Zaburzenia rozwoju dziecka. Część I 2500-SP302-02
1.Wprowadzenie w problematykę zaburzeń rozwoju dziecka: rodzaje diagnoz, mechanizmy zaburzeń, obraz kliniczny i formy terapii. Rama teoretyczna: podejście interpersonalne i jego charakterystyka.
2.Mechanizmy rozwoju a mechanizmy jego zaburzeń. Teorie patologii rozwoju stanowiące podstawę rozumienia mechanizmów, symptomów i wyznaczające terapię,
3.Teoria M. Mahler a zaburzenia rozwoju osobowego,
4.Deprywacja opieki macierzyńskiej i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka. Ujęcie J, Bowlby i współczesne badania nad tym mechanizmem (Rochat i Fonagy),
5.Zaburzenia więzi a patologia rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego,
6.Specyfika więzi rodziców dziecka a patologia rozwoju,
7.Trauma i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka. Specyfika traumy, trauma dziecka a trauma matki,
8.Zaburzenia rozwoju ze spectrum autyzmu: mechanizmy, obraz kliniczny i sposób rozumienia symptomów,
9.Upośledzenie rozwoju umysłowego z perspektywy podejścia interpersonalnego, znaczenie traumy,
10.Zaburzenia rozwoju językowego z perspektywy podejścia interpersonalnego, rodzaje zaburzeń rozwoju językowego i obraz kliniczny,
11.Patologia rozwoju sensorycznego (na przykładzie dzieci głuchych) a zaburzenia rozwoju osobowego,
12.Genetycznie uwarunkowane zaburzenia rozwoju, znaczenie relacji matka – dziecko dla rozumienia specyfiki symptomów na przykładzie dzieci z zespołem kruchego X,
13.Dziecko przewlekle chore somatycznie z perspektywy podejścia interpersonalnego: problem śmierci i problem trwałych zmian somatycznych.
14.Dziecko adoptowane i kliniczna problematyka adopcji,
15.Podsumowanie i problemy otwarte.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student rozpoznaje zaburzenie rozwoju, wymienia kryteria klasyfikacji zaburzenia, wyjaśnia mechanizm zaburzenia, posługuje się wiedzą teoretyczną.
Student aktywnie poszukuje wiedzy, interpretuje materiał kliniczny, integruje dane kliniczne
Kryteria oceniania
Omawiane teorie zaburzeń będą ilustrowane filmami. W toku zajęć przewiduje się jedno kolokwium sprawdzające posługiwanie się językiem określonej teorii, stosowania wiedzy dla wyjaśniania danych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1.Gracka M. (1991) „Teoria wczesnego rozwoju poczucia siebie” Nowiny Psychologiczne nr 3/4 str 5 – 21.
2.Gracka, M. (1993) „Problem somatyzacji stanów psychicznych – perspektywa psychologiczna” Nowiny Psychologiczne nr 4 str 67 – 76
3.Bohomolec, E. (1988) Proces separacji – indywiduacji. Nowiny Psychologiczne, Nr 5, str 102 – 111.
4.Kościelska, M. (1988) (red) „Studia z psychologii klinicznej dziecka” WSiP
5.Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. GWP, Sopot.
6.Pisula, E. (2005) Małe dziecko z autyzmem. GWP.
7.Senator, D. (2004) Więź emocjonalna – poszukiwanie siebie w relacji z drugą osobą. W: G. Kmita i T. Kaczmarek (red) Wczesna Interwencja: miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. str. 15 – 31 Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, Nr. 2
8.Sokolik, M. (1992) (red) „Problemy współczesnej psychoanalizy” a w tym: Marina Zalewska „Koncepcje rozwoju self – kontrowersje, problemy i znaczenie w klinicznej praktyce psychologa dziecięcego” str 43 – 57.
9.Zalewska, M. (1998) „Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą” Wyd. Santorski &Co.
10.Zalewska, M. (2006)) Krewni i znajomi Edypa. Wydanie II rozszerzone. Wyd. SCHOLAR.
11.Schier, K. (2003) „Zaburzenia psychosomatyczne w u dzieci i młodzieży w świetle psychoanalizy. Zawarte w: L. Szewczyk i M. Urbańska (red) „Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Warszawa, Wyd. EMU.
12.Jasiński, T. (2004) „Dziecko nie mówi” Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko” Warszawa, Wydawnictwo UW.
13.Rola, J. (2001) „Depresja u dzieci” Warszawa, Wyd. APS. .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: