Motywacja i motywowanie pracowników 2500-SP303-16
Wykład jest poświęcony problematyce motywacji do pracy. Poza prezentacją teoretycznych koncepcji i wyników badań dotyczących procesów motywacyjnych towarzyszących wykonywaniu zadań pracowniczych oraz przynależności organizacyjnej, treść wykładu obejmuje przegląd sposobów kształtowania motywacji do pracy stosowanych w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi oraz omówienie kluczowych koncepcji postaw wobec pracy i organizacji.
Zagadnienia prezentowane podczas wykładu obejmują podstawy teoretyczne procesu motywacji i motywowania do pracy (założenia dot. motywacji i motywowania w różnych modelach zarządzania i modelach motywacji, koncepcje potrzeb i dyspozycji indywidualnych w motywacji do pracy, koncepcje procesu motywowania), narzędzia, techniki i sposoby motywowania do pracy (projektowanie zadań, wynagrodzenia, ocenę okresową, inne elementy procesu kadrowego), motywacyjne znaczenie przynależności do grupy pracowniczej oraz postawy wobec pracy i organizacji (satysfakcję i zaangażowanie).
TEMATY ZAJĘĆ:
1. Główne założenia dotyczące motywacji oraz motywowania do pracy
2. Motywacja do pracy w świetle koncepcji składników motywacji; motywowanie poprzez treść pracy
3. Motywacja do pracy w świetle koncepcji procesu motywowania
4. Modyfikowanie Zachowań Organizacyjnych i inne podejścia teoretyczne do motywacji oraz motywowania do pracy
5. Wzory motywacyjne w organizacji wg koncepcji Katza i Kahna
6. Motywowanie poprzez zasadnicza część wynagrodzenia; wynagrodzenia stałe
7. Okresowa ocena pracowników; ocenianie efektów a ocenianie zachowania
8. Techniki stosowane w ocenie okresowej pracowników, część 1
9. Techniki stosowane w ocenie okresowej pracowników, część 2
10. Motywowanie w odniesieniu do wyników oceny okresowej: ruchoma część wynagrodzenia
11. Motywowanie w odniesieniu do wyników oceny okresowej: oddziaływania rozwojowe
12. Postawy wobec pracy i organizacji: satysfakcja z pracy
13. Postawy wobec pracy i organizacji: zaangażowanie
14. Podsumowanie zajęć. Wybrane współczesne badania nad motywacją i motywowaniem do pracy
15. Sprawdzian końcowy
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student
- wymienia podstawowe założenia koncepcji motywacji i motytowania do pracy
- wskazuje podobieństwa i różnice w zakresie poznanych koncepcji motywacji i motytowania do pracy
- formułuje wnioski praktyczne wynikające z kocepcji i wyników badań w zakresie motywacji i motywowania do pracy
- określa cechy charakterystyczne i warunku wykorzystania różnych narzędzi motywowania do pracy
- przewiduje konsekwencje stosowania różnych narzędzi motywowania do pracy
UMIEJĘTNOŚCI
Student
- odnosi pojęcia, koncepcje i wyniki badań do realnych problemów związanych z motywacją i motywowaniem do pracy
POSTAWY
Student
- ocenia poprawność zastosowania wybranych narzędzi motywowania do pracy
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane są na ocenę.
Podstawę zaliczenia stanowi ocena uzyskana w końcowym pisemnym sprawdzianie testowym.
Obecność na zajęciach w terminie zaliczenia jest obowiązkowa. Nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach w terminie zaliczenia skutkuje utratą jednego podejścia do zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Fletcher, C. (2002). Ocena pracy: ewaluacja i doskonalenie potencjału pracowników i ich pracy. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (s. 145 - 166). Gdańsk: GWP.
Foster, J. J. (2002). Motywacja w miejscu pracy. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (s. 333 - 358). Gdańsk: GWP.
Gick, A., Tarczyńska, M. (1999). Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka (Zarządzanie efektywnością pracownika. Ocena pracownicza, s. 133 – 158; Zasady strategii wynagradzania, s. 159 – 166; Składniki pakietu wynagrodzenia całkowitego, s. 167; Podstawy projektowania systemów wynagradzania, 173 - 179). Warszawa: PWE.
Jasiński, Z. (1998). Motywowanie w przedsiębiorstwie (Motywacyjne aspekty organizacji pracy, s. 49 - 59; Motywacyjna rola uprawnień pracowniczych, s. 59 - 79; Motywowanie elementami procesu kadrowego, s. 79 - 129). Warszawa: Agencja Wydawnicza PLACET.
Katz, D. (1983). Motywacyjne podstawy zachowań w organizacji. W: W. E. Scott, L. L. Cummings (red.) Zachowanie człowieka w organizacji. Tom 1 (s. 458 - 472). Warszawa: PWN.
Makin, P., Cooper, C., Cox, Ch. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy (Postawy związane z pracą, s. 78 – 86; Motywacja, s. 112 – 134; Behawioralne ujęcie motywacji, s. 135 – 166; Samozarządzanie i upełnomocnienie, s. 332 - 350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schultz, D. P., Schultz, S. E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy (Motywacja, satysfakcja z pracy i zaangażowanie, s. 280 - 319; Ocena wykonywania zadań, 163 - 199; Kultura organizacyjna, Dopasowanie między jednostką a organizacją, s. 341 - 344; Niejednoznaczność roli i konflikt roli, s. 441 - 442). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sekuła, Z. (2008). Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty (Możliwości i strategie rozwoju zawodowego pracowników, s. 88 - 96; Aspekty motywacyjne oceniania pracowników, s. 96 - 101). Warszawa: PWE.
Stefański, R. (1991). Ocenianie efektów pracy i ich nagradzanie. W: G. Kranas (red.), Wybrane zagadnienia społecznej psychologii organizacji. (Tom II, s. 28 - 70). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Armstrong, M. (2001). Zarządzanie zasobami ludzkimi (s. Projektowanie stanowisk pracy i budowanie ról, s. 214 - 223; Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, s. 241 - 251; Zarządzanie przez efekty, s. 383 - 421; Rozwój zasobów ludzkich, s. 423 - 495). Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Borkowska, S. (2001). Strategie wynagrodzeń (Istota i funkcje wynagrodzeń, s. 11 - 36; Wartościowanie pracy podstawą polityki płac, s. 117 - 172; Systemowa ocena efektów pracy, s. 173 - 233). Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Czarnota - Bojarska, J. (2004). Trzy podejścia do problemu dopasowania człowiek - organizacja. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 1, 1, 23 - 36.
Czarnota - Bojarska, J. (1991). Satysfakcja z pracy. Przegląd teorii i badań. W: G. Kranas (red), Wybrane zagadnienia społecznej psychologii organizacji (t. II, s. 70 - 103). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii.
Gick, A., Tarczyńska, M. (1999). Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka (Wartościowanie pracy, s. 85 - 107; Zarządzanie płacą zasadniczą, s. 191 - 228; Zarządzanie wynagrodzeniem zmiennym, s. 231 - 264; Polityka świadczeń pozapłacowych, s. 267 - 288). Warszawa: PWE.
Gliszczyńska, X. (1991). Poznawcze modele motywacji pracowników. W: X. Gliszczyńska (red.), Psychologiczny model efektywności pracy (s. 18 - 54). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hulin, C. L., Blood M. R. (1983). Powiększanie zakresu obowiązków: różnice indywidualne i reakcje pracownika. W: W. E. Scott, L. L. Cummings (red.) Zachowanie człowieka w organizacji. Tom 1 (s. 275 - 292). Warszawa: PWN.
Kopertyńska, M. W. (2008). Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka (s. 97 - 269). Warszawa: Wydawnictwo PLACET.
Richard, J., Lawler E. E. (1983). Reakcje pracownika na właściwości pracy. W: W. E. Scott, L. L. Cummings (red.) Zachowanie człowieka w organizacji. Tom 1 (s. 292 - 320). Warszawa: PWN.
Robbins, S. P. (1998). Zachowania w organizacji (Motywacja: od koncepcji do zastosowań, s. 110 - 133). Warszawa: PWE.
Schwab, D. P., Cummings, L. L. (1983). Przegląd teorii dotyczących związku między wykonywaniem zadań a satysfakcją. W: W. E. Scott, L. L. Cummings (red.) Zachowanie człowieka w organizacji. Tom 1 (s. 184 - 197). Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: