- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia społeczna w praktyce (kurs internetowy) 2500-PSP-OG
Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień z zakresu psychologii społecznej. Kurs jest na poziomie podstawowym, dla wszystkich zainteresowanych psychologią społeczną. Jego zadaniem jest analiza i krytyczna dyskusja koncepcji teoretycznych objaśniających zachowanie ludzi w sytuacjach społecznych.
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
1. Czy wolimy być mądrzy czy uczciwi - w jaki sposób myślimy o sobie, innych ludziach i świecie publicznym? (dwa podstawowe wymiary percepcji społecznej - cechy moralne i sprawnościowe; różnice we wnioskowaniach i sądach społecznych na wymiarach moralności i sprawności: efekt negatywności i pozytywności; różnice między myśleniem o sobie i innych - perspektywa aktor-obserwator; moralizacja i negatywizacja obrazu świata społecznego; wartości indywidualistyczne i kolektywistyczne).
2. Jakie czynniki sprawiają, że ważniejsze są dla człowieka osobiste korzyści niż dobro całej grupy? (jak egoizm może zaszkodzić wszystkim - tragedia wspólnego pastwiska; definiowanie dylematów społecznych i pułapek społecznych; struktura dylematu – dylemat więźnia; motywacja, orientacja społeczna, sankcje, dylematy drugiego rzędu; strategie kooperacji w dylematach społecznych; strategia wet-za-wet; zaufanie, kooperacja i relacje społeczne – perspektywa porównawcza).
3. Jak stereotypy wpływają na sposób w jaki ludzie oceniają zachowania innych? (co to jest stereotyp; jak powstają stereotypy – poznawanie społeczne, tendencyjność atrybucji, reguły normatywne, teoria rzeczywistego konfliktu; czy stereotypy odzwierciedlają rzeczywiste różnice? automatyczny charakter stereotypów; konsekwencje powstawania stereotypów; czy stereotypy mogą ulec zmianie? czy lepiej być chytrym czy nieudacznikiem - treści moralne i sprawnościowe w stereotypach).
4. Jak z konfliktów zrobić użytek i jak sobie z nimi radzić? (czy to źle, że się ze sobą nie zgadzamy - geneza konfliktów i pożytki z nich płynące; jak unikać sporów niepotrzebnych - rola dobrej komunikacji i asertywności; czy wszyscy identycznie traktujemy sytuacje konfliktowe - style reakcji na konflikt; o co tak naprawdę chodzi w sporze - struktura konfliktów, koło konfliktu, dynamika; jak zarządzać konfliktem - eskalacja, unikanie, metody rozwiązywania, wywoływanie konfliktów; wzajemne postrzeganie się przez strony konfliktu; wielkie spory publiczne w Polsce: aborcja, lustracja, spory ideologiczne).
5. Jak ludzie radzą sobie z zadaniami i innymi wyzwaniami? (jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady - wyuczona bezradność indywidualna, informacyjny model bezradności, bezradność społeczna; zdobyć wszystkie punkty czy nie stracić ani jednego - dążenie vs unikanie; chcieć czy musieć - ideały vs obligacje - tryb promowania i zapobiegania; porażka ideału vs. obowiązku - różnice w odczuwaniu emocji; szukanie rozwiązań optymalnych vs. wystarczająco dobrych - błąd fałszywego alarmu i błąd chybienia, aktywność vs. bierność, myślenie kontrfaktyczne.
6. Jaka jest zawartość miasta w mieście - psychologia środowiskowa miasta. (jak oceniamy środowisko, w którym przebywamy - estetyka środowiskowa; za co lubimy lub nie lubimy miasta - zagęszczenie, czytelność miast, przyjazność architektury, partycypacja w projektowaniu; czy człowiek jest zwierzęciem terytorialnym - terytoria prywatne i publiczne, przestrzenie publiczne w mieście, grodzone osiedla; kiedy mieszczanin staje się obywatelem - przywiązanie do miejsca zamieszkania, tożsamość lokalna, zachowania na rzecz miejsca, pamięć miejsca)
7. Czy reklama działa - psychologiczne uwarunkowania skuteczności reklamy. (kształtowanie jawnych i utajonych postaw konsumenckich; komunikaty perswazyjne i zmiana postaw - kto mówi, co i do kogo; centralna i peryferyczna strategia perswazji; cztery techniki wywierania wpływu; wzbudzanie poczucia winy w reklamie; reklama społeczna i polityczna; dlaczego reklama jest skuteczna?).
Kurs ma za zadanie nauczyć studentów podstaw rozumowania psychologicznego. Dlatego oprócz testów online sprawdzających wiedzę, studenci wykonują zadania pisemne oraz uczestniczą w obowiązkowych dyskusjach na forach internetowych.
Nakład czasu: do każdego tematu jest do przeczytania 20-30 stron tekstu w formacie PDF, test online do wykonania oraz zadanie pisemne lub obowiązkowa wypowiedź na forum dyskusyjnym. Na każdy temat jest przeznaczone dwa tygodnie czasu. W jednym z tematów jest obowiązkowa praca zespołowa.
e-learning, Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: http://www.kampus.uw.edu.pl
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
• wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu psychologii społecznej;
• opisuje różne zjawiska społeczne posługując się terminami psychologicznymi;
• analizuje zachowania człowieka posługując się językiem naukowym.
Umiejętności. Student:
• dostrzega w życiu codziennym zjawiska opisywane w teoriach społecznych;
• podaje różne terminy i opisy teorii psychologicznych bazując na przykładach z własnego życia;
• samodzielnie zarządza swoim czasem realizacji tematów
• współpracuje w grupie zadaniowej przez internet
Postawy. Student:
• odróżnia rzetelną wiedzę psychologiczną od wiedzy potocznej;
• ma umiejętność krytycznego myślenia psychologicznego;
• dyskutuje na forum na tematy związane z psychologią społeczną;
Kryteria oceniania
Końcowa ocena z kursu będzie wyliczana na podstawie sumy punktów (2400), jaką można uzyskać na platformie (1400 pkt.) i z testu końcowego „na żywo” (1000 pkt.). Progi przeliczania punktów na oceny zostaną podane po zebraniu wyników.
Na wynik na platformie składają się: testy wyboru (po 1 do każdego tematu) wyposażone w informacje zwrotne po każdej próbie rozwiązywania oraz zadania otwarte i wypowiedzi na forach.
Test przeprowadzany „na żywo”’ będzie się składał z ok. 20-30 pytań testowych typu prawda-fałsz. Wszystkie materiały obowiązkowe będą zamieszczone w kursie. Pytania będą przede wszystkim dotyczyć zrozumienia podstawowych zjawisk i pojęć, jakie pojawiły się w trakcie trwania kursu.
Literatura
Potrzebne do zaliczenia materiały będą dostępne na stronie kursu w postaci elektronicznej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: