Z. Red. (2006) Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. Red. (2006). Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty Psychopedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Trzebińska E. Red. (2007) Oddziaływania psychologiczne na rzecz integracji osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS.
Tomaszewski, P., Pisula,E., Bargiel – Matusiewicz, K. (red.),(2014). Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności i zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologiamiędzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: