Nauczyciele, Mistrzowie, Guru - fenomen filozoficzny i społeczny cz. I (Dawni Mistrzowie) 2500-PLF1029
Hasła:
Jakie są ścieżki rozwoju duchowego?
Czy duchowość jest praktyczna?
Założenia i cele programowe:
Bardzo często brak wywołany nieznajomością korzeni kultury europejskiej i związanych z nimi praktyk, poglądów i wierzeń dotyczących szeroko rozumianej duchowości daje asumpt do poszukiwań ?nowych? obszarów na gruncie tzw. ?kultury wschodu?. Wydaje się, że w ten sposób kultura Starego Kontynentu kompensuje wspomniany brak i próbuje go zapełnić. ?Poszukiwania?, o których mowa widoczne są również u studentów Wydziału Psychologii UW. Wobec wspomnianych zjawisk, celowym wydaje się zapoznanie studentów z tekstami dotyczącymi tzw. ?duchowości? z europejskiego kręgu kulturowego?, a następnie z dawnymi i współczesnymi tekstami o podobnej tematyce o źródłach wschodnich. W ten sposób możliwe stanie się porównanie i określenie różnic pomiędzy ?wschodem i zachodem? ?? a przez to określenie własnej tożsamości kulturowej. Ważny jest tu, nie tylko kontekst kulturowy oraz filozoficzny, ale przede wszystkim ?? psychologiczny. Wiele praktyk i myśli wschodnich przenika, bowiem, nie tylko do kultury, ale i do psychologii wraz z jej technikami terapeutycznymi (np. psychologia zorientowana na proces). Postawione cele zrealizowane zostaną poprzez analizę poglądów przedstawicieli ważniejszych nurtów religijnych. W ten sposób kolejnym walorem zajęć będzie poznanie i zrozumienie źródeł odmienności różnych postaw religijnych.
Wizje ludzkiej kondycji proponowane przez Wielkich Nauczycieli pozwalaj?, nie tylko w inny sposób spojrzeń na modele ludzkiej psychiki proponowane przez naukową psychologię (która za cenę naukowości traci często z oczu aspekt humanistyczny) ?? mogą one być również doskonałą inspiracją do nowych eksperymentów np. na polu badań nad ludzkim umysłem .
Tytuł zajęć podkreśla, że seminarium prowadzone będzie z punktu widzenia wybitnych jednostek, które zyskały miano Przewodników Duchowych. Takie odniesienie pozwolić ma, przede wszystkim, zrozumieć strategie myślowe i sposoby działania wybitnych przedstawicieli ruchów religijnych ?? a dalej podjęcie próby odpowiedzi na pytanie, na czym polega fenomen Guru. Istotnymi będą tu pytania m.in. o to, jakie potrzeby budzą u swoich wyznawców Mistrzowie przyciągając ich do siebie oraz jakie umiejętności stoją za ich postawami; jak odróżnić prawdziwego Mistrza od oszusta.
Cele:
?? wyznaczenie zakresu i treści pojęcia ?duchowość?;
?? zapoznanie się z korzeniami kultury europejskiej;
?? szukanie zrozumienia odmienności postaw religijnych;
?? świadoma recepcja myśli wschodniej;
?? analiza tekstu pod kątem nowych inspiracji badawczych;
?? określenie mechanizmu ?guru?;
?? nabycie umiejętności:
?? samodzielnego wydobywania ukrytych założeń światopoglądowych;
?? oceny zawartych w tekstach praktyk, ćwiczeń i przemyśleń pod katem własnego rozwoju osobistego;
?? umiejętność samoobserwacji pod katem weryfikacji badanego samodzielnie materiału.
Literatura
WYKAZ LEKTUR (semestr zimowy):
1. Psychologia doświadczeń duchowych.
1.1. Halina Romanowska-Łakomy, Tajemnica duchowości człowieka, w: Psychologia doświadczeń duchowych, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 1996, s.14-29.
1.2. Anatomia duchowo?ci człowieka, tam?e s. 30-41.
1.3. Fizjologia duchowo?ci człowieka, tam?e s. 42-61
2. Czy ba? si? guru? Mistrzowie, czy szarlatani?
2.1. R. Hummel, Guru na zachodzie ?? zagrożenie dla społeczeństwa? w: Guru, mistrzowie, szarlatani : fascynacje i zagrożenia, przekł. A. Karszniewicz-Mazur, Wyd. Świętego Antoniego, 2003, s. 11-17
2.2. Guru w Indiach, tam?e, s. 17-20.
2.3. Apoteoza guru ?? guruizm, tam?e, s. 20-24
Dawni Mistrzowie
3. Sokrates.
3.1. Platon, Fedon, przeł. W. Witwicki, Antyk, K?ty, 2002, S. 1-106
3.2. I. Kro?ska, Metoda sokratyczna i wiedza o niewiedzy, w: Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989, s. 81-91.
3.3. Platon, Faidros, prze?. L. Regner, PWN, Warszawa 2004, S. 1-81.
3.4. Platon, Listy, tłum. M. Makowska, PWN, Warszawa 1987, s. 25-68.
4. Lao Tsy.
4.1. Lao-tsy, Wielka Ksi?ga Tao, t?um. Jaros?aw Zawadzki, My Book, Szczecin 2004, s. 1-106.
5. Budda.
5.1. Sutra serca, tłum. Lama Rinczen i Agnieszka Zych, http://mahajana.net/teksty/index.php, s. 1-2.
5.2. Diamentowa Sutra, tłum. M. Mejor, Bibliotheca Buddhica Polonica, Szczecin 2004, s. 1-19.
6. Nauczyciel z Nazaretu.
6.1. Ewangelia wg. ?w. Jana. w: Pismo Święte, Brytyjskie i zagraniczne Towarzystwo Biblijne, tłum. Komisja Przekładu, Warszawa 1979, s. 1136-1167
Ewangelia dostępna na stronie:
http://pl.wikisource.org/wiki/Biblia_Gda%C5%84ska:_Nowy_Testament
7. Ojcowie pustyni ?? Gerontikon.
7.1. Abba Antoni, w: Apoftegmaty Ojców pustyni ?? Gerontikon Księga Starców, oprac. M. Starowieyski, Wydawnictwo Benedyktynów, Tyniec 2004, t. 1. s. 1-536.
7.2. Tam?e, Abba Agaton.
7.3. Tam?e, Abba Ammonas.
8. Mistrz Rinzai.
8.1. Zen Mistrza Rinzai, tłum. Buny?u, www. mahajana.net, s. 1-54.
9. św. Augustyn.
9.1. ?w. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, PAX,. Warszawa 1987, s.
10. Mistrz Eckhart.
10.1. Mistrz Eckhart, Pouczenia duchowe. Wybór kazań i traktatów, tłum. Wiesław Szymona OP, W Drodze, Pozna? 2005.
10.2. O człowieku szlachetnym, tam?e.
10.3. O odosobnieniu, tam?e.
11. Św. Ignacy Lojola.
11.1. Św. Ignacy Loyola, Ćwiczenia duchowe, tłum. J. Ożóg, WAM, Kraków 2004, s.
12. F. Nietsche.
12.1 F. Nietsche, Tako rzecze Zaratustra : ksi??ka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. Wacław Berent. Zysk i S-ka, Poznań 2000, s. 1-300.
13. Khalil Gibran.
13.1. Gibran Khalil, Prorok, tłum. T. Chudecki. Wydaw. Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 1-100.
14. Prawda wewnętrzna na gruncie nauki.
14.1. H. Romanowska-Łakomy, Filozofia i psychologia wobec prawdy wewnętrznej, w: Prawda wewnętrzna, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 1996, s. 33-47.
14.2. Wschód ?? Zachód porównanie (podsumowanie). Dyskusja nad różnicami i podobieństwami w ?duchowo?ci Wschodu i Zachodu?.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: