Specjalizacja - Psychologia kliniczna dziecka i rodziny 2500-SP302-14-EGZ
Specjalizacja przygotowuje studentów do pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i ich rodzinami. Studenci podczas wykładu i seminariów otrzymują wiedzę teoretyczną dotyczącą psychopatologii rozwoju, zaburzeń rodziny i różnych form pomocy psychologicznej dla dzieci i rodzin. Ponadto podczas ćwiczeń mają możliwość praktycznego stosowania wiedzy, analizując materiał kliniczny (nagrania wideo) oraz uczestnicząc w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z pacjentami podczas ćwiczeń stażowych (do wyboru: zajęcia w Ośrodku Terapeutycznym dla Dzieci lub udział w terapii rodzin). Program specjalizacji obejmuje 480 godz. zajęć (48 punktów ECTS), w tym:
• 90 godzin wykładu na temat zaburzeń rozwoju dziecka oraz zaburzeń rodziny;
• 120 godzin seminarium z zakresu pomocy psychologicznej dziecku i jego rodzinie;
• 120 godzin ćwiczeń z technik diagnozy i terapii dzieci i rodzin, w tym 30 godzin - genogram własny;
• 120 godz. ćwiczeń stażowych w Ośrodku Terapeutycznym dla Dzieci przy Pracowni Psychologii Klinicznej Dziecka Wydziału Psychologii UW albo udział w ćwiczeniach stażowych z terapii rodzin.
• 30 godzin - zajęcia specjalizacyjne rozszerzające wiedzę studenta; do wyboru jedne zajęcia spośród dwóch seminariów i jednego wykładu
Kierownik:
prof. dr hab. Agnieszka Maryniak
Katedra Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny
agnieszka.maryniak@psych.uw.edu.pl
Tel. 5549743, p.107
Program dla studentów rozpoczynających specjalizację w roku akademickim 2014/ 2015:
IV rok, semestr zimowy
Wykłady:
• Zaburzenia rozwoju dziecka. Część pierwsza - perspektywa relacyjna – 30 h, 4 ECTS, prof. Katarzyna Schier
Seminaria:
• Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny – 30 h, 30 ECTS, dr Grażyna Kmita
• Więź emocjonalna - aspekty teoretyczne i kliniczne – 30 h, 3 ECTS, zajęcia do wyboru, dr Diana Senator
Ćwiczenia:
• Metody diagnozy dzieci – techniki swobodne, 30 h, 4 ECTS, koordynator: prof. Katarzyna Schier; prowadzący: grupa 1: prof. Katarzyna Schier, grupa 2: dr hab. Joanna Radoszewska
IV rok, semestr letni
Wykłady:
• Zaburzenia rozwoju dziecka. Część druga - perspektywa neuropoznawcza – 30 h, 3 ECTS, prof. Agnieszka Maryniak
Seminaria:
• Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla dziecka w wieku szkolnym i jego rodziny - 30 h, 3 ECTS, dr hab. Małgorzata Święcicka
Ćwiczenia:
• Metody diagnozy dzieci – techniki standaryzowane i eksperymentalne – 30 h, 4 ECTS, prof. Agnieszka Maryniak
• Obserwacja dziecka – 30 h, 4 ECTS, dr Diana Senator
V rok, semestr zimowy
Wykłady:
• Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci – 30 h. 3 ECTS, zajęcia do wyboru, prof. dr hab. Agnieszka Maryniak
• Teorie zaburzeń rodziny – 30 h, 3 ECTS, dr Szymon Chrząstowski
Seminaria:
• Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla adolescentów i ich rodzin - 30 h. 3 ECTS, dr hab. Joanna Radoszewska
Ćwiczenia:
• Genogram we własnej psychoterapii treningowej – 30 h, 2 ECTS, dr Szymon Chrząstowski
• Ćwiczenia stażowe cz. I. – 60 h, 5 ECTS – do wyboru są cztery grupy z psychologii klinicznej dziecka (problemy kliniczne dzieci – prowadzący: dr hab. dr Milena Gracka – Tomaszewska, dr Grażyna Kmita, dr hab. Małgorzata Święcicka oraz diagnoza i terapia dzieci chorobami układu nerwowego – prof. Agnieszka Maryniak) oraz jedna grupa z terapii rodzin (dr Szymon Chrząstowski)
V rok, semestr letni
Seminaria:
• Psychoterapia dzieci i młodzieży – podstawowe zjawiska – 30 h, 2 ECTS, prof. Katarzyna Schier
• Problematyka krzywdzenia dziecka w rodzinie – 30 h, 3 ECTS, zajęcia do wyboru, dr Małgorzata Dragan
Ćwiczenia:
• Ćwiczenia stażowe cz.II. – 60 h, 5 ECTS – kontynuacja zajęć z semestru zimowego
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: