Warsztaty edukacyjne jako forma doskonalenia zawodowego: wybrane zagadnienia teoretyczne 2500-SP303-23
Zakres tematyczny:
Podstawowe definicje warsztatu
Podstawowe definicje szkolenia
Szkolenia a inne formy doskonalenia
Porównanie warsztatu ze szkoleniem
Trudności terminologiczne związane ze słowem „warsztat”
Wprowadzenie terminu „aktywne metody nauczania”, uczenie laboratoryjne
Metody aktywizujące (aktywne)
Mechanizmy nauczania dorosłych i andragogice
Rola doświadczenia w nauczaniu dorosłych i metodzie warsztatowej
Historia i podstawowe założenia uczenia laboratoryjnego
Podobieństwa i różnice między warsztatem edukacyjnym a innymi psychologicznymi formami pracy z grupą
Definicje grupy (przypomnienie)
Rola dynamiki grupowej w nauczaniu warsztatowym
Podstawowe sposoby kategoryzowania procesu grupowego
Typowe role podejmowane w grupie
Optymalna wielkość grupy warsztatowej oraz szkoleniowej
Etapy cyklu szkoleniowego
Przebieg cyklu szkoleniowego w zależności od rodzaju szkolenia (zamknięte vs. otwarte)
Analiza potrzeb szkoleniowych (RASP)
Projektowanie warsztatu (cele warsztatu)
Techniki stosowane w szkoleniach i warsztatach
Dobór technik w szkoleniach i warsztatach
Rekrutacja i dobór uczestników w szkoleniach i warsztatach
Prowadzenie warsztatów
Ewaluacja szkoleń (warsztatów)
Rola trenera i style pracy trenera (szkoleniowca)
Etyczne aspekty pracy trenerskiej i szkoleniowej
Rekomendacje trenerskie PTP
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci będą:
- definiować podstawowe rodzaje szkoleń
- adekwatnie posługiwać się terminami: warsztat, trening, szkolenie
- rozumieć specyfikę pracy warsztatowej
- odróżniać warsztat od innych metod edukacyjnych i psychologicznych
- potrafili ocenić, czy dany warsztat spełnia podstawowe wymogi stawiane tego typu oddziaływaniu
- świadomi etycznych aspektów stosowania warsztatu (zwłaszcza w organizacjach)
- wiedzieć, że każde szkolenie poprzedza analiza potrzeb
- potrafili zdecydować kiedy stosować metody warsztatowe, kiedy inne rodzaje szkoleń, a kiedy innego typu oddziaływania psychologiczne
- uwrażliwieni na to, na co należy zwracać uwagę przy zamawianiu warsztatów, treningów lub szkoleń w zewnętrznych firmach szkoleniowych
Kryteria oceniania
Końcowy test jednokrotnego wyboru z założonym poziomem trudności 60%
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Egan, G. (2001). Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny (str. 14-21). Poznań: Zysk i S-ka
Grzesiak-Feldman, M. (2005). Warsztat umiejętności psychospołecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa: wybrane zagadnienia. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 2(2), 171-186
Kirkpatrick, D. L. (1998). Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń (str. 21-34). Warszawa: Studio Emka.
Kosowska, M., Jarmuż, S. i Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów (41-61; 199-222). Kraków: Wolters Kluwer.
Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Gdańsk: GWP
Oyster, C. K. (2002). Grupy. (82-94 – fazy rozwoju grupy). Poznań: Zysk i S-ka.
Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkoleń (str. 11-29; 88-98; 135-172). Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Schneider-Corey, M. i Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. (str. 9-16 i 30-67). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Grzesiak-Feldman, M. i Styśko, M. (2006). Warsztat umiejętności psychospołecznych jako metoda prowadząca do zmiany w jednostce: analiza empiryczna. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 3(3), 231-244
Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: WAB
Knowles, M. S., Holton, E. F. i Swanson, R. A. (2009). Edukacja dorosłych. Warszawa: PWN
Król-Fijewska, M. (1991). Trening asertywności – metoda uczenia konstruktywnych zachowań. W: M. Lis-Turlejska (red.), Nowe zjawiska psychoterapii (s. 38-53). Warszawa: Jacek Santorski & CO.
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1992). Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa. Warszawa: PTP
Rogers, C. R. (1981). Grupy spotkaniowe. W: K. Jankowski (red.), Psychologia w działaniu (s. 78-155). Warszawa: Czytelnik.
Silberman, M. (2005). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Szmagalski, J. (1998). Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe. (rozdział 1.4. Jak żyją grupy: Proces grupowy). Warszawa: Centrum Animacji Kultury.
Tuckman, B. W. (1965). Developmental Sequences in Small Groups. Psychological Bulletin, 63, 6, 384-399. – artykuł ten w formacie Worda można pobrać ze strony: http://www.infed.org/thinkers/tuckman.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: