Ocenianie pracowników 2500-SP303-26
Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych tematyką oceniania pracowników. Celem zajęć będzie przybliżenie założeń systemów ocen pracowniczych oraz praktycznych i metodologicznych problemów związanych z konstrukcja narzędzi oceny. Ponadto zostaną omówione podstawowe zasady i najczęściej popełniane błędy w procesach oceny. Część zajęć będzie w formie seminarium, część w formie ćwiczeń.
Kurs jest uzupełniony kursem internetowym na stronie COME http://kampus.uw.edu.pl (w KURSACH WYDZIAŁOWYCH I INSTYTUTOWYCH proszę szukać WYDZIAŁU PSYCHOLOGII, a następnie kursu OCENIANIE PRACOWNIKÓW):
UWAGA: Proszę zapisywać się LOGINEM I HASŁEM z USOSa oraz poczekać na autoryzację 2-3 dni
Omawiane zagadnienia:
Założenia towarzyszące ocenianiu
Kryteria oceny pracowniczej: cechy, efekty pracy czy zachowania?
Incydenty krytyczne
Przegląd metod stosowanych w ocenianiu pracowników, min.:
• pomiar ilości i jakości pracy, dane o wypadkach, absencji itp.
• wskaźniki efektywności
• skale oceniające
• rangowanie
• porównywanie parami,
• porównywanie z wymuszonym podziałem
• porównywanie z wymuszonym wyborem
• skale zakotwiczone behawioralnie
• ocena 360°
• zarządzanie przez cele
• ocena własna
Tworzenie narzędzi i walidacja
Błędy w ocenianiu (efekt halo, pierwszeństwa, świeżości, kolejności, pewności wstecznej)
Układanie pytań – podstawowe zasady i pułapki
Rozmowa oceniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA: student będzie potrafił wymienić
- różne systemy oceniania
- omówić wady i zalety różnych rodzajów ocen
- zaproponować sposób oceniania pracowników
UMIEJĘTNOŚCI: Student będzie umiał:
- posługiwać się terminologią,
- przygotować pytania do kwestionariusza,
- zaproponować sposób walidacji kwestionariusza
POSTAWY: Student będzie umiał
- krytycznie ocenić np. ankietę do oceny pracownika czy proponowany sposób oceniania
Kryteria oceniania
Zasady oceniania i wymagania
W trakcie zajęć studenci będą wykonywać w grupach prace domowe związane z omawianymi zagadnieniami.
Na koniec semestru przewidziany jest test końcowy sprawdzający całość materiału.
Ocena końcowa będzie średnią z średniej oceny za prace domowe i z oceny z testu końcowego, z ewentualnym doliczeniem punktów dodatkowych (np. za aktywność na zajęciach)
Dopuszczone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Dodatkowa nieobecność usprawiedliwiona wymaga zaliczenia zadania dodatkowego.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach jest mile widziane :)
Literatura
LITERATURA ŁĄCZNIE: (wraz z LEKTURAMI DODATKOWYMI)
Adamiec, M. (1991). Zastosowanie wybranych teorii psychologii społecznej do tworzenia metod oceny pracowników. W: Z. Ratajczak (red.), Psychologiczne podstawy oceniania pracowników (s. 62-75). Seria: Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy. 4(13). Katowice: Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego
Armstrong, M. (2005). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
rozdz. 12 Analiza i opis stanowisk pracy i ról, s. 174-198
rozdz. 34 Ocena 360 stopni, s. 466-473
rozdz. 10 Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, s. 151-161; (dodatkowa)
rozdz. 32 Podstawy zarządzania przez efekty, s. 435 – 441 (dodatkowa)
rozdz. 33 Procesy zarządzania przez efekty, s. 442 – 465 (dodatkowa)
Borkowska, S. (2001). Strategie wynagrodzeń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
rozdz. 6 Systemowa ocena efektów pracy (s. 179-240) – obowiązkowe: s. 205-220]
Gick, A., Tarczyńska, M. (1999). Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka. Warszawa: PWE. (dodatkowa)
rozdz. 4 Stanowiska pracy i ich cele, s. 69-83
rozdz. 7 Zarządzanie efektywnością pracownika. Ocena pracownicza, s. 133 – 158
Kranas, G. (red.), (1999). Kryteria oceny pracowników: od cech do zachowań. W: G. Kranas (red.) Organizacja. Praca. Bezrobocie. (s. 85-102). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Makin, P., Cooper, C. i Cox, Ch. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Warszawa, PWN
Rzetelność i trafność, Tworzenie kryteriów, s. 22-28
pkt. 6.5 Monitorowanie personelu, s. 186 – 197
Schultz, D. P. i Schultz, S. E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Analiza pracy, s. 98-101
rozdz. 5 Ocena wykonywania zadań (s. 163-203), obowiązkowe: Behawioralnie zakotwiczone skale ocen, s. 179-182, Źródła błędów w ocenianiu pracy, 188-196
Sidor-Rządkowska, M. (2006a). Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Kraków: Oficyna Ekonomiczna
rozdz. 1 Zarządzanie oparte na kompetencjach, s. 11-26
rozdz. 2 Opracowanie kompetencyjnych systemów ocen – działania przygotowawcze, s. 27-44
rozdz. 4 360-stopniowa ocena kompetencji, s. 66-85
Sidor-Rządkowska, M. (2006b). Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników. Kraków: Oficyna Ekonomiczna
rozdz. 1 Miejsce ocen okresowych w polityce personalnej przedsiębiorstwa, s. 15-25
rozdz. 5 Metody oceny pracowników, s. 82-112
rozdz. 6 Ustalanie kryteriów oceny, s. 113-129
rozdz. 7 Zasady prowadzenia rozmów z ocenianymi pracownikami, s. 130-142
rozdz. 8 Błędy w procesie oceniania, s. 147-158
Aneks: Przykładowe formularze oceny pracowników, s. 197-250
Stefański, R. (1991). Ocenianie efektów pracy i ich nagradzanie. W: G. Kranas (red.), Wybrane zagadnienia społecznej psychologii organizacji, tom II (s. 28 – 70). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii.
Studenski, R. (1991). Cel, metoda i procedura oceniania pracowników. W: Z. Ratajczak (red.), Psychologiczne podstawy oceniania pracowników (s. 161- 167). Seria: Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy. 4(13). Katowice: Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego
Ward, P. (2005). Ocena pracownicza 360 stopni. Metoda sprzężenia zwrotnego. Kraków: Oficyna ekonomiczna
rozdz. 4 Kwestionariusze (s. 87 – 119), obowiązkowe: s. 100-119: Poziom szczegółowości pytań kwestionariusza, Liczba pozycji kwestionariusza, Skale ocen, Pytania otwarte, Dokumenty wykonawcze,
rozdz. 5 Walidacja i badanie pilotażowe kwestionariusza sprzężenia zwrotnego 360 stopni, s. 120-138
rozdz. 7 Facylitacja i planowanie działań, s. 172-203 (dodatkowa)
Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
rozdz. 2 Odpowiedzi na pytania jako podstawowe dane w naukach społecznych, (s. 59-94), obowiązkowe: pkt. 2.5 Przykłady zniekształconych odpowiedzi respondentów, s. 72-90
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: