Podstawy psychologii rehabilitacji 2500-SP306-13
1.Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia rehabilitacyjna? Idee psychologiczne w rehabilitacji. Rozwój psychologii rehabilitacyjnej
2.Pojęcie niepełnosprawności. Model indywidualny (medyczny) a model społeczny niepełnosprawności. Konsekwencje przyjęcia określonego sposobu definiowania niepełnosprawności. Definiowanie niepełnosprawności w aspekcie prawnym (orzekanie o niepełnosprawności; stopnie niepełnosprawności)
3,4,5,6. Sytuacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością.
• (3) Subiektywna reakcja na niepełnosprawność - proces adaptacji do niepełnosprawności: przebieg i uwarunkowania.
• (4) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z problemami w odbiorze bodźców. Uszkodzenia wzroku.
• (5) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z problemami w odbiorze bodźców. Uszkodzenia słuchu.
• (6) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z niepełnosprawnością ruchową.
7. Wokół pojęcia rehabilitacji. Rehabilitacja, terapia czy wspomaganie rozwoju? Psychologiczne aspekty procesu udzielania pomocy. Optymalizacja relacji pomagania. Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji. Rola psychologa w procesie wspomagania osób niepełnosprawnych.
8. Sytuacja prawna osób niepełnosprawnych w Polsce. Akty prawne a niepełnosprawność.
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student:
- różnicuje indywidualny i społeczny model niepełnosprawności
- definiuje pojęcia związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności
- porównuje sytuację psychologiczną osób o różnych rodzajach niepełnosprawności
- identyfikuje etapy adaptacji do niepełnosprawności
- opisuje podstawowe akty prawne dotyczące osób niepełnosprawnych
POSTAWY: Student:
- zachowuje krytycyzm wobec uproszczonego obrazu osób niepełnosprawnych
- dostrzega konieczność indywidualnego podejścia do diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych
Kryteria oceniania
- testowy egzamin pisemny
- obecność na zajęciach
Literatura
Kowalik, S. (2007) Psychologia rehabilitacji. Warszawa, WAiP (rozdział 1; 3; 6)
Kowalik, S. (2007) Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji, w: J. Strelau (red) Psychologia. Podręcznik akademicki,(wyd.2) Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Obuchowska, I (red.) (2008) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (wyd.5), Warszawa, WSiP następujące rozdziały:
• Kowalewski, L. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych
• Ossowski, R. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie. Dzieci niedowidzące i niewidome
• Pietrzak, W. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie. Dzieci z wadą słuchu.
• Szychowiak, B. Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo
Gałkowski, T., Pisula, E. (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN
Orkan-Łęcka, M., Dąbrowska, M. (2004) Specyfika rozwoju i jego wspomagania u małych dzieci niewidomych lub słabo widzących. W: G. Kmita, T. Kaczmarek (red.) Wczesna interwencja; miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wyd. EMU.
Niepełnosprawni. Rehabilitacja zawodowa i społeczna”. Seria: Poznaj swoje prawa. Wydanie i redakcja: Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2007
Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ PTP (rozdziały: 2, 8, 9)
www.niepelnosprawni.pl
www.niepelnosprawni.gov.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: