Historia i otoczenie psychologii organizacji 2500-SP303-21
Główne zagadnienia:
Ewolucja organizacji, teorii zarządzania i psychologii organizacji (naukowe zarządzanie, klasyczna szkoła organizacji, nurt human relations, podejście systemowe, teoria gier, szkoła behawioralne, japońska filozofia zarządzania, podejście sytuacyjne.
Strategie organizacji (definicje strategii, szkoły strategii, idee kierunkujące – wizja, misja, wartości, wybrane metody analizy strategicznej, typologie strategii, wdrażanie strategii – zrównoważona karta wyników).
Struktury organizacji (elementy struktury organizacyjnej, uwarunkowania struktur organizacyjnych, typy struktur – proste, funkcjonalne, dywizjonalne, macierzowe, projektowe; tendencje centralizacyjne i decentralizacyjne, proces rozwoju organizacji – wzrosty i nieuniknione kryzysy)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (funkcja, cele i mierniki efektywności, funkcje i zadania specjalistów HR, podstawowa charakterystyka procesów procesy zarządzania zasobami ludzkimi i powiązań między nimi, koncepcja kompetencji jako konstruktu integrującego procesy zarządzania ludźmi.
Zagadnienia etyczne w pracy psychologa w organizacji.
Możliwe role psychologów organizacji w organizacji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student:
potrafi opisać przełomowe punkty w ewolucji koncepcji zarządzania i psychologii organizacji (ich gospodarcze, techniczne, społeczne i polityczne uwarunkowania; najważniejsze teorie, badania i rekomendacje; konsekwencje);
rozumie najważniejsze pojęcia w zakresie strategii organizacji, umie scharakteryzować wybrane szkoły definiowania strategii organizacji; opisać kilka popularnych metod analizy strategicznej, oraz podać najpopularniejsze wybory strategiczne wraz z przykładami organizacji, które je stosowały;
potrafi scharakteryzować wymiary opisu i analizy struktur organizacyjnych; czynniki wpływające na ich kształtowanie, opisać podstawowe typy struktur organizacyjnych (rozpoznać je w realnych organizacjach) oraz ich konsekwencje dla procesów decyzyjnych, efektywności i stosunków społecznych;
potrafi zdefiniować funkcję i zakres przedmiotowy Zarządzania Zasobami Ludzkimi w organizacjach; opisać ewolucję teorii, celów, narzędzi i struktur zarządzania personelem;
wymienić i opisać typowe role zawodowe jakie pełnią psychologowie wewnątrz organizacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie 60 pkt.
Punkty można uzyskać:
1. W teście końcowym (test jednokrotnego wyboru, 33 pytania, w każdym pytaniu za prawidłową odpowiedź 3 pkt. za nieprawidłową lub brak odpowiedzi 0 pkt.)
2. w mini-testach rozpoczynających każdy wykład a sprawdzających wiedzę w zakresie tematyki poprzedniego wykładu (testy jednokrotnego wyboru, 3 pytania, w każdym pytaniu za prawidłową odpowiedź 1 pkt za nieprawidłową lub brak odpowiedzi 0 pkt.)
3. za przysłane propozycje pytań do mini-testów jeżeli zostaną wykorzystane przez wykładowcę w mini-testach; autor pytania zdobywa punkty w zależności od odsetka prawidłowych odpowiedzi wśród wszystkich osób piszących mini-test (40-60% trafnych odpowiedzi – 3 pkt.; 30-40% lub 60-70% trafnych – 2 pkt.; 20-30% lub 70-80% trafnych – 1 pkt).
4. za zadania domowe (mogą być przygotowywane indywidualnie lub w zespołach dwu- lub trzyosobowych) - przygotowywanie i ewentualnie wygłoszenie prezentacji ilustrującej, komentującej lub polemizującej z treścią poprzedniego wykładu poprzez przedstawienie przypadków zaczerpniętych z literatury, mediów, doświadczeń własnych lub zasłyszanych), do zdobycia do 3 pkt. za jedno zadanie domowe
UWAGA: ZE WZGLĘDU NA WIELE MOŻLIWOŚCI ZDOBYWANIA PUNKTÓW W TRAKCIE SEMESTRU STUDENT MOŻE PRZYSTĄPIĆ DO TESTU KOŃCOWEGO TYLKO RAZ (NIE MOŻNA POPRAWIAĆ TESTU).
Literatura
Obowiązkowa:
Armstrong, M. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna ekonomiczna. [ss. 19-83]
Baron, A. & Armstrong, M. (2008). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Kraków: Wolters Kluwer [cz. 1]
Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: PWN [r. 2, 4, 6]
Reilly, P. & Williams, T. (2009). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna. [r. 1,2]
Uzupełniająca:
Bogus, T. (2012). Jak dostosować model biznesowy do potrzeb niezamożnych klientów. Harvar Business Review Polska, 117, ss. 30-35
Kim, W.C. i Mauborgne, R. (2005). Strategia błękitnego oceanu. Warszawa: MT Biznes
Oleksyn, T. (2008).Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. Kraków: Oficyna
Pocztowski, A. (2008). Zarządzanie talentami w organizacji. Kraków: Oficyna.
Sinek, S. (2013). Zaczynaj od dlaczego. Gliwice: Helion; lub http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: